Publicerat Augusti 27, 201114 yr Älg på körd igår kväll var ute på olycksplatsen och spårade älgen ca 200 m till ett blötområde som är 100 m brett blod högt upp stämmer med föraren som sa att huvudet träffade framrutan. Bestämmer att vänta till det ljusnar för vi har med en trolig käkskada att göra med. Erfarenhet av käkskada säger att det kan bli ett jobbigt eftersök så vi låter den vara ifred så den får lägga sig. Är viltolyckor på detta ställe åtminstone en gång om året. Är djuret hårt skadat så brukar älgen lägga sig på andra sidan av blötan. Så ut i gryningen går med hund i lina till blötområde släpper blir stånd skall direkt på andra sidan. En skytt smyger ner ser bara huvudet på älgen som står i vass och en bit ut i vattnet. Släpper på en hund till för att försöka få älgen att flytta sig så någon av oss tre kommer åt att skjuta. Själv sitter jag i en brant ca 20 m ovanför blötet hör att älgen börjar röra sig mot mig ser den skymta i vassen och den ställer sig 40 m ifrån mig. Ser huvudet och ser käken som hänger rakt ner fy satan den måste ikull så fort som möjligt. Får inte läge antingen buskar vass eller hund ivägen ok 9,3 kan nog jobba sig igenom vass och lite sly har funkat för men nu har jag två hundar som far runt älgen då vill jag inte ha något splitter farande. Vet att jag har de andra två står lämpligt till så rör mig lite så älgen går loss ca 50 m och ställer sig igen och då hörs den förlösande smällen så var lidandet slut för denna älg.
Publicerat Augusti 27, 201114 yr Bra jobbat! Den älgen hade fått lida en kvalfull död om ni inte avslutat dess lidande.
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Älg på körd igår kväll var ute på olycksplatsen och spårade älgen ca 200 m till ett blötområde som är 100 m brett blod högt upp stämmer med föraren som sa att huvudet träffade framrutan. Bestämmer att vänta till det ljusnar för vi har med en trolig käkskada att göra med. Erfarenhet av käkskada säger att det kan bli ett jobbigt eftersök så vi låter den vara ifred så den får lägga sig. Är viltolyckor på detta ställe åtminstone en gång om året. Är djuret hårt skadat så brukar älgen lägga sig på andra sidan av blötan. Så ut i gryningen går med hund i lina till blötområde släpper blir stånd skall direkt på andra sidan. En skytt smyger ner ser bara huvudet på älgen som står i vass och en bit ut i vattnet. Släpper på en hund till för att försöka få älgen att flytta sig så någon av oss tre kommer åt att skjuta. Själv sitter jag i en brant ca 20 m ovanför blötet hör att älgen börjar röra sig mot mig ser den skymta i vassen och den ställer sig 40 m ifrån mig. Ser huvudet och ser käken som hänger rakt ner fy satan den måste ikull så fort som möjligt. Får inte läge antingen buskar vass eller hund ivägen ok 9,3 kan nog jobba sig igenom vass och lite sly har funkat för men nu har jag två hundar som far runt älgen då vill jag inte ha något splitter farande. Vet att jag har de andra två står lämpligt till så rör mig lite så älgen går loss ca 50 m och ställer sig igen och då hörs den förlösande smällen så var lidandet slut för denna älg. Skönt att det gick bra. Otäck skada att bära på.
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Bra jobbat! Den hade fått det tufft annars. Samtidigt en liten eloge till föraren som ändå kunde ge riktiga besked angående kollisionen. Vanligtvis klarar man ju sig nästan bättre genom att titta på bucklan i bilen än med beskrivningen från en skärrad bilist
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Författare Bra jobbat! Den hade fått det tufft annars. Samtidigt en liten eloge till föraren som ändå kunde ge riktiga besked angående kollisionen. Vanligtvis klarar man ju sig nästan bättre genom att titta på bucklan i bilen än med beskrivningen från en skärrad bilist Stolp och framrutan var rejält intryckta så att det var huvudet som fått sig smällen var ganska klart. Var en polisbil på väg till en annan olycka där en bilist hade väjt för en älg en mil längre fram och kört av vägen. Så med lite otur så kunde det varit två älgolyckor vi haft. Om jag är rätt underrättad så blev det inga person skador på någon av olycksplatserna. Lasse