Publicerat Augusti 28, 201114 yr Tja Har en zeiss classic 2,5-10/50 som är monterat med qrw-ringar på en picatinnyskena. Får det inte att funka, varierar i höjd. Från 10cm lågt till 10cm högt på 100m, i sida ligger det bra. Kan det vara montaget eller siktet? Tänkte för söka felsöka genom att montera på ett annat sikte. Känslan är dock att felet ligger på siktet i och med att det funkar när jag har testat med ett aimpoint micro. Har någon tidigare erfarenheter om att zeiss har strulat? Siktet är ca 12mån gammalt och knappt använt.
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Tja Har en zeiss classic 2,5-10/50 som är monterat med qrw-ringar på en picatinnyskena. Får det inte att funka, varierar i höjd. Från 10cm lågt till 10cm högt på 100m, i sida ligger det bra. Kan det vara montaget eller siktet? Tänkte för söka felsöka genom att montera på ett annat sikte. Känslan är dock att felet ligger på siktet i och med att det funkar när jag har testat med ett aimpoint micro. Har någon tidigare erfarenheter om att zeiss har strulat? Siktet är ca 12mån gammalt och knappt använt. Är det när du plockar bort/sätter dit siktet? Eller får du denna spridning när siktet sitter på? /Må
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Författare Får det när det sitter på fram för allt efter tex en bilresa när vapnet har legat och skakat lite.
Publicerat Augusti 29, 201114 yr Knacka lite försiktigt, men inte för försiktigt på justerrattarna när du skruvat, använd baksidan på en skruvmejsel eller något liknande. Har en likadan glugg och upptäckte själv fenomenet, men ovanstående trick löste problemet. Har även fått tipset att dra justerrattarna fram och tillbaka mellan ändlägena ett par gånger. Det tricket har jag dock inte provat!
Publicerat Augusti 29, 201114 yr Författare Tack för tipset blir en tripp till banan imorgon, återkommer med resultatet.
Publicerat Augusti 29, 201114 yr Får det när det sitter på fram för allt efter tex en bilresa när vapnet har legat och skakat lite. Du har spänningar i montaget, en vild gissning från min sida är att när qr:en monterades så slipade man inte in ringarna mot varandra, men oaktat det så är det uppenbart att när ett Zeiss inte klarar av att hålla nollan skall man givetvis börja med att analysera systemet, vapen, baser, ringar, optik, om du har en annan 30 mm tub så prova att montera den i ringarna o så arbetar du dig neråt i systemet. Ett skäl till att jag inte tror att det är din tub, det är att en kvalitetsoptik som Zeissen inte rubbas av sådant eller på det sättet, det gör inte annan kvalitetsoptik heller. /Christian
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Zeiss kan krångla, jag har reklamerat flera, men det är inte första steget i min felsökning... Har du QR tror jag som Christian, det spänner i montaget. De är jäkligt känsliga på det... -- Mats
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Knacka lite försiktigt, men inte för försiktigt på justerrattarna när du skruvat, använd baksidan på en skruvmejsel eller något liknande. Reklamera för helskotta... Inte köper man väl en glugg för en skattad månadslön bara för att hamra på den? :-) -- Mats
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Författare Tack för alla tips. Blev tyvärr ingen tripp till banan idag, tiden ram iväg. Nu får jag erkänna min okunskap , men vad menar du med att man inte slipade in ringarna mot varandra?
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Tack för alla tips. Blev tyvärr ingen tripp till banan idag, tiden ram iväg. Nu får jag erkänna min okunskap , men vad menar du med att man inte slipade in ringarna mot varandra? Lyssna på Larry the man! (Thats the way it is!)
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Tack för alla tips. Blev tyvärr ingen tripp till banan idag, tiden ram iväg. Nu får jag erkänna min okunskap , men vad menar du med att man inte slipade in ringarna mot varandra? man ser till att ringarnas centrumaxlar är helt parallella och centrerade, dvs delar riktningsvektor, genom att med speciellt instrument mäta in det. är de inte det så slipar man i ringens insida till man uppnår linjäriteten. gör man inte det kan ena ringen tvinga tuben nedåt och andra uppåt och så får du spänningar som beroende på en massa saker kan ställa till det. det bygger bort fel som att baserna eller spåren i lådan inte är helt i samma plan eller skevhet.
Publicerat Augusti 31, 201114 yr man ser till att ringarnas centrumaxlar är helt parallella och centrerade, dvs delar riktningsvektor, genom att med speciellt instrument mäta in det. Dvs att man ögar med en linjal, eller tar ett par drag med slipverktyget. -- Mats, som är på översättningshumör
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Eller med andra ord, skavstål och märkfärg om det inte är "blonderade" ringar. Oavsett vilket, detta lite lätta roande kringsnack, det samlade rådet är att du river allt och börjar från början med en god montering av prylarna, något är inte korrekt monterat, alternativt att du faktiskt har en Zeiss tub som är kass, det är ju angett ovan det enklaste att ta reda på, bara att låna/montera en annan tub och provskjuta. /Christian
Publicerat Augusti 31, 201114 yr En praktiskt följdfråga på ämnet; kan man åka till någon "järnhandel" eller motsvarande och köpa en stålstav som är exakt 30 mm i diameter, eller var skaffar ni dem? Kan ju vara bra att ha hemma tillsammans med lite slippasta, om inte annat för att kolla sina ringar nån gång.
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Alla jagar stålstavar - jag har alltid använt rör 1 tums rör finns i massor, 30 mm går oxå att få tag på relativt lätt. Köp rör med tillräcklig godstjocklek så det inte flexar bara..... Raggarö
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Författare Nu blir det till att börja från grunden, startade med I-mats tips och reklamerade gluggen idag. Återkommer med resultat.
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Förlåt om det är OT, men med tanke på den där lappingen - ska man låta Jaktia installera fästena och siktet om man köper en bössa därifrån, eller är det bättre att göra det själv (kan tänka mig att de inte "lappar" ringarna)?
Publicerat September 1, 201114 yr Tja Har en zeiss classic 2,5-10/50 som är monterat med qrw-ringar på en picatinnyskena. Får det inte att funka, varierar i höjd. Från 10cm lågt till 10cm högt på 100m, i sida ligger det bra. Kan det vara montaget eller siktet? Tänkte för söka felsöka genom att montera på ett annat sikte. Känslan är dock att felet ligger på siktet i och med att det funkar när jag har testat med ett aimpoint micro. Har någon tidigare erfarenheter om att zeiss har strulat? Siktet är ca 12mån gammalt och knappt använt. jag hade en exakt samma sikte och problem, detta berodde antagligen på en spänning i kikaren som berodde på felmontage av ett vridmotage. jag köpte nya klackar och det löste problemet. Har svårt att tro att siktet inte är skottfast... änvänder du samma ringer med aimpointen?
Publicerat September 2, 201114 yr Författare Inte med aimpointen men har även provat med samma ringar men med ett annat sikte. Då gick bössan rakt.
Publicerat September 7, 201114 yr ska berätta en hemlighet! Zeiss kikarsikten är ett kikarsikte som alla andra = kan gå sönder, inga mirkalegrejer även om dom i regel brukar va bättre.