Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur väljer du optik?

Hur går ditt val till? 82 röster

1. 1.

• Satt på bössan vid köpet
      1%
      1
    • kunskap genom erfarenhet
      10%
      9
    • Andras rekomendationer
      10%
      9
    • Bästa kvalitet
      15%
      13
    • lägsta pris
      3%
      3
    • Behovsanpassat
      57%
      48

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Spinner vidare på min andra tråd,hur har ni resonerat/eller inte när ni gjort dessa viktiga val.

Skriv gärna en rad eller två.

/Micke

Publicerat

oöm weaver ståltub 1,5-4,5 till älgbössan

bushnell elite 3200 3-9x40 till trädskällarbössan (22 hornet)

weaver grand slam 6-20x40 till toppfågelbössan som kommer att kompletteras med en vakkikare av något slag vakjakten

Jag väljer optik efter vad som ska jagas alltså behovsanpassat  ;)

Publicerat

Jag väljer efter behov samt kvalité. Leupold VX-II är gränsen på mina bössor men helst europeiska märken, dock är priset många ggr lite väl högt.

Vad är det du tänker på i kikarväg Micke??

Jag e nog i samma sits som dig om det är till kombin du ska ha... Idag sitter en 1,5-6x42 av mindre bra kvalité på min 412a, den duger dock att få ikull rå&dov med men till hösten är det planerat att bli en ny kikare. Jag vet dock inte vad för nått  ??? bara att llämpligt förstorings intervall är 1.5-6, 2-7, 2.5-8 eller möjligtvis 1.5-5x20.

Publicerat
  • Författare
Jag väljer efter behov samt kvalité. Leupold VX-II är gränsen på mina bössor men helst europeiska märken, dock är priset många ggr lite väl högt.

Vad är det du tänker på i kikarväg Micke??

Jag e nog i samma sits som dig om det är till kombin du ska ha... Idag sitter en 1,5-6x42 av mindre bra kvalité på min 412a, den duger dock att få ikull rå&dov med men till hösten är det planerat att bli en ny kikare. Jag vet dock inte vad för nått  ??? bara att llämpligt förstorings intervall är 1.5-6, 2-7, 2.5-8 eller möjligtvis 1.5-5x20.

jag har faktiskt köpt kikare ;D jag resonerade så här efter att ha provmonterat kikare med 50 och 40-objektiv.

För att få till ett lågt montage så är objektiv större än 32 inte gångbart då kindkontakten annars blir för dålig.

Sannolikt kommer kulskott att skjutas till 90%  och med tanke på din belysning på kombins långhållsegenskaper ;) så är det inte fel med lite förstoring.

Var inne på att köpa en burris 1,75-5x26 belyst men priset blev i saftigaste laget för mig(och familjen) efter mycket funderande på begagnade europeiska/amerikanska sikten i fasta förstoringar så hittade jag en Redfield 3-9x40 Low profile (alltså vidvinkel och inte belyst) vilket ger mig högsta möjliga förstoring till lägsta möjliga montage.Det jag inte är så glad över är riktmedlet,hade gärna haft något annat än Duplex.

Nu kanske den här kikaren bara är skit(det får framtiden utvisa) men man måsta chansa någon gång också,till saken hör att denna bössa huvudsakligen bara kommer att användas under dygnets ljusa timmar så några mörkeregenskaper är jag inte i behov av.

Personligen tror jag inte att det är så stor skillnad mellan de amerikanska kikarna,jag har själv haft/har flera Leupold,Burris,Weaver och Redfield och kan väl inte påstå att någon varit bättre eller sämre än någon annan med avseende på behovet.

Att Leupold är störst i sverige får man nog tillskriva Småländska Vapen äran för som har marknatsfört siktet bra under många år,i USA anser de flesta optikinsatta att Burris håller högre kvalitet tex.

Vad tror du Herbert? Kommer Redfield att göra mig lycklig ??? ;)

/Micke

Publicerat

Dom som inte kommer bli lyckliga är väl viltet  ;D Duplex är väl det enda som kunde varit roligare :P

Vad har du tänkt jaga med kombin? ska du ha den i tjänsten oxå?

Jag maila faktiskt nyss på en annons om ett 1,5-5x20 belyst, hoppas det finns kvar ::) :)

Publicerat

Har en leupold vx3, 2-8*36på min kombi.  Lätt å smidig låg montering, Synfälltet är det enda jag hänger upp mig på med tanke på hagelskytet. Funkar bra även till vak när det är snö. Bra riktmedel nr4, lagom grovt. Ska nog skaffa en Meopta 1-4*22 istället med tyska 1an, jävligt bra syn fält i den.

Har en Helia CB 3-12*56 (belyst) på en 6,5*55a. Mycket bra kikare bra synfällt det enda jag tycker är dåligt är det medförstorande riktmedlet Tyska4an. för tunt på 3gr och för grovt på 12gr. Jag föredrar ,ej medförstorande riktmedel. Och det där med att erupeiska kikare med 56 objektiv är så jävla mycket bättre har jag inte märkt. Visst är det skilldnad på den och min Leupold som är säkert 15 år gammal. Jag vakar mycket räv så jag vill ha en bra kikare men när jag inte ser med min leupold ser jag inte heller med Helian ( visst kan man kanske ana nåt mer) men när det är så mörkt är det inget roligt att jaga när man inte åtelen 30meter ut då stannar jag hemma.

Ska skaffa en T3 tänkte jag då med Vx3 2-8*36, det enda som saknas då är ett belyst riktmedel, så Helian får stanna till vakjakterna.

Ett alternativ är Meoptas 3-9*42 med tyska1an, måsste åka och titta på en sån...!!!

Publicerat

Vet inte om jag pliggade i rätt ruta i omröstningen men skit samma..

Haft precis samma optik "karriär" som många andra, började billigt för att sen inse hur j-la smutt o smidigt det var med dyrt! Första gången jag sköt in lilla zeiss tuben på rådjurspangen så tja två skott sen var jag hemma. Aldrig tidigare varit med om att träffläget så distinkt följd efter när man vridit på siktet.. Därefter var jag torsk, inget mer budgetsikte och aldrig något sikte som man knappt kände igen namnet på. Därefter har jag sluppit havererade riktmedel samt förflyttade träfflägen till följd av optiken.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Dom som inte kommer bli lyckliga är väl viltet  ;D Duplex är väl det enda som kunde varit roligare :P

Vad har du tänkt jaga med kombin? ska du ha den i tjänsten oxå?

Jag maila faktiskt nyss på en annons om ett 1,5-5x20 belyst, hoppas det finns kvar ::) :)

Den kommer att användas i tjänsten, dock inte i samma utsträckning som min förra kombi med klass2 pipa,hjortjakt blir nog huvudsysslan.

På den förra kombin satt det för övrigt just en Redfield 1,75-5x21 Low Profile med Postriktmedel,var grymt nöjd med den kikaren,riktigt bra synfält på lägsta förstoring och efter våra år i tjänsten så kan jag personligen garantera stöt och skottfastheten.

Den Redfielden jag köpt nu är helt ny,1,75-5:an hade nog 20år på nacken vilket märktes på linserna som sista året upplevdes mörka på dagtid.

Vad är det för 1,5-5x20,Leupold?

/Micke

Publicerat
Vad är det för 1,5-5x20,Leupold?

/Micke

En sådan här  :D Jag gillar riktmedlet, som gjort för en kombi

VX-III_1_5-5x20_IR_XL.gifReticle_Illum_Circle_Dot.gif

Product Highlights

Long the favorite of both those who hunt dangerous game and those hunting in heavy ground cover, the VX-III 1.5-5x20mm is now offered with an illuminated reticle. This is a great scope for anyone needing a fast target acquiring scope that offers a clear, bright image as well as a red, illuminated aiming point that stands out against heavily silhouetted targets.

Special Features

• Index Matched lens coatings

• Finger Adjustable ¼ MOA click windage and elevation dials

• Illuminated reticle with eleven illumination settings

• Leupold Full Lifetime Guarantee

• Leupold Electronics Limited Warranty

Publicerat
  • Författare

Jag håller tummarna för att svaret blir vad du önskar :D

/Micke

Publicerat

Har en leupold vx3 4,5-14*50 belyst tycker att den funkar bra till all jakt från att vaka räv till när jag går med gråhundarna och jagar älg.

Priset var avgörande till viss del, bra kikare, ny med garanti i 30år.

Priset var 9000kr och en zeiss el liknande skulle kostat ca 15000:-

Publicerat

När jag köper ett nytt kikarsikte till någon av mina vapen så är kvalité viktig.

Men pris och behov spelar också en stor roll.

Till 22:an köpte jag ett Leopold. Den klarar dom kraven jag ställde (Jagar inte ripa).

Men till älgstudsaren som ska vara med i vått och torrt valde jag ett SuB sikte. Tror det lönar sig i längden med hög kvalité, risken att bli missnöjd är ju betydligt mindre.

Ser en del som lägger ut annonser på Blocket där dom troligtvis inte är nöjda med köpet och skriver "felköp".

Svinhagen

Publicerat

Enligt behov helt klart. För skymningsjakt prioriterar jag ljusegenskaper, så när jag sitter och lurar på rådjur i skymningen så är gluggen en Swarre 8*56. För jakt i dagsljus efter älg så är den kikaren helt olämplig enligt mitt tycke, så då har jag valt en Leupold 1,5-5*20 (cykelpump). Liten, smidig och robust med bra ögonavstånd. Helt olämplig till skymningsjakt men utmärkt på älgjakten.

/Ville

Publicerat

Behov och kvalitet är det viktigaste.

Det finns ingen anledning att köpa ett nytt billigt kikarsikte när man kan få begagnade sikten av bra fabrikat för samma summa pengar.

Och det är inte heller nödvändigt med ett jätteobjektiv som många verkar tro. Ett 42 mm objektiv räcker långt om linserna är bra och man får ett realistiskt montage på geväret. För stillasittande nattvak kan ett 56 mm sikte vara aktuellt under förutsättning att vapnet och kolven kan anpassas.

För dagjakt, precisionsskytte på toppfågel och liknande vill jag ha ett lätt och lågt monterat sikte.

Dessutom gillar jag fast förstorande sikten. Jag är helnöjd med mitt Schmidt&Bender 10X42 och nu letar jag även efter ett lämpligt 6X42.

mvh Danne

Publicerat

Blev en Leupold Vari X-III 2,5-8x36, hittade annonsen på jägareförbundets hemsida och genast väcktes en "ha" känsla :D Mr Mausers svar i min ångesttråd gav en spark i häcken mot köp ;D

Nu gäller det bara att finna nya 1" ringar till mitt MAK-snabbfäste. 30mm e det nu på. Nån som vet var man kan köpa sånna?

• 4 years later...
Publicerat

Hittade den här "ganska" sovande omröstningen och tråden då jag använde "sök". Det sägs ju att man i första hand ska använda den istället för att skriva nya trådar i tid och otid. :D

Jag valde "går på andras rek." men skulle vilja kryssa för många alternativ...jag har det som sitta på bössan, ska köpa nytt. Då letar man så klart efter något som är behovsanpassat i min prisklass - som är låg...och som rekommenderas av andra.

Startar dock en ny tråd vad det gäller ett "nytt" sikte.

Publicerat

Ja det finns många intressanta trådar ur historien.

Frågan jag ställer mig själv är rimligen, skulle jag skjuta färre vilt med en annan billigare kikarsiktesuppsättning?

Troligen inte förutsatt att riktmedlen vore identiska.

Publicerat

Eftersom jag i många år använt kikare och tubkikare i jobbet GÅR det bara inte att kompromissa på kvaliteten... jag är därvidlag klart miljöskadad. Jag kan inte titta i en kikare/tubkikare/kikarsikte som inte håller hög kvalitet utan att bli irriterad... dyrt, men sant.

Publicerat

Visst är det behovsanpassat, för på vissa typer av jakt behövs det ingen värstingkikare från Tyskland utan en enkel amerikanare och ibland tvärt om..  :lol:

Publicerat

Den omröstningen var inte helt lätt att svara på för alternativen överlappar eller beror av varandra och valet av alternativ stämmer inte för alla bössköp... Erfarenheten styr ju i viss mån vad man ser som behov, och både behov och erfarenhet styr hur man tänker kring kvalitet. Erfarenheten säger mig vilka riktmedel i kikaren som jag trivs med och vilka förstoringar jag behöver, men där spelar också andras råd in stort. Men jag har hållit mig till kvalitetssikten, främst Helia. En kikare har jag som följde med bössan den sitter på, men den kombinationen hade ägts av en yrkesjägare så jag kände mig rätt trygg med den och har inte haft skäl att ångra mig...

Nu närmast har jag planer på ett S&B Klassik, 8x56 med riktmedel 1, till min nya sexå'nhalva. <_<

Publicerat

Inga av de vapen jag har köpt har kommit med optik,

jag tillägnar mig önskad/nödvändig optik efterhand som plånboken medger det.

/Christian