Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aimpoint?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

relativ gröngöling med ca 1.5 år som jägare. Så här långt i stort endast pürsch och vakjakt.

Har en Zeiss Varipoint 2.5-10x50 kikare på en Sako 85'a i .308W.

Nu har jag äntligen landat i läget att det mer frekvent blir tillfällen till drevjakter efter alla typer av klövvilt.

Funderar på om jag "behöver" (sure, ni kan läsa in att jag vill ha...)en Aimpoint oxå, självklart i så fall med snabbfäste.

Om vi bortser från rent ha-begär; behöver jag det? Är det funkis med drevjakt även i lite tajtare miljöer (läs skog) med Zeisskikaren eller är det en väsentlig fördel/uppgradering med en Aimpoint i kombination med Zeissen?

Vad tycker du?

Publicerat

Mjae. Hade en likadan kikare som du har. Upplevde det som väldigt få situationer som passkytt som inte löstes ut med Zeissen. Men visst är ett Aimpoint ett bra komplement till din kikare för de riktigt trånga passen, om du inte har eller trivs med öppna rm.

Och det är ju inga stora pengar direkt.

Går själv i samma tankar, då jag har en 3-12x-kikare på min bössa.

/Må

Publicerat
  • Författare

Jodå, jag har öppna riktmedel. Måste erkänna att jag aldrig provat skjuta med dem...

Kikaren åkte på i samband med att jag köpte bössan, och den är fast monterad som det är nu.

Det är ju lite kul med prylar oxå, i ärlighetens namn, vilket talar för Aimpointen om jag inte trots allt bestämmer mig för att bara köra vidare med Zeissen ett tag till. Och det är passkytt som är aktuellt.

// R

Publicerat
  • Författare

By the way; om jag nu ska investera, vilket ska jag ha? H30S eller snika med 9000 SC med 2MOA punkt?

Publicerat

om du kommer stå på många snabba och trånga pass så är ett rödpunkt sikte perfekt att komplettera med

Publicerat

Idag skulle jag aldrig byta bort mitt aimpoint under klövviltsjakt i dagsljus, går mest som hundförare men det får sitta kvar även de gånger jag sitter på pass, trotts att jag har snabb montage & andra kikarsikten. Har aldrig tittat i ett H30 men fördelen med ett sådant är väl att det kan gå att få ett lägre montage.

Jag har själv både en micro h1 & en 9000.

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.057028,17.011965

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Det är ett måste med Aimpint och snabbfäste ;) Och om du skaffar det så kommer du aldrig ångra dig. Men visst går det att skjuta på väldigt korta håll med en kikare. Men inget slår en Aimpont i trånga pass och det är inte så stora pengar.

Publicerat

kör bara aimpoint går som hundförare använder även det de få gånger jag är passkytt ända nackdelen med detär när man ska räkna taggar på tjurar har snabbfäste på mitt men har inte fått tummen ur att köpa ett kikarsikte till