Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Studsare - bruksvapen

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag håller på att ta min jägarexamen och följer forumet för att hitta tips å råd. Superkul! Det finns enormt många trådar om kalibrar och frågor om första studsare som jag tagit del av. Spännande! Jag har tack vare det och genom vänner kommit fram till vad jag vill ha ut av min studsare. Jag skulle dock behöva tips på specifika modeller av er och var jag ska köpa det. Så jag letar efter en studsare med följande egenskaper:

- ett tåligt, driftsäkert bruksvapen, är ingen pedant så sånt som inte påverkar skyttet bryr jag mig inte om

- begagnat

- kaliber: inte så noga, billig ammo så jag kan skjuta mycket, kanske 6,5*55

- gärna någon klassisk modell av Husqvarna, Mauser etc

- god kvalitet, jag har inte tänkt att byta vapen på länge

- lättskjutet

- lätt att reparera/underhålla

- vapnet kommer mest användas på skjutbanan, jakt av lite av varje, vet inte riktigt vad det blir än;)

Har ni några tips på modeller/handlare med beggade vapen?

tack på förhand!

/G

Publicerat

Sako, Tikka, Remington 700, Winchester 70 är säkra kort till bra pris. Även hva/cg 1900 om du lyckas finna en till rimligt pris.

Publicerat
  • Författare

Tack för snabbt svar! Ska söka vidare på de modellerna. Är spontant lite sugen på en Husqvarna

/g

Publicerat

Gurra- ett förslag är att du går igenom ett antal vapenbutiker och deras lager för att faktiskt prova ut vad du gillar,

få saker passar sig så dåligt som att passa ut vapen online.

Ett råd kan jag skicka med på vägen, din budget för optik skall vara x1-2 den för vapnet, i varje fall om den är under 5 0000 kr,

ty med en pang för 5 tkr och optik för under 10 tkr är du otroligt väl rustad,

att snika på optiken är obetänksamt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

ok tack för optiktipset! Tänkte faktiskt inte riktigt på att det är så dyrt med optik..

Är det några särskilda handlare som har mkt begagnade vapen? (gärna i östergötland men kan åka längre också)

/g

Publicerat

ok tack för optiktipset! Tänkte faktiskt inte riktigt på att det är så dyrt med optik..

Är det några särskilda handlare som har mkt begagnade vapen? (gärna i östergötland men kan åka längre också)

/g

Torsbo har väl bland landets största utbud på begagnat. Ligger utanför Gällstad (Ulricehamn). De har massor du kan känna och klämma på! Om det inte är knökat med folk i butiken så brukar man få bra hjälp och service, men det är ju "säsong" nu så det kan tyvärr vara ganska mycket folk på lördagar vilket gör att personalen blir lite överbelastad. http://www.torsbohandels.com

Publicerat

jag köpte min hva 1600 .30-06 där. gav 1900 för gevär och 6000 för optik och 1000 för fästen till optiken. kan starkt rekomendera torsbo