Publicerat September 1, 201114 yr Hallåj! Inte ofta jag skriver här, men nu måste jag skriva av mig. Efter gårdagens lyckade kron pursch, så tänkte jag ta med wachteln ut på lite gås/and jakt. Vi gick och satte oss efter sjökanten där änderna brukar kunna sträcka. Flög en massa grågäss på för hög höjd som vanligt. Wachteln skakar så fort hon ser dem i luften. Rätt som det är kommer en and lågt över vattnet på ca 30meter. PANG PANG resulterade i 10 svordommar och 2 skott bakom. Aja 5 min senare kommer en and på samma ställe, den här gången satt svingen och anden ligger. Skickar ut alice och hon blir som vanligt ofukuserad när gässen svärmar in. Men efter lite Nej och Bra så hade jag både anden och hunden på land. Sitter lite nöjt och myser åt den fina kvällen på våran stenhäll. Flyger en del änder på för långt håll men det gör inget. Hör ytterligare en gåsflock komma in, ser att dem nog ska kunna komma i håll. Pang ser att gåsen blir träffad och nöjer mig med en gås. Slår i ca 30m ut. Gåsen simmar lite runt runt som dem brukar kunna göra. Skickar ut alice och när hon har ett par meter kvar så blir det en ryslig fart på gåsen. Hellvete att skjuta är inte att tänka på. Gås och hund simmar rätt ifrån mig. Försöker få alice att vända men det var ju dumt att ens försöka. Kastar av mig västen och lite till ifall det blir en simtur. hund och gås är ca 100m ut ifrån land när jag ser att alice är ifatt. Blir lite rabalder där ute men ser i alla fall att alice är på väg tillbaka. Nu gick allt jäkligt bra men jag kommer inte skicka ut henne på en gås som man kan misstänka piggnar till. Hon hade nog aldrig släppt den innan det är försent. Man lär så länge man lever. mvh tobias
Publicerat September 1, 201114 yr Undrar om du inte underskattar hunden nu en smula? Iofs kan jycken få svårt att simma ikapp gåsen men en längre simtur är inga problem. Största problemet är att jycken kommer så pass långt ut att den tappar orienteringen och får svårt att hitta tillbaka igen. Min förra labbe tog en skammad mås uppskattningsvis 400 m ut i havet en gång, förbannat svårt att se dem men det löste sig Mvh!
Publicerat September 1, 201114 yr Författare Ja man kanske underskattar jycken lite. Känndes bara jäkligt osäkert vad som hänt om hon inte skulle kommit ifatt gåsen. Hon är inte spec rutinerad och ingen stjärn apportör direkt. 400 meter är jäkligt långt, har simtränat min lite i sommar tycker hon går slut rellativt fort i vattnet. tobias
Publicerat September 2, 201114 yr Du får bygga en gåsindragare av en armborst och pil med lina på och en bra spets så det fastnar