Publicerat September 1, 201114 yr Jag har en Tikka 6,5a som jag använt till rådjur och räv i år. Va ut igår och sköt en räv, skottet satt skit bra. Men när jag kom hem sen kände jag att pipan gick att röra i sidled i stocken, ska jag dra åt skruvarna under och skjuta in på nytt? Eller vad göra?
Publicerat September 1, 201114 yr Oroväckande signaler, 1. Känn på dina stockbultar med en bra/passande mejsel. -Var de lösa är det läge att skottställa igen. 2 Rör sig pipan/det glappar eller är det bara flex i stocken? -Om den rör sig och då även efter att du har dragit stockbultarna, har du ett allvarligt bekymmmer. 3. Har du bekymmer är det dags att riva pangen, ie lossa bultar och ta ur systemet ur stocken för att utröna om den är spräckt någonstans. -Om spräckt, har du att avgöra om det är något du vill laga eller om det är dags att leverera stocken till vapensmeden, tillsammans med resten av pangen. ________ På många vapen med trästock är framstocken så pass tunn att man med lite kraft på den kan få den att flexa, det är inget konstigt men av betydelse när/hur man tar stöd för skytte. /Christian
Publicerat September 1, 201114 yr Om du tar loss systemet. Passa på att olja in pipkanalen och andra ställen man inte kommer åt utifrån. Om det är en träkolv vill säga.. /Må
Publicerat September 1, 201114 yr Författare Skruva åt skruven som är vid varbygeln för den va lös, så nu är det som det ska igen . Ska väl å skjuta in den igen om det behövs :/
Publicerat September 1, 201114 yr Skruva åt skruven som är vid varbygeln för den va lös, så nu är det som det ska igen . Ska väl å skjuta in den igen om det behövs :/ Det kommer att behövas, om så bara för din vetskap om att pangen går rakt. /Christian
Publicerat September 1, 201114 yr Författare Var och sköt nu, sköt 3 skott. 2skott hål i hål och ett skott 1cm till vänster om dem andra två. Jag sköt på en prick som är 6cm i fyrkant och alla skott gick i nederkant på den svarta linjen på 100meter.
Publicerat September 1, 201114 yr Bra gjort, om det är där du siktade och det tog där så är det mycket bra som resultat räknat. /Christian
Publicerat September 1, 201114 yr Författare Bra gjort, om det är där du siktade och det tog där så är det mycket bra som resultat räknat. /Christian Jag siktade mitt i pricken, så lite lågt kanske?
Publicerat September 1, 201114 yr Jag siktade mitt i pricken, så lite lågt kanske? Beror ju på ammon,och hur du vill ha inskjutet, men om skotten satt i överkant på fyrkanten vore det ju säkert bra, alltid bättre att ha överslag än underslag. Kolla på ammokartongen, brukar ju stå hur kulbanan är på den.