Publicerat Augusti 28, 201114 yr Hej! Jag är nybliven ägare och utan mark, men jobbar hårt för att hitta en. Kollar runt olika sidor samt har kommit på en del andra kanaler som jag kanske kan hitta en mark att arrendera för småviltsjakt. Är 27 år gammal hitflyttad från Göteborg och läser på Umeå Universitet, lätt att ha och göra med , kommer antagligen jaga väldigt mycket då jag alltid snöar in på saker som jag börjar med Idealiskt hade varit att marken ligger iaf inom 5 mil från Umeå, men hittar vi en som ligger 6-7 mil är det ok med. Har en jämt/grå/norrbottenspets jag skall prägla på fågel och försöka få han till en duktig trädskällare. Söker någon i Umeåområdet med omnejd att tillsammans arrendera något med och förhoppningsvis jaga med också ibland. Har som sagt inte jagat ännu men är intresserad av att jaga skogsfågel, rådjur, hare. Sen om vi får ett bra arrende är jag också nyfiken på att lära mig mer om viltvård och sköta om predatorstammar m.m. Så om någon i området befinner sig i samma sits eller vill ha en jaktkompis så hör gärna av er Mvh
Publicerat Augusti 29, 201114 yr Det finns ett område i överrödå där man kan köpa småviltskort ca 3-4 mil från Umeå. Tror de är strax över 3000 ha. Årskort ligger på 500 och dagkort på kring en hundralapp
Publicerat Augusti 29, 201114 yr Författare Det finns ett område i överrödå där man kan köpa småviltskort ca 3-4 mil från Umeå. Tror de är strax över 3000 ha. Årskort ligger på 500 och dagkort på kring en hundralapp Hej! Tack för tipset, finns det någonting att läsa om detta på webben? Kortförsäljning hos vem? Får man jaga rådjur?
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Jag tror asm jagar där och jo, man får jaga rådjur - dock är det bara små delar av området som ligger inom Ume kommun, så vårjakten blir knepig. -- Mats
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Författare Jag tror asm jagar där och jo, man får jaga rådjur - dock är det bara små delar av området som ligger inom Ume kommun, så vårjakten blir knepig. -- Mats Hej Mats! Hur menar du att vårjakten blir knepig? är nybörjare och fattar kanske inte allt ännu
Publicerat September 3, 201114 yr Kussjöns VVO ligger i Vindelns kommun, är dock en 7-8 mil dit från Umeå, nästgårds med andra ord. De säljer dagskort och har fantastiska fågelmarker, har jagat där till och från i snart 20 år.
Publicerat September 3, 201114 yr Jupps jag har jagat några år i överrödå, har inte löst något kort där iår då jag flyttat 4 mil norr om umeå Stora marker, tyvärr ligger bara en enda åker i Umeå kommun så vårjakt på bock är vääääääääääldigt knepigt Det jag vet finns är orre och någon enstaka tjäder, räv i massor och kråka Andreas
Publicerat September 3, 201114 yr På Kussjö säljer bla farsgubben jaktkort så vill du jaga där ska det väl gå att skicka med några tips om området med.
Publicerat September 3, 201114 yr Det finns mängder av kortmarker i västerbotten och vissa kostar så lite som 50kr per dag. Att vara småviltsjägare i detta län är inte direkt svårt. Dock ligger de flesta marker längre från umeå än 5-6 mil. Lösningen är ju givetvis ett tält och en bra sovsäck. Köp kort för hela helgen och sov ute en natt, och vips så har du jagat 2 dagar men bara kört sträckan en gång. Att få sova riktigt gott i tältet med sin polare hunden är ju dessutom en fin bonus. En mark som jag kan tipsa om är Vargträsk vvo som ligger vid örträsk. Tror dom tar en 150lapp per dygn men markerna är fina och det är mycket få småviltsjägare. Jag jagade där mycket innan jag hittade mitt nuvarande arrende.