Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bravo färsk-hundfoder?

Featured Replies

Publicerat

Hunden min e lite tanig o jag skulle vilja ha upp den i vikt.

Han är ej kräsen men vill liasom inte lägga på sig.

Mer mat mer skitande. Olja fett mm stressar eller springer han av.

Har bytt foder o det hjälpte lite (skiter mindre) men lägger inget på hullet.

Syns direkt då vi tränar hårt ett par dar.

Fick tips om Bravo färskfoder. Nån som provat???

Andra tipps mottages tacksamt!

• 2 weeks later...
Publicerat

Vilken ras har du? väger?

Vad ger du hunden idag, märke och mängd.

Har aldrig hört talas om Bravo färskfoder, har kört Klass förut och tycker det funkar bra på kräsna och känsliga magar.

Får hunden i sig vad den ska så behöver du inte oroa dig, ger du något av de etablerade märkena i lagom mängd så tror jag det räcker, inte så många hundar som behöver extrafläsk att ta av under svåra tider, hunden lever och orkar längre om den inte är för fet, men ska inte heller vara utmärglad, då är det nog ett annat bekymmer som veterinären bör titta på.

Publicerat
  • Författare

Breton, 13,7kg, 13mån  ;D (trodde han vägde 16kg)

Kört Purina Proplan men övergått till Eukanuba då han skiter mindre av detta.

Ger "lite" mer än rekomenderad mängd.

Veterinären har inget att komma med. Besökte han nyss för vaccinering.

Däremot har andra Bretonägare tyckt att han e lite väl tanig!

Men pigg o gla e han o det e 120% som gäller i skogen.

Men en vecka på fjället vet i tusan om han klarar utan lite mer fett i reserv.

Publicerat

Blöter du fodtrett

Om inte så prova det för dom tar upp näringen lätare då

Mvh Anders Hj

Publicerat

Hade samma problem med strävhåret när hon var yngre. Gav henne då Roburs högenergifoder. Hon gick inte upp i vikt även om jag sakta men säkert ökade fodergivan. Tillslut var fodergivan så stor att det på fodersäckens rekommendationer för dagsranson motsvarade samma mängd som för en hund som väger 75 kg  :o. Då vägde hon ynka 19 kg...  :-

Bytte då till RC 4800 och på några månader var hon uppe i 24 kg och klarade höstjakten kanon med lite extra energitillskott. Nu är hon 4 år snart och jag har kunnat gå ned i energimängd under lågsäsongen. Nu ger jag henne RC Maxi Adult och hon håller vikten bra.

Publicerat

Hur länge har du kört Eukanuba? vilken påse? Minns jag rätt så har de en som heter puppy &junior för hundar upp till 18mån, baserat på kyckling kör du på det så byt inte.

Allmänt så byt inte foder och tro att det blir skillnad direkt, är hunden bra i magen, inte skiter stora högar, färgen är normal så behöver man inte oroa sig eller hålla på att exprimentera. dricker hunden ordentligt? kolla urinen lättare när det är snö, är den starkt gul så behöver den mer vatten, njurarna tar stryk annars, äter den uppblött så är det enkelt att ta i mer vatten.

Publicerat
  • Författare

Kört en säck (20kg) ca: 2 o 1/2 månad.

Adult 1+ för små o medelstora hundar  -25kg baserat på kyckling!

Han dricker bra samt skiter lite men många gånger (2-4ggr/dag) fast o fin färg!

Blöter jag fodret blir han lösskiten. Blöter alltid innan vi ska vara ute långdagar för att vara säker på att han får i sig vätska ca:3-5dl.

Ska köra igång med högenergi framåt sommarn!

Norska "Troll" färskt finns att köpa på konservburk. Såg på Vemdalsprovet att många norrbaggar gav sina hundar detta o rekomenderade detta starkt för  att få upp hunden i vikt.

De använde det som extraenergi mellan släppen!

Nån som provat? ???

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag kör med Fodax färskfoder till båda stövarna, brorsan kör med det till Labben, och kusinen till sin gatukorsning. Alla älskar fodret och "pälsen blänker som hundballa i månsken" Att dom inte skiter lika mycket som med torrfoder är ju ett extra plus... Gammelstövarn är inte så mycket för att äta men sen han började få färskfoder har han aldrig provat att lämna mat... Det finns säkert flera riktigt bra foder men fodax funkar för mig i alla fall.

Kostar 8kr/kilo ungefär och en stövare ska ha ca 4,5-5hg/dag. Kolla fodax.se där finns det info om när det levereras osv. Det kommer med frysbil och är förpackat i 12,5kg påsar med skivor som är ca 4,5hg/st.

• 1 month later...
Publicerat

Jag har blivit rekomenderad fodax av kompisar som använder det.

Men det får vänta tills hunden slutat med valpfoder. Det gäller att ha en extra frys så man inte ger hunden en älgstek :D

http://www.fodax.se/

/Svinhagen

Publicerat

Har alltid gett mina hundar köttkross då jag är säker att det är den bästa maten!

Använder nu ett som heter Prima och kostar 10,50 kg.

Publicerat

Testa Royal Cannin´s högenergifoder! Kör det på mina vovvar och det funkar perfekt, mina la på sig betydligt då ja bytte från Eukanoba till royal cannin. Sedan går det ju i värsta fall att toppa maten med lite späck vid de tillfällen man tränar eller jaga extra hårt. Royal Cannin har dessutom en "energi kola" man kan ge vovven direkt efter hård ansträngning, brukar ge det till min ena Kh tax som tidigare rasat i vikt under jaktsäsongen och mer eller mindre sett bedrövlig ut i januari månad.

Publicerat

ni som ger färskfoder....hur löser man det om man åker bort med hunden några dagar? Eller är ute i jaktstugan där lyx som frys inte finns.....finns det nått kompleterande torrfoder man kan ge då eller? hur reagerar hundens mage på det i så fall?

Publicerat

Brukar själv blanda färsk och torrfoder. Kan därmed lämna bort endera vid nåt tillfälle om det så behövs och hunden verkar inte reagera nåt extra på det. Varierar säkert dock mycket från hund till hund.

• 3 months later...
Publicerat

Det finns många som blandar torr och färskfoder och det funkar säkert bra, Jag skulle prova att i så fall blanda med MUSH, ett "nytt" foder som finns på FODAX.se. Det är gjort så att det ska funka som vargens egen konservering (gräver ner köttet) och det håller i 7-9 månader i rumstemp. Öppnad förpackning bör förvaras utan kontakt med luften för att inte vitaminerna ska försvinna och fodret blir dåligt. Kolla hemsidan!

Vi fick en testkorv(2kg) med färskfodret sist och jag provade att ge till min stövare utan övergång och han hade bara lite lösare bajs första gången å sen var allt som vanligt. men det är lite dyrare, 16kr/kg men det har mindre vatten så omräknat i jämförelse med Fodax ca 12kr/kg mot fodax 8kr/kg.

Publicerat

13,7 kg...!!! :o :o Herregud, det är ju ingenting, Det kan inte vara så enkelt att hunden har mask? Låter onekligen som så..  har själv ett strävhår, hon är 5 månader nu och väger nära 20 kg. avmaskade henne igen för ca 1 månad sen då jag tyckte att hon var för smal trots mer mat samt att hon tjuväter ALLT hon kommer åt, detta gäller kompost, hästskit, kattskit, sork mm mm mm mm (normal vorsteh ;))

Nu är hon iaf avmaskad och skillnaden vart ganska drastig, ifrån att ALLTID vara hungrig till att vara relativt mätt efter maten, samt att hon gått upp till normal storlek igen.

Hoppas det löser sig..

Publicerat

13,7 kg är inte så lite för en ung Breton. De flesta hanhundar väger inte mer än 15-16 kg i jaktkondition, och Zingo är ju ung fortfarande. Tror du att han ser tanig ut för att han inte har hunnit få så mycket muskler ännu? Breton grovnar ju ganska mycket under de första 2-3 åren. Många får byta halsband igen vid 2 år för att musklerna börjar växa. Vikten enligt rasbeskrivningen är ju 11-19 kg om jag inte minns fel.

Publicerat
  • Författare

Ja du jag har "nästan" gett upp hoppet om att Zingo ska öka i vikt.

Han äter som en häst, springer som en Breton  ;),  o  e lia gla för de.

Men jag vet inte hur de här med muskelbyggnad fungerar för unghundarna.

Har då inte märkt att Zingo byggt på sig nå än.

Men han har energi till tusen i skog o fjäll o går som en maskin. Endast då de e lite/ingen fågel drar han ner lite på farten efter sisådär 5h. Men de gör ju en annan me.  :D

Har kört ett tag på full dos av Bravos-färskfoder + uppblött högenergi blandat i.

Inget händer ändå!

Han får precis så mkt att han inte börjar skita halvsmält foder o de e mkt för en Breton.

Tränat har vi gjort sen mitten på juni o cykla sisådär 4-5 mil i veckan + simträning för att bygga upp flåset till jakten.

Tycker mig ändå inte se direkt muskelpåbyggnad.

Men jag e "NYBÖRJARE" på allt som har med hundar o göra.

De viktigaste...!!!! ....är att han e pigg, glad, frisk o orkar med jakten.  O de gör han kan ni tro ;D ;D ;D

Publicerat

Om han orkar jaga och inte på annat vis verkar vara sjuk så spelar det väl inte så stor roll att han ej går upp i vikt?  ??? ;D

Det är hos hundarna som det är med oss männsikor, en del kan vräka i i sig hur mkt som helst medan andra går upp på en gång.

En hund som är smäcker året om håller längre än en hund som pendlar i vikt och är överviktig under delar av året.

Har din hund tappat mkt i vikt sedan ni börjat hårdträna eller har han alltid varit lätt/lite hull?

En del hundar har helt enkelt den förbränningen att dom bränner maten utan att lägga på sig.

Ja du jag har "nästan" gett upp hoppet om att Zingo ska öka i vikt.

Han äter som en häst, springer som en Breton  ;),  o  e lia gla för de.

Men jag vet inte hur de här med muskelbyggnad fungerar för unghundarna.

Har då inte märkt att Zingo byggt på sig nå än.

Men han har energi till tusen i skog o fjäll o går som en maskin. Endast då de e lite/ingen fågel drar han ner lite på farten efter sisådär 5h. Men de gör ju en annan me.  :D

Har kört ett tag på full dos av Bravos-färskfoder + uppblött högenergi blandat i.

Inget händer ändå!

Han får precis så mkt att han inte börjar skita halvsmält foder o de e mkt för en Breton.

Tränat har vi gjort sen mitten på juni o cykla sisådär 4-5 mil i veckan + simträning för att bygga upp flåset till jakten.

Tycker mig ändå inte se direkt muskelpåbyggnad.

Men jag e "NYBÖRJARE" på allt som har med hundar o göra.

De viktigaste...!!!! ....är att han e pigg, glad, frisk o orkar med jakten.  O de gör han kan ni tro ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Som valp var han lite gomullig :) men sen tunna han ut :(

Under flera dagars jakt (mer än 3 dar i sträck iaf) tappar han o revbena börjar sticka ut.

De ser inte grannt ut.

Men de e väl osså allt.

Publicerat

Okej, det är som för mig då, revbena sticker ut redan innan jag gått 3 dar i skogen  ;D ::)

Har du avmaskat nå nyligt?

Han kanske bara har en hög förbränning?

Är iaf bra att ha en hund som är lätt i kroppen, bara de har muskler så.

Som valp var han lite gomullig :) men sen tunna han ut :(

Under flera dagars jakt (mer än 3 dar i sträck iaf) tappar han o revbena börjar sticka ut.

De ser inte grannt ut.

Men de e väl osså allt.

Publicerat
  • Författare

Japp, avmaskad o veterinär kollat me!