Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ammunition till Howa 1500 308cal

Featured Replies

Publicerat

hej!

Någon som har eller har skjutit med denna bössa och kan ge mig tips på ammunition som går bra i den?

Är ute efter både övningsammo samt jakt.

Publicerat

Jag tror det är bäst att helt enkelt testa själv. Utbudet av (fabriks)övningsammo brukar inte vara så stort i mina hemtrakter. Norma JM, Lapua, S&B och Sako Range typ. Undvik Sellier&Bellot dock. Jag skulle börja med att prova Norma JM och Lapua och se om nån av dom duger. Spara sen alla hylsor för framtida handladdning. Om ingen av dom duger, prova nästa sort.

Vad gäller jakt måste du nog ställa dig frågan vilka egenskaper du eftersträvar hos kulan. För tex räv är en varmintkula att föredra och klövvilt en med kontrollerad expansion. Vid klövviltjakt är kanske är inte milimeterprecision det viktigaste?

Jag har en Tikka T3 .308w och skjuter Lapua FMJ samt Lapua Mega 12g i den. Egentligen skjuter Sako Range något bättre men då FMJ samskjuter med Megan i min bössa (på 90meter) är valet givet. Jag jagar bara älg med den bössan och Megan tycker jag är en bra kula och vettigt prissatt.

Publicerat
  • Författare

Jag tror det är bäst att helt enkelt testa själv. Utbudet av (fabriks)övningsammo brukar inte vara så stort i mina hemtrakter. Norma JM, Lapua, S&B och Sako Range typ. Undvik Sellier&Bellot dock. Jag skulle börja med att prova Norma JM och Lapua och se om nån av dom duger. Spara sen alla hylsor för framtida handladdning. Om ingen av dom duger, prova nästa sort.

Vad gäller jakt måste du nog ställa dig frågan vilka egenskaper du eftersträvar hos kulan. För tex räv är en varmintkula att föredra och klövvilt en med kontrollerad expansion. Vid klövviltjakt är kanske är inte milimeterprecision det viktigaste?

Jag har en Tikka T3 .308w och skjuter Lapua FMJ samt Lapua Mega 12g i den. Egentligen skjuter Sako Range något bättre men då FMJ samskjuter med Megan i min bössa (på 90meter) är valet givet. Jag jagar bara älg med den bössan och Megan tycker jag är en bra kula och vettigt prissatt.

Tack för svar!

Då jag är helt ny på skytte och jakt hade det vart bra vid inskjutning av mitt beställda gevär t ex om jag kan utesluta att det är kulan det är fel på :)

Har aldrig skjutit in ett gevär innan och vet ingen som kan assistera mig vid detta, så vill försöka minimera saker som kan gå fel.

Fel ammunition är en av dom :)

Publicerat

Ok, då är det träning som gäller. Det är svårt att utvärdera ammunition om man inte är säker på sitt eget skytte.

Är det ammon eller skytten som sprider? Läs på om skjutteknik/inskjutning på nätet.

Glöm inte att du måste skjuta in bössan med jaktammunition när du byter till jakt.

Den slår mest troligt annorlunda än din övnings-.

Publicerat
  • Författare

Tusen tack grabbar!

• 4 weeks later...
Publicerat

Hittade du någon ammo som funkade? Var ute med min idag och skulle testa nya siktet och dämparen. Blev bara skit av det. 4-6 cm serier, tre skott, på 100 meter. Katastrof.

Misstänker att det kan ha med monteringen av dämpen att göra. Pipan ser ut att vara kapad rakt av utan kröning. Det känns ju inte helt ok.

Publicerat

Hittade du någon ammo som funkade? Var ute med min idag och skulle testa nya siktet och dämparen. Blev bara skit av det. 4-6 cm serier, tre skott, på 100 meter. Katastrof.

Misstänker att det kan ha med monteringen av dämpen att göra. Pipan ser ut att vara kapad rakt av utan kröning. Det känns ju inte helt ok.

VA??? Bilder på kröningen efterfrågas...

Publicerat

Så här ser det ut. Vet inte vad som skiljer en bra kröning från en dålig. Men den här ser annorlunda ut från mina andra bössor.

59fba92f_036.JPG

92fdfe38_037.JPG

9beac92a_040.JPG