Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

uteslutning från VVO, JVO, jaktlag

Featured Replies

Publicerat

Har en fråga som jag undrat över då jag själv varit utsatt för det. Vad krävs för att utesluta eller stänga av en medlem från jakt på ett område?

Räcker det med att jag skjuter för mycket fågel (10+)

Skjuter ett dåligt skott på älgjakten? Jagar inte älg själv.

Sätta upp ett orrpass och skjuta orre på mornarna innan pågående älgjakt.

Hamna i dispyt med jaktledare?

Har jag någon möjlighet att ifrågasätta en sådan uteslutning juridiskt eller är jag hel rättslös och tvingad att underkasta mig andras godtycke och var kan jag vända mig i sådana fall?

Frågan är särskilt aktuell nu då älgjakten står för dörren då älgjägarna anser att de har ensamrätt till jakten och i många fall förbjuder småviltjakt en vecka före och under hela älgjakten fram till snön blir för djup att gå i. Dessutom anser de sig ha rätt att utesluta medlem som inte följer de reglerna.

Publicerat

Ola har som jag skrev i en annan tråd semester den här veckan (eller möjligen delar av den) och här tror jag han behövs för att reda ut det hela... för att lägga grunden för hans svar: syftar du på vad som gäller inom ett viltvårdsområde? Juridiskt sett övergick jaktvårdsområden till att bli viltvårdsområden... 2001, vill jag minnas. Däremot kan man förstås välja att kalla en jaktklubb för Jaktvårdsområde. Handlar det inte om en sammanslutning där man själv besitter jakträtt i egenskap av markägare, eller har sitt eget namn på ett arrendekontrakt, sitter man självfallet betydligt lösare till än annars.

Har en fråga som jag undrat över då jag själv varit utsatt för det. Vad krävs för att utesluta eller stänga av en medlem från jakt på ett område?

Räcker det med att jag skjuter för mycket fågel (10+)

Skjuter ett dåligt skott på älgjakten? Jagar inte älg själv.

Sätta upp ett orrpass och skjuta orre på mornarna innan pågående älgjakt.

Hamna i dispyt med jaktledare?

Har jag någon möjlighet att ifrågasätta en sådan uteslutning juridiskt eller är jag hel rättslös och tvingad att underkasta mig andras godtycke och var kan jag vända mig i sådana fall?

Frågan är särskilt aktuell nu då älgjakten står för dörren då älgjägarna anser att de har ensamrätt till jakten och i många fall förbjuder småviltjakt en vecka före och under hela älgjakten fram till snön blir för djup att gå i. Dessutom anser de sig ha rätt att utesluta medlem som inte följer de reglerna.

Publicerat
  • Författare

De flesta jaktlag och Viltvårdsområden häruppe består ju till största delen av sammanslagna privatmarker tillsammans med en mindre eller större del Sveaskog eller helt av arrenderade marker. Hur ser Sveaskogs policy ut? I förlängningen så betyder ju det här att man kan peta medlemmar med avvikande religiös, politisk eller sexuell läggning vilket även förekommer. Var går den gränsen? Finns inget som styr upp det här så gör ju byasorkarna som de vill och man kan på vilka grunder som helst avvisa en medlem.

Publicerat
  • Författare

Jag pratar inte i egen sak men tack för erbjudandet. Jag har tröttnat på det här gubbväldet som är i skogen med inkompetenta jägare som varje år ska ut och vädra bössorna och som tror att de äger skogen och kan göra vad som helst. Jag vill inte se dödskallar med älgjakt pågår skrivet under. För min och alla andra jägares skull så ska de här rötäggen bort. Nu vill jag veta om det finns någonting man kan göra juridiskt åt saker som är helt åt helvete eller om det är dags att börja påverka politiker och andra för att få till en förändring där all jakt och viltvård är lika värd.

Publicerat

Uteslutning osv inom ett vanligt jaktlag som är en jaktklubb följer de regler som man antagit i sinna stadgar och de beslut som fattats på årsmöten och av styrelsen. Detta kan vara i princip vad som helst.

Är det däremot ett viltvårdsområde (VVO), så har alla lika rätt till jakt. Dt innebär att älgjägare inte har förtur på markerna utan de måste dela dem med andra som är jhaktberättigade på tex övrigt vilt som fågel.

Inom ett VVO får man bara stänga av jägare i upp till ett år, om någon brutit mot föreningens avskjutningsregler (dvs hur många och vilken typ av vilt som får fällas inom området), krav på jakträttsbevis samt bbeslut om områdesjakt och gemensamhetsjakt. Inte för något annat.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tack för det svaret. Jag tror att de här "jägarna" varit lite för styva i korken. Ska ta ett snack med sveaskog vid tillfälle.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.