Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Test BarnauL 168gr

Featured Replies

Publicerat

Så fick jag testat den här ryska lågpris amunitionen efter dagens tävling.

Jag blev glatt överraskad, nu är min Carl-Gustaf 30-06a med 62cm pipa visserligen en allätare och brukar skjuta jämt oavsätt kulvikt och utgångshastighet. Har inte hittat någon balistik på kulan, vet inget om utgångshastighet eller energi. i vilket fall som hellst så sköt jag tre skott mot en klisterlapp på 80 meter. Bössan går med ett överslag på 5 cm med norma Vulkan 11.6gr... dessa tre skott från BarnauL tog mitt i lappen, hål i hål.Det var ett bra tryck i dom det kändes på rekylen men det var inte det skräckcenario som jag läste om på något forum i går, rök och myningsflamor som eldkastare... humbugg och skitsnack bara. i min bössa gick dom bra iaf.

185 spänn, valet är enkelt om effekten blir bra i djuret med, kulan skall påminna om Alaskan.

Publicerat

Mmmmmm,

om du i din lust att utvärdera skulle vilja ta lite bilder på hylsorna skulle i varje fall jag vara glad,

de berättar en del om vad som skett i din pang eller den pang som skotten avlossades genom.

/Christian

Publicerat

Har haft dom till min 308, inte prövat i något vilt än men skotten tar fan där man siktar och hylsorna ser precis ut som vilken annan avfyrad hylsa. Har några kvar och visar dom sig fina i en älg så kommer jag köpa mer

Publicerat

Själv har jag bara testat BarnauL i .308 och även om jag var skeptisk från början så fann jag inga fel på dessa överhuvud taget.

Ammunitionen skjuter nog betydligt bättre grupper än vad jag klarade av så jagar man billig fabriksladdad ammunition som faktiskt funkar så är nog detta ett helt ok val.

Nu granskade inte jag tomhylsorna efteråt men det var inga problem att repetera efter ett skott.

Publicerat

Vi har haft problem med att dom skitar ner.

Både i pipa/patronläge som i magasinsbrunnen med sin lack.

har även haft spridnings problem beroende på parti.

Köpte 2000 till älgbanan.

Kommer i dagsläget inte att handla fler av den sorten.

/Rune

Publicerat

Ringde och kollade hur det stod till med BarnauL och det visade sig att det finns ett gammalt konkurslager från något östland som säljs i sverige samt nytillverkad ammunition.

Tydligen skall den förstnämnda vara laddad med något återanvänt artellerikrut och inte vara jämförbar med den nytillverkade från generalagent.

Skulle få mer info senare...

Synd att de inte tillverkar 6.5x55 eller 9.3x62 för då hade jag kunnat gjort ett nytt test med fokus på hylsa och sotning men det var tydligen inte tillgängliga kalibrar :P

Publicerat

En av nackdelarna av att inte vara ett CIP-land.

/Christian

Publicerat

Vi köpte från Generalagenten.

Det påstod han ivarje fall.

Han har butik i Löddeköping tror jag det är.

/Rune

Ringde och kollade hur det stod till med BarnauL och det visade sig att det finns ett gammalt konkurslager från något östland som säljs i sverige samt nytillverkad ammunition.

Tydligen skall den förstnämnda vara laddad med något återanvänt artellerikrut och inte vara jämförbar med den nytillverkade från generalagent.

Skulle få mer info senare...

Synd att de inte tillverkar 6.5x55 eller 9.3x62 för då hade jag kunnat gjort ett nytt test med fokus på hylsa och sotning men det var tydligen inte tillgängliga kalibrar :P

Publicerat

Generalagent och ÅF säljer BarnauL laddade med belgiskt krut.

Tydligen finns det en serie som heter Centur som är laddade med Hornady kulor.

Sedan finns det också gråimporterade BarnauL som primärt kommer från Bold Action i holland samt diverse konkurslager i öst och dessa är tillverkade med återvunnet gammalt artellerikrut. Tydligen är dessa väldigt ojämnt laddade och kännetecknas av en mynningsflamma som heter duga...

Det är vad jag kunde gräva fram i alla fall.

Publicerat

Sedan finns det också gråimporterade BarnauL som primärt kommer från Bold Action i holland samt diverse konkurslager i öst och dessa är tillverkade med återvunnet gammalt artellerikrut. Tydligen är dessa väldigt ojämnt laddade och kännetecknas av en mynningsflamma som heter duga...

Mynningsflamma = långsamt krut = dålig tätning = sotiga hylsor också?

Publicerat
  • Författare

Såg inget konstigt på hylsorna, rena och fina efter skott. Testade 4a smällar uppe i skogen i kväll. Ca 200 meter på en gammal tjärdunk. Höll i överkant på dunken, dom tog ca 30cm under riktpunkten. verkar vara lite väl mycket om dom tog i riktpunkten på 80 meter. Testerna fortsätter nästa helg och då med jämförelse utav norma ammo och hemladdat Lapua mega 13gr

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.