Publicerat Augusti 28, 201114 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/08/Rabock-miste-hornen-efter-trafikolycka-1.17893/ Hade en smitningsolycka på en älgkalv där föraren stack o lämmnade älgen , förra veckan var det ett fruntimmer som körde- På en älg! stannade inte utan ringde in olyckan en timme senare! älgen ja den vart lämnad på väg i mörker med mycket trafik. Nu läser jag detta! börjar bli allvarligt less på folk o deras betende!! ställt mig själv frågan hur är människan funtad, Är dom flesta egotrippade skitstövlar ?
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Underskatta inte chocken och rädslan. Alla är inte arslen men kan inte hantera situationen. Tycker det är konstigt att inte Jägarförbundet tar tag i detta och kräver att vara en del av körkortsutbildningen.
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Som gammal brandman så vet jag att människor inte handlar rationellt efter olyckor. Vet tex yrkesmän innom vården som pga chock, ägnat tiden till att skruva loss nummerplåten på bilen när dom varit inblandad i en bilolycka....... Andra har krävt att få ta med bensindunken i ambulansen. (Varit och tankat upp gräsklippar bränsle när dom råkat ut för olyckan) En person började byta ett punkterat däck när bilen voltat och blivit till mos och helt okörbar för all framtid. Näe, information osv är bra och det skall informeras hur man ska agera vid viltolyckor. Men det är inte ens säker att en eftersöksjägare kommer att agera korrekt om han och hans familj blir inblandad i en viltolycka. Chocken är inget att fnysa åt, utan måste tas på allvar!
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Författare Visst är jag medveten om att folk blir chockade-skärrade! nu kan man inte säga att dom som smiter o inte anmäler eller dom- förbipaserande som kör så tätt att man känner vindraget efter fordonet fast man har reflex,ficklampapannlampa,! - är i chock- länken jag la in där dom tagit horn+stekar av påkört rådjur! visar på hur vissa personer är o beter sig.. pratade med LKC i förra veckan där dom berättade att det finns folk som väntar 2-3 veckor sen ringer dom in o anmäler viltolycka- för att kunna ytnyttja försäkring!! beror det på chock det tror inte jag!
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Visst är jag medveten om att folk blir chockade-skärrade! nu kan man inte säga att dom som smiter o inte anmäler eller dom- förbipaserande som kör så tätt att man känner vindraget efter fordonet fast man har reflex,ficklampapannlampa,! - är i chock- länken jag la in där dom tagit horn+stekar av påkört rådjur! visar på hur vissa personer är o beter sig.. pratade med LKC i förra veckan där dom berättade att det finns folk som väntar 2-3 veckor sen ringer dom in o anmäler viltolycka- för att kunna ytnyttja försäkring!! beror det på chock det tror inte jag! Ta delar är naturligtvis beräknande och brottsligt..... Att anmäla i efterhand kan mycket väl bero på chock, men även pga okunskap. Chock kan göra att du åker direkt hem efter en viltolycka. Där bearbetas vad som hänt och kanske pratas med anhöriga, då kan anmälan komma efter någon/några timmar. Ibland tror dom kanske att "anmälde jag inte direkt", får det följder om jag anmäler i efterhand. Så dom håller tyst tills det visar sig att dom måste betala skadorna själva om det inte finns någon anmälan efter viltolyckan.... Den sena anmälan kan då bero på initial chock och senare okunskap. Det finns säkert ett antal som helt enkelt skiter i det. Dom lär vi aldrig komma åt....
Publicerat Augusti 29, 201114 yr jag somnade en gång på väg hem till mina föräldrar, körde på en refug i 70+ km/h. jag fick airbagen rakt i ansiktet med framåtböjt huvud och kunde inte prata fanimej. det gick inte. sms:a till farsan gick bra men att prata med folk gick inte. körde hem liket efter ett tag men slaget i ansiktet gjorde att musklerna runt munnen inte fungerade ordentligt och så pipet i öronen likt en chockgranat... jag vet att många inte kan hantera att de kört över eller på djur. det ligger långt från vardagen att djur dör av egen handling, för normalsvensken. man är då skyldig, nojjig, stressad och smått illamående över vad man gjort och inser att man inte kanske är så långt ifrån döden alla gånger. det gör att ringa polisen ligger långt ned på primitiva beteendeskalan tror jag. sen är det ren okunskap i många fall, inte jävelskap. min fru vet endast genom min försorg att försäkring inte gäller om man krockar med vilt, hon ringer alltid mig först om det händer något viltrelaterat, och undrar vad man ska göra. så var inte förvånad. Kalle
Publicerat Augusti 29, 201114 yr Författare jag somnade en gång på väg hem till mina föräldrar, körde på en refug i 70+ km/h. jag fick airbagen rakt i ansiktet med framåtböjt huvud och kunde inte prata fanimej. det gick inte. sms:a till farsan gick bra men att prata med folk gick inte. körde hem liket efter ett tag men slaget i ansiktet gjorde att musklerna runt munnen inte fungerade ordentligt och så pipet i öronen likt en chockgranat... jag vet att många inte kan hantera att de kört över eller på djur. det ligger långt från vardagen att djur dör av egen handling, för normalsvensken. man är då skyldig, nojjig, stressad och smått illamående över vad man gjort och inser att man inte kanske är så långt ifrån döden alla gånger. det gör att ringa polisen ligger långt ned på primitiva beteendeskalan tror jag. sen är det ren okunskap i många fall, inte jävelskap. min fru vet endast genom min försorg att försäkring inte gäller om man krockar med vilt, hon ringer alltid mig först om det händer något viltrelaterat, och undrar vad man ska göra. så var inte förvånad. Kalle Då är det bättre info till ´fordonsförare som gäller!! men less blir man
Publicerat Augusti 29, 201114 yr Då är det bättre info till ´fordonsförare som gäller!! men less blir man ja jag tror det och visst är det sorgligt.
Publicerat September 13, 201114 yr Nu kanske jag får massa skit men man kanske skulle införa ett straff för smitnig vid viltolycka, man får ju fint straff om det gäller människor så varför inte för djur också för det är ju en kraftig art av djurplågeri. Detta är ju bara min åsikt men hoppas att det kanske kan bli en tankeställande åtgärd.