Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

näringsbrist?

Featured Replies

Publicerat

måste höra mig för om någon vet lr har erfarenhet av hundar valpar som äter gräs.den äldre kan ju ibland äta gräs, men i regel verkar hon vilja få upp någonting då..kräks upp det sen.

min valp nu 5mån är galen i gräs, helst klippt gräs som legat någon dag, glufsar i sig.

kan de vara nått som saknas i fodret? mineraler? han får Robur valpfoder

Publicerat

Inget som saknas i Robur, eller andra kvalitetsfoder. För övrigt kan hundar lika lite som människor och vilket djur som helst "känna på sig" om de lider brist på något näringsämne och därigenom automatiskt kompensera detta genom rätt födoämnesval. Den myten ploppar upp då och då tex gällande skitätarhundar, stenätarhundar eller som här gräsätare...men är inget annat än en myt :D

Gräsätning kan som du själv beskriver med din gammelhund bero på att hundarna mår illa/ont i magen/ont i halsen...men kan också vara rent beteendemässigt ("fix idé"). Många hundar verkar också "gilla" spätt grönt gräs...tycker det är gott helt enkelt. Har själv en JR-tik som betar det späda vårgräset som den värsta ko :lol:

Publicerat
  • Författare

kan ju tillägga att han är ju glupsk efter det mesta..allätare och gräshögarna ser väl väldigt inbjudande ut...

Publicerat

Alla mina hundar äter gräs (i olika mängd och omfattning, de är mellan 4 mån och 7 år), och de har alla olika foder. Så jag tror du kan utesluta fodret... Jag tror det är fix idé eller att hunden är hungrig fortfarande (eller en kombination)... Att hunden fortfarande är hungrig innebär inte automatiskt att den ska ha mer mat! Följ alltid rekomendationerna på fodret!

Som nämnts tidigare så är Robur ett fullgott foder, men man kan överväga att prova ett annat foder om beteendet håller i sig...

Publicerat

För min "kalv" provade jag ett par olika saker.

Det bör även nämnas att han mellan 1-1,5 år var kinkig med maten. Inget passade direkt. Ja, förutom gräset då...

För det första bytte jag foder. Satsade på Nordic färskfoder. Billigt (ca 300 spänn/månad) men det kräver logistik och plats i frysboxen då jag köper 40-60 kg per gång. Hunden ÄLSKAR färskfodret. :wub:

Efter ett tag återkom gräsätandet varvid jag provade olika givor på dygnet.

Först fick han bara en giva á 750 gram på kvällen. Gräsätandet ökade.

Därefter fick han (och får fortfarande) en giva á 250 gram på förmiddagen, sedan en giva á 500 gram på kvällen. Inget gräsätande.

Slutsats: Beror det på fodret, de olika givorna eller gräsets olika smaklighet på året? Vet icke...

Publicerat

Min hund käkar då också gräs. Men det ska vara en speciell sort och den måste vara grön och fin. Detta smakliga gräs växer bara där det är riktigt blött och passar utmärkt till några rejäla klunkar myrvatten. Jag har helt enkelt fått en vorsteh med franska gourmetgener. Kanske har hamnat lite breton i honom :) Jag är rätt säker på att detta inte har med någon näringsbrist att göra då jag är ytterst noga med att min hund får det han behöver i näringsväg.

Publicerat

Min käkar gräs när hon får tag i det. Men det ska vara långa mjuka grässtrån. Hon kan ägna timmar åt att välja ut de grässtrån hon vill ha. Ibland undrar jag om det är en ko inblandad i generna på henne.

Publicerat

Min käkar gräs när hon får tag i det. Men det ska vara långa mjuka grässtrån. Hon kan ägna timmar åt att välja ut de grässtrån hon vill ha. Ibland undrar jag om det är en ko inblandad i generna på henne.

jag har en sydafrikan med liknande gener och funderar vad det kan vara...

bara när det är blött och grönt och fint helst strax efter bonden slagit åkern.

Publicerat

Nackdelen med gräsätning är att det ofta kommer i retur. Min käkade en näve gräs i går under jakten, och idag tyckte han det var lämpligt att stöta upp en sleminbäddad grässallad. Den bästa platsen för detta tyckte han vara vår SÄNG! Turligt nog har han lyssnat på sin husses förmaningar och bestämde sig för att lämna sin lilla gåva på mattes sida. Duktig vovve...

Publicerat

Jag är övertygad om att det är naturligt för hunddjur att äta gräs i smärre mängder. Har säkert givit en evolutionär fördel hos de individer som gjort detta...dels som tillskott av vissa näringsämnen och fibrer...men kanske ffa för att "linda in" vassa benrester odyl så de ej skadar mag/tarmkanalen vid passage genom. Av samma anledning som man ger sparris till hundar som fått i sig något vasst t.ex nålar, fiskekrokar edyl. Sparrisens långa fibrer lindar sig kring det vassa och skyddar när det passerar genom tarmarna.

Så i mina ögon...gräsätarhund = normal hund ^_^

Publicerat

Mina hundar har vart riktiga gräsätare då jag brukar säga du är väll ingen kossa :D

Speciellt nyklippt gräs då frossas det :D

Mvh.