Publicerat Augusti 30, 201114 yr Funderar på att köpa nytt vapen Har en CG3000 30-06 som jag är helt nöjd med, men nu vill jag krympa träffbilderna så mkt som det går och byta in den gamla mot en ny. Vill ha ett vapen där den mänskliga faktorn är betydligt större än vad vapnet klarar av! ( helst hål-i-hål) Så till frågan: Vilket vapen samt kaliber ska jag välja. Priset bör ligga på max 15000 +- nån tusing, helst under Har tittat på tex Tikka T3 supervarmint mfl... men jag blir inget klokare! ´ De djur som jag ska jaga är främst Älg, Gris, Hjort och rådjur. Väldigt tacksam för svar och rådgivning, har helt snöat in mig på att hittar jag inget snart så ger jag fan i att köpa nått!!!
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Funderar på att köpa nytt vapen Har en CG3000 30-06 som jag är helt nöjd med, men nu vill jag krympa träffbilderna så mkt som det går och byta in den gamla mot en ny. Vill ha ett vapen där den mänskliga faktorn är betydligt större än vad vapnet klarar av! ( helst hål-i-hål) Så till frågan: Vilket vapen samt kaliber ska jag välja. Priset bör ligga på max 15000 +- nån tusing, helst under Har tittat på tex Tikka T3 supervarmint mfl... men jag blir inget klokare! ´ De djur som jag ska jaga är främst Älg, Gris, Hjort och rådjur. Väldigt tacksam för svar och rådgivning, har helt snöat in mig på att hittar jag inget snart så ger jag fan i att köpa nått!!! Om du inte bryr dig om vikt kan du ju gå på begagnade Custom-builds: http://www.blocket.se/orebro/Remington_700_Police_308win__Zeiss__Leupold_35567620.htm?ca=8&w=3 Den skjuter nog tätare än jag vågar tänka på ;D. Annars lär väl en Rem 700 Varmint, T3 Super Varmint, X-Bolt Varmint (finns det? - vet att det är täta träffbilder i alla fall), och de flesta Sako.
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Angående pangen i länken, den har fortfarande org pipan kvar vilket gör att den iofs kan ha en god praktisk precison, men den rena tekniska precisionen är inte bättre än en god Rem 700, eller en dålig, det vet vi inte. Min röst med anledning av denna fråga faller omgående på en T3, utförande efter skyttens/ägarens val men med kravet att man slår på en dämpare, då har man oerhört mycket gratis. /Christian
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Angående pangen i länken, den har fortfarande org pipan kvar vilket gör att den iofs kan ha en god praktisk precison, men den rena tekniska precisionen är inte bättre än en god Rem 700, eller en dålig, det vet vi inte. Min röst med anledning av denna fråga faller omgående på en T3, utförande efter skyttens/ägarens val men med kravet att man slår på en dämpare, då har man oerhört mycket gratis. /Christian Visst är det så med pipan - men stocken bidrar ju till en hel del med plastbäddning (jag antar att den är "custom-fitted" till pangen. Hur som helst - T3 har man ju hört en del om. En egen fråga, som ligger i samma linje. Vad ska man välja precisionsmässigt och prisvärdesmässigt - X-Bolt S/S, T3 (Stainless), Sako FInnlight?
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Schager, prova att trycka längst ner så att du inte hela tiden citerat tidigare text, såsom jag skrev, den pratiska precisionen i riggen med den kolven är bättre än en LTR exempelvis men det också nästan uteslutande en stock för skott i liggande ställning. /Christian
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Precisionen finns i dem flesta bössor det skiljer däremot mycket vad som krävs för att hitta den Ett bra custumbygge i någon erkänd precisions kaliber fungerar med nästan allt man hittar att stoppa i den desto sämre bössa man har desto mera kräver den av skytten och laddaren. Av ditt inlägg låter det som att en Sako Tikka eller Remington LTR i .308 skulle passa rätt bra
Publicerat Augusti 30, 201114 yr Är du ute efter att köpa ett fabriksvapen så är ju Tikka T3 bland de absolut säkraste korten när det gäller precision. Även om man jämför den med mycket dyrare spett... Men för dom pengarna, 15.000, så skulle jag själv köpa en äldre beg. studsare av hög kvalitet och bra system. Sako, Tikka, Rem. 700, m.fl... Och sedan låta en vapensmed montera en ny bra pipa med tillhörande trimning. Väljer man smed med omsorg så får man garanterat bättre resultat en de flesta fabriksbössor. Framför allt så får man lite känslan av custom och personligt, och det är värt mycket det (för mig)... //Danne
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Varför inte köpa en ny bössa som är custombyggd på fabriksdelar.... http://www.kolvmakeri.se/index.php