Publicerat September 1, 201114 yr Såg en bild som någon lagt ut på fb om att han skjutit drygt 50 ripor, troligen under tre dagar, kan vara mindre dagar oxå. Min fråga då till er, var går gränsen till att man kan kalla det slakt eller är det helt ok med så många skjutna ripor?
Publicerat September 1, 201114 yr vet inte om det är min bild du sett men om,så är det 19 fågel på 3 jakt dagar å flera man,i övrigt så skjuter jag med sunt förnuft ,aldrig mer än marken tål,och aldrig mer än vad jag behöver till mat,vid flera tillfällen har jag avbrutit jaktsesongen då jag har min mat fågel,ska tilllägas jag har tre olika marker jag jagar på,och är ute mycket och använder alltid sunt förnuft,då jag vill ha fågel på marken till nästa år oxå...
Publicerat September 1, 201114 yr Jag försöker hålla mig till max 3-4 fåglar per dag och då max 2 tjädrar. Orre och järpe har vi i år mängder av så där kan man ta ut något mer. Det är dock sällan jag skjuter fullt. Snittet brukar snarare bli 1-2 fåglar per jakttur om man ser på hela hösten. Dessutom jagar jag aldrig för ofta på ett område. Jag brukar låta det gå en vecka mellan återbesök på ett jagat område. Totala resultatet brukar bli ca 20-25 gråfågel samt ett antal ripor och järpe. Någon hare brukar också slinka med om hunden står för dem. Hittills i år har det dock inte gått så lysande, men hösten är lång. Hunden sköter sig i alla fall och det känns viktigast.
Publicerat September 1, 201114 yr Det ser mycket ut om fem jägare jagar ripa i fem dagar och skjuter baglimiten varje dag. 5x5x8=200 Men fyrtio ripor är inte så mycket om man anordnar en fin middag för lika många personer. Då går det tio ripor per gång minst. Nu jagar jag ingenting i år men när jag sköt som mest fågel så blev det nog runt 200 änder per år. Det var ett bra tillskott till en ensamförsörjande mamma med tre barn. Detta tillsammans med en massa fisk och bär minskade matkontot markant.
Publicerat September 2, 201114 yr hejsan jag jagar inte ripa för att fylla frysen, är nog enklare att lägga nät på sik eller panga älg... gör inte hunden och jag ett klockrent arbete så belönas det heller inte med ett skott.. det kan låta lite tråkigt men är nog enda sättet att få till unghundens och mitt fågelarbete. så länge man inte rovjagar så är det väl upp till var och en men man bör nog hålla sig till baglimit.. en duktig jägare typ Nils I är en sak men en skjutkåt slaktare är något helt annat... vänligen nils
Publicerat September 2, 201114 yr Såg en bild som någon lagt ut på fb om att han skjutit drygt 50 ripor, troligen under tre dagar, kan vara mindre dagar oxå. Min fråga då till er, var går gränsen till att man kan kalla det slakt eller är det helt ok med så många skjutna ripor? Bra fråga! 50 ripor är enligt mig slakt. Jag ägnar mig själv själv inte år ripjakt på fjället men får med jämna mellanrum höra slaktarstories. Senast idag talade jag med en äldre man som skakade på huvudet åt ripjakten på orten och konstaterade "ett för högt jakttryck" "Det ser mycket ut om fem jägare jagar ripa i fem dagar och skjuter baglimiten varje dag. 5x5x8=200" -Ser mycket ut? Är inte 200 ripor mkt? Intressant tråd. Mvh Robert.M
Publicerat September 3, 201114 yr Jo visst är tvåhundra ripor mycket men det ska ses i sin helhet. Forskning har ju visat att jakten inte har någon betydelse ekologiskt. Kraftledningar dödar mer fågel än vad jakten gör. Vad 10000 vindsnurror kommer att ställa till med vet ingen heller. Men att skjuta baglimit varje dag under en veckas tid kräver att det är kronår och när det inträffar så finns det fågel i överflöd. Det innebär att det är minst en kull var hundrade meter. Sist det inträffade var under lämmelåret vid sekelskiftet. Man har gjort mätningar både utanför och innanför parkgränserna och konstaterat att det är lika mycket fågel på båda sidorna. Jag är däremot övertygad om att det går att jaga ner populationen inom mindre områden där jakttrycket är extremt högt, till exempel efter norgevägarna. Men där är jakten redan idag kvoterad så att bara norrmän kan jaga första veckorna medan svenskarna får vänta.
Publicerat September 3, 201114 yr Jo visst är tvåhundra ripor mycket men det ska ses i sin helhet. Forskning har ju visat att jakten inte har någon betydelse ekologiskt. Kraftledningar dödar mer fågel än vad jakten gör. Vad 10000 vindsnurror kommer att ställa till med vet ingen heller. Men att skjuta baglimit varje dag under en veckas tid kräver att det är kronår och när det inträffar så finns det fågel i överflöd. Det innebär att det är minst en kull var hundrade meter. Sist det inträffade var under lämmelåret vid sekelskiftet. Man har gjort mätningar både utanför och innanför parkgränserna och konstaterat att det är lika mycket fågel på båda sidorna. Jag är däremot övertygad om att det går att jaga ner populationen inom mindre områden där jakttrycket är extremt högt, till exempel efter norgevägarna. Men där är jakten redan idag kvoterad så att bara norrmän kan jaga första veckorna medan svenskarna får vänta. Du verkar påläst & har nog rätt i det du säger. Trist dock att ekonomin även styr allt mer inom jakten. Markandskrafterna har varit skoningslös mot samhället med alla de olika kriser som ses över världen & varför ska naturen skonas? /Robert
Publicerat September 4, 201114 yr hejsan om man flyttade på jaktstartdatumet till samma som i norge och tillät startpistol framtill dess skulle iallafall inte jag klaga alltför högljutt... ripkycklingarna skulle hinna växa på sig och man skulle kunna jaga igång unghundarna med startpistol. vänligen nils
Publicerat September 4, 201114 yr hejsan om man flyttade på jaktstartdatumet till samma som i norge och tillät startpistol framtill dess skulle iallafall inte jag klaga alltför högljutt... ripkycklingarna skulle hinna växa på sig och man skulle kunna jaga igång unghundarna med startpistol. vänligen nils Det skulla vara det näst klokaste beslut man någonsin fattat. Det klokaste vore att släppa jakten med minkfällor fri och släppa jaktkorten till starten för rävjakten så att de som vill kan jaga räv från första dagen.