Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Amerikansk optik.

Vilket kikarsikte skulle du välja? 103 röster

1. 1.

• Leupold
      62%
      67
    • Burris
      14%
      15
    • Redfield
      2%
      3
    • Weaver
      11%
      12
    • Bushnell
      9%
      10

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Ni har fem röster per skalle,kryssar ni i alla fem fabrikaten så är allt lika bra/dåligt.Vilket fabrikat hade ni valt om prioriteringen är följande:

1:Lägsta Pris

2:Mekanisk funktion/säkerhet

3:Ergonomi

4:Optik

Även om ni inte har egen erfarenhet av dessa fabrikat så kryssa i det ni tror uppfyller kraven bäst.

En bra marknadsföring är livsviktigt för dessa produkter,två av fabrikaten ovan har ingen marknadsföring i sverige,ingen egentlig generalagent heller,själv tror jag utgången redan är given...eller så är den inte det.

Bushnell är iofs inte särskilt amerikansk men dom legotillverkar åt flera amerikanska kedjor så dom får hänga med.

/Micke

Publicerat

Leupold har jag förtroende för. Burris har jag i.o.f.s. inte varit nära.

De andra har jag provat/ägt och vill personligen inte välja någon av dem när Leupold har helt OK pris/kvalitet balans.

Publicerat

Konstigt att inte burris får fler röster än så  ??? . Dom som har ett verkar nöjd och siktena får bra kritik i tester.

Kryssade i weaver pga att jag har 2 sånna kikare  :D. Inställningsrattarna på nya weaver är verkligen bra så det höjer betyget tillsammans med ett väldigt förmånligt pris.

Publicerat

Hello,

Har ett leupold idag, VX-II 2-7*33 som jag i stort är mycket nöjd med. Sitter på min kombi och det är inga problem att skjuta snabba hagelskott med den men som kanske retar mig något är det dåliga siktfältet.

Burris vet jag inte om det är bättre i detta avseende men de har fått så mycket bra omdömmen i amerikanska tester att jag tror att det kommer bli mitt alternativ till Leupold.

mvh

Björn

Publicerat

Har två leupold idag, ett vx-II 3-9x40 och ett vx-II 1-4x20 och är helnöjd med båda, tycker att leupold har en sjyst balans mellan pris och kvalitet.

Publicerat

Jag har ju ett Leupold då  ;D

Publicerat

Om det är generellt, dvs alla sikten en tillverkare har, skulle jag säga leupold, men om man får detaljera skulle jag ha skaffat ett buschnell Elite

Publicerat
  • Författare

Som jag trodde så har Leupold topplaceringen med marginal.

Har precis nu monterat ett nytt Redfield på min kombi,ska bli intressant att se hur den står sig kvalitetsmässigt mot mina tre Leupold och min Burris, till att börja med nu på skjutbanan i sommar och framförallt i skogen i höst.

Eftersom det är en vidvinkelkikare så blev montaget grymt lågt :D mellantuben slickar skenmontaget och objektivet ligger 1mm över spången.

/Micke

Publicerat

Leupold har en stor fördel - namnet.

Namnet Leupold garanterar ett högt andrahandsvärde, det finns alltid köpare till begagnade Leupoldar.

Dessutom har man marknadens bästa service och garanti. Det finns också en uppsjö av tillbehör och utföranden till Leupold och allt kan fixas här i Sverige av Småländska vapen i Ingelstad. Så visst är Leupld ett starkt kort.

Om det gäller bildkvalitet så skulle jag sätta en slant på Burris, Dom jag har tittat i har varit knivskarpa.

Weaver kan vara ett bra köp, speciellt dom äldre med ståltub. Lite dassig optik kanske, men väldigt robusta.

Just stryktåligheten är gemensam nämnare för alla amerikanska sikten av bra kvalitet. Samt att dom oftast är lätta så att siktet blir en del av bössan. Med vissa europeiska sikten känns det snarare som att bössan är en utstickande del av siktet.

Jag har haft flera Leupoldar genom åren och dom har fungerat bra, men nu börjar jag mer och mer lura på att skaffa en Burris till 6,5:an.

mvh Danne

Publicerat

Har två Leupold, ett vx-II 1-4x20 och ett vx-II 3-9X50 är mycket nöjd med båda.

Har även ett Weaver 1-3X20 som också funkat kanon.

Publicerat

Har Leupold 4x, 3x och 1-4x. Nöjd sen 35 år tillbaka.

Publicerat

För mig är det Leopold som gäller av dom uppräknade siktena.

Jag äger dock inte sikten av dom andra märkena men har sett både ris och ros om dom.

Anser att Leopold är ett budgetsikte med bra kvalité, men jag är full av fördomar ::)

/Svinhagen

Publicerat

Jag har just beställt ett Millett Gold Buck 4-16X56. Jag ska testa det på banan och vid ett bävervak så fort jag får det. Jag kommer med rapport så fort jag fått en uppfattning om siktet.

Läst några amerikanska tester som bådade gott iallafall.

• 2 weeks later...
Publicerat

Fick hem siktet igår. Hann vara på skjutbanan en 20 minuter igår. Siktet var riktigt klart och fint, har inte hunnit testa det vid skymmning. Men jag kan lätt säga att det var minst lika bra optik som min gamla leupold vx-1 3-9X50. Ska försöka hinna ut på skjutbanan på måndag kväll. Kommer med rapport då!

Kikaren är en Millett Gold buck 4-16X56.

Publicerat

Nu har jag provat kikaren i både skymmning och nån timme på skjutbanan. Jag är då helt nöjd med kikaren, hade tidigare en leupold Vx-1 3-9x50 och jag trivs bättre med Milletten.

Det enda negativa med denna kikare är att den är ganska kinkig var ögat är i förhållande med kikaren när man använder högsta förstoringen (x16) och att det känns som att jag får in mer ljus i kikaren om jag vrider ner förstoringen från 16x till 12-14x vid skymming. Men det kanske är ett vanlig problem? Jag är ingen expert...

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag fortsätter på min amerikanska bana och skaffade idag en Burris Fullfield II 4,5-14x42Ao med Riktmedlet Ballistic Plex

http://www.burrisoptics.com/reticles.html

Egentligen stog det en Weaver Grand Slam på önskelistan men det finns inget som säger att man inte får/kan ha 7 kikarsikten ;D,kunde inte motstå det här riktmedlet.

Har nu alltså tre Leupold,två Burris och en Redfield.

Ska bli riktigt intressant att se om det stämmer med de olika korsen på 100-200 och 300m,rapport utlovas.

/Micke

Publicerat

undrar om strecken är för tjocka för tex en tjäder på 200m?? vart intresserad av en sån till toppjakten..

Publicerat
  • Författare

Det går nog alldeles utmärkt,strecken är inte grövre än mittkorset(varken grövre eller tunnare än vanliga duplex riktmedel)(även om det kan uppfattas så på länken) riktmedlet är inte medförstorande,väljer du bara ett sikte med tillräckligt hög förstoring så lär du vara bättre rustad än någonsin.

Från där jag bor ser jag en flaggstångsknopp ca 300m bort,inga problem att rikta noggrannt på den med strecken och 14ggr förstoring :D

/Micke

Publicerat

ok, det låter bra..uppfattad på länken som att strecken var lite tjockare...

Publicerat

Micke: Vilken pang ska få äran att ha den på sig?

Publicerat
  • Författare

Ja det är en fråga som jag brottas med just nu ;D antingen min .223 (vilket känns mest aktuellt) eller min planerade klass1-light ;).

Sätter jag på den på .223:an så får jag en Leupold 4,5-14x40 över som måste passa till det tänkta nyinköpet.....svåra problem ;D

/Micke