Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutning utan skjutbana för fågel

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har skjutit in mitt gevär som jag fick igår på älgbana för 80m. Läste sen i jägarskoleboken att man egentligen alltid bör skjuta in på 120m.

Då kan du även skjuta på 80m med oväsentlig skillnad.

Då alla skjutbanor är stängda nu för älgjaktspremiären så undrar jag hur ni gör när ni skjuter in vapnet själva?

Hur kan man t ex fixera vapnet på samma sätt som man gör på skjutbanan då man sätter vapnet i en ställning och man vet med 100% att man siktar mitt i tavlan.

Då jag inte är någon vidare skytt så känns det inte som att jag ens liggandes kan säga till 100% att jag hade siktet fixerat i mitten på en tavla stort som en A4 sida på 100m.

Så tar gärna emot tips hur man skjuter in vapnet utan "skjutställning" samt lämpligt avstånd för inskjutning då jag främst kommer jaga fågel och rådjur?

Publicerat

Du bodde väl här i ume? Lösning på ditt problem: Lös medlemskort på sävar skjutbana. Åk dit och skjut. Allt från 100-600meter går att skjuta på där. Medlemmar får alltid skjuta.

Publicerat

Lägg pengar på en 22Lr och skjut mycket med den. Har du svårt med ett A4 så börja inte skjuta fågel med mindre än att du kan träffa en liten tändsticksask på samma avstånd som du tänker avlossa skott mot vilt. Bra skjutstöd är allt från en ryggsäck med kläder till att köpa eller bygga ett skjutstöd. Men tänk på att inte ha kolven direkt mot någonting hårt för då kommer rekylen att göra så att bössan studsar och träffarna tar överallt. Håll handen runt förstocken och lägg någonting mjukt längst bak under kolven om du skjuter liggande för maximalt stöd.

Det finns flera trådar här som behandlar precisionsskytte på långa håll och som skrivits av folk som själva är professionella prickskyttar. Militärens bok "Ett skott en träff" är inte någon dum kvällslektyr för en intresserad toppfågelskytt. Sedan är det viktigt att bössan skjuter nog tätt och där är en friliggande pipa som är väl rengjord och inskjuten enligt konstens alla regler viktig. Sök på "Barrel break in". Viktigt är också att du har en bra kindkontakt så att anläggningen blir riktig förutom rätt andningsteknik och avfyrningsteknik.

Publicerat
  • Författare

Tusen tack för bra svar!

Almenson vart ligger banan och vem kan jag kontakta hittar ingen info om öppettider m.m?

Publicerat

Jag tror det sitter lappar med info på anslagstavlor vid banan. Kör från umeå mot sävar. Vid första sävaravfarten svänger du av, tar vänster, och kör mot Bullmark. Efter några km (vet inte riktigt hur många) ser du en skylt "skjutbana" som pekar till höger.

Publicerat

Då jag inte är någon vidare skytt så känns det inte som att jag ens liggandes kan säga till 100% att jag hade siktet fixerat i mitten på en tavla stort som en A4 sida på 100m.

Du har olika träfföähen drån olika skjutställningar, bössan ska förstås skjutas in i den syällning/de ställningar som du kommer använda i skogen. Sen är det som Almenson säger, lös medlemskap. Själv är jag med både i Sävar och Baggböle, det är ju ingen större kostnad.

Men när det gäller skytteträningen så BEHÖVER du en .22 LR. Ska vi fara och kika på VC nån dag?

-- Mars

Publicerat

Du behöver veta kulbanan för din ammo, alternativt provskjuta på aktuella avstånd för att testa hur mycket överslag du behöver ha på tex. 80m för att träffa mitt i på kanske 200m. Precis som srivet ovan så ska du efter skottställt geväret skjuta med samm stöd/ställning som i skogen,träffar du inte då på banan så är det ju tyvärr så att man får ge fan i att lossa skott på vilt!

Skjut mycket på bana så du vet din och bössans begränsningar,finns tyvärr aldeles för många jägare som inte vet det.............

Publicerat
  • Författare

Du har olika träfföähen drån olika skjutställningar, bössan ska förstås skjutas in i den syällning/de ställningar som du kommer använda i skogen. Sen är det som Almenson säger, lös medlemskap. Själv är jag med både i Sävar och Baggböle, det är ju ingen större kostnad.

Men när det gäller skytteträningen så BEHÖVER du en .22 LR. Ska vi fara och kika på VC nån dag?

-- Mars

Hej Mats!

Har äntligen fått ett nr till en kontaktperson på Sävar skyttebana ringde han men inget svar. Men jag behöver ändå gå en promenad med valpen så tror jag svänger bort dit och tittar.

Jo känner med att en .22lr hade vart fint. Dock är min budget överskriden sen inköpet av 308an med kikarsikte och fästen så det får bli runt löning.

Men är kraven på optik lika stora om jag säg skulle köpa en billig 22a för enbart övning/nöje? Eller kommer jag undan med ett begagnat 500-1000kr sikte?

Känner att det börjar dra iväg i plånboken sen jag började med detta ännu mer än vad flugfisket gör :) Och då har jag ännu inte vettiga kläder att jaga i , handkikare m.m, skor :)

Hade vart jättetacksam om du dock vid tillfälle kunde komma med till VC och visa mig vad som är lämpligt alternativt ge mig lite tips kring vad jag skall söka på blocket.

Publicerat
  • Författare

Du behöver veta kulbanan för din ammo, alternativt provskjuta på aktuella avstånd för att testa hur mycket överslag du behöver ha på tex. 80m för att träffa mitt i på kanske 200m. Precis som srivet ovan så ska du efter skottställt geväret skjuta med samm stöd/ställning som i skogen,träffar du inte då på banan så är det ju tyvärr så att man får ge fan i att lossa skott på vilt!

Skjut mycket på bana så du vet din och bössans begränsningar,finns tyvärr aldeles för många jägare som inte vet det.............

Hej! Jag skjuter nog inte riktigt så dåligt som du tror med fullgott stöd. På skjutbana går det rätt bra, men jag är dels lite tvivelaktig på om min bössa verkligen är korrekt inskjuten, samt att stödet jag använde igår då jag åkte till sandtaget för att skjuta själv på egentillverkad måltavla inte alls var i klass med att luta sig mot kanten i båset på skjutbanan knäståendes.

Däremot inte sagt att jag behöver öva, det är därför jag skriver här och inte är i skogen istället. Förstår självklart att det inte är läge för mig att ge mig ut och jaga ännu med respekt för djuren.

Bra att ni nämnde det kring skottställningar m.m , hade inte tänkt på det.

Så ett gevär som skjuts in liggandes kommer att missa / skadeskjuta om jag använder det från stående position?

Tack för svar!

Publicerat

Det som händer när du ändrar ställning är att rekylupptagning ändras, huvudets position mot riktmedlet och hur vapnet belastas. Detta är saker som kan påverka var kulorna tar beroende på vapen och hur väl det passar dig.

Skickad från min mobil

Publicerat

Hej! Jag skjuter nog inte riktigt så dåligt som du tror med fullgott stöd. På skjutbana går det rätt bra, men jag är dels lite tvivelaktig på om min bössa verkligen är korrekt inskjuten, samt att stödet jag använde igår då jag åkte till sandtaget för att skjuta själv på egentillverkad måltavla inte alls var i klass med att luta sig mot kanten i båset på skjutbanan knäståendes.

Däremot inte sagt att jag behöver öva, det är därför jag skriver här och inte är i skogen istället. Förstår självklart att det inte är läge för mig att ge mig ut och jaga ännu med respekt för djuren.

Bra att ni nämnde det kring skottställningar m.m , hade inte tänkt på det.

Så ett gevär som skjuts in liggandes kommer att missa / skadeskjuta om jag använder det från stående position?

Tack för svar!

Har aldrig påstått att du skjuter dåligt med stöd, om du uppfattat det så ber jag om ursäkt!!! Blir dock lite frågande när du skriver "var i klass med att luta sig mot kanten i båset på banan"??????? Finns det ingen ordentig skjutbänk?? Med bra stöd, tex sandsäckar?? Ska du skottställa bössan bör du ha stöd både under framstocken och under kolven bak, och inte mot en "hård kant" i båset.

Det är ju inte säkert att det skiljer så mycket mellan olika skjutställnningar, men man måste testa sig fram helt enkelt, det kan slikja mellan olika vapen/skyttar.

Vad har du för kaliber/ammo,hastighet på ammaon??? Om du skriver det så får du säkert hjälp med lämligt överslag på 80m.

Publicerat
  • Författare

Har aldrig påstått att du skjuter dåligt med stöd, om du uppfattat det så ber jag om ursäkt!!! Blir dock lite frågande när du skriver "var i klass med att luta sig mot kanten i båset på banan"??????? Finns det ingen ordentig skjutbänk?? Med bra stöd, tex sandsäckar?? Ska du skottställa bössan bör du ha stöd både under framstocken och under kolven bak, och inte mot en "hård kant" i båset.

Det är ju inte säkert att det skiljer så mycket mellan olika skjutställnningar, men man måste testa sig fram helt enkelt, det kan slikja mellan olika vapen/skyttar.

Vad har du för kaliber/ammo,hastighet på ammaon??? Om du skriver det så får du säkert hjälp med lämligt överslag på 80m.

Hej, inget att be om ursäkt för jag lägger ingen prestige i det, men det är relevant för att jag förhoppningsvis skall få bra hjälp!

Mitt problem är huvudsakligen att jag tror att vapnet inte är riktigt inskjutet. Jag var på sävars skyttebana idag och försökte korrigera det och det blev ganska bra (men då jag är helt grön inom detta kan man aldrig få känslan att vara 100% säker att det är bra), men är mest nyfiken på hur ni erfarna killar gör när ni skjuter in och skjutbanan är stängd t ex (dvs det finns inga skjutbänkar framme där du kan montera fast vapnet i ett fixerat läge med siktet inställt på mitten redo att bara tryckas av). Eller är ni såpass säkra att ni siktar mot mitten på tavlan och vet med 100% att vapnet inte har flyttats med mänsklig kraft iaf en enda centimeter?

Jag lyckades idag sätta flera skott i ett vitt papper 5x5cm cirka som jag tejpade fast i mitten av min gula måltavla jag tog med. Gjorde så för att det var svårt att se exakt vart mitten var då hela tavlan är i samma färg och det var på 100meter. Med en färgbrytning i mitten där jag siktar blev det mycket lättare.

Mitt gevär är en Howa 1500 , 308 cal och jag skjuter med Norma fågel tror den är 900m/s.

Har nu även börjat jaga en 22lr för övningsskytte, dels behöver jag träna och samtidigt tycker jag det är väldigt roligt att skjuta men på tok för dyrt att skjuta så mycket som jag vill just nu iaf med en 308.

Kan inte tacka er alla nog att ni tar er tid och svarar på mina antagligen ganska dumma frågor :) Men jag är alltid sån när jag vill lära mig nåt så vill göra det ordentligt. Och då jag inte har någon släkt eller vänner att fråga så får jag trakassera er!

Mvh

Publicerat

När du träffar där du siktar är du rätt inskjuten.

Skjut på ett vitt A4 papper där du ritat en svart kvadrat med måtten 5X5 cm (mindre eller större beroende på förstoringsgrad på kikarsiktet).

Om du inte har tillgång till riktiga sandsäckar kan du ju ta ett byxben från några gamla jeans och fylla med sand. Denna säck använder du under förstocken.

Sedan tar du en ordentlig strumpa och fyller med ris. Denna strumpa använder du som stöd under bakkolven.

Börja med att skjuta in sittande i en bänk. När du träffar din svarta kvadrat på A4-pappret så provar du att ligga ned och skjuta.

Försök att ta emot rekylen på samma sätt som i skjutbänken.

Notera om du har någon träfflägesförändring mellan de olika skjutställningarna.

Prova även att skjuta stående med stöd mot ett träd eller vägg.

Lär dig dina begränsningar.

Publicerat
  • Författare

När du träffar där du siktar är du rätt inskjuten.

Skjut på ett vitt A4 papper där du ritat en svart kvadrat med måtten 5X5 cm (mindre eller större beroende på förstoringsgrad på kikarsiktet).

Om du inte har tillgång till riktiga sandsäckar kan du ju ta ett byxben från några gamla jeans och fylla med sand. Denna säck använder du under förstocken.

Sedan tar du en ordentlig strumpa och fyller med ris. Denna strumpa använder du som stöd under bakkolven.

Börja med att skjuta in sittande i en bänk. När du träffar din svarta kvadrat på A4-pappret så provar du att ligga ned och skjuta.

Försök att ta emot rekylen på samma sätt som i skjutbänken.

Notera om du har någon träfflägesförändring mellan de olika skjutställningarna.

Prova även att skjuta stående med stöd mot ett träd eller vägg.

Lär dig dina begränsningar.

Har inte provat att ha stöd för bakkolv , har bara haft ett främre stöd. Kanske blir lättare då!

Publicerat

Har inte provat att ha stöd för bakkolv , har bara haft ett främre stöd. Kanske blir lättare då!

Det blir lättare.

Prova även att skjuta med ett fast grepp om förstocken och utan att hålla i förstocken.

Det finns som sagt inget facit utan du måste själv lära dig hur du behöver göra för att skjuta säkra skott mot vilt.

Publicerat

Samtidigt?

Publicerat

Har man inte tillgång till skjutbänk kan det ju bli lite problematiskt, men det kan ju funka hjälpligt med ett bord man tar med sig helt enkelt.

Jag vet inte vad du menar med stöd man spänner fast vapnet i, men det låter i mina öron som en hjälp till ev. felkälla pga rekylupptagningen som vi skrivit om tidigare. Försök att slakta ett par kuddar eller jeans eller liknande och fyll med vanlig sand, en hög till framstocken och en låg till bakkolven, jag brukar ha en gäng små frigolitskivor att reglera höjden med under säckarna.

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Ballistik/ i länken hittar du ett ballistikprogram, klicka på ballistik,metrisk. Hittade inte din ammo tyvärr, men du får en uppfattning om kulbanor i allfall. Tex, 308. jaktmatch utgångshast. 810m/s går mitt i på 150m om du har ett överslag på 3cm på 80m. etc......överslag 6cm på 80m så går den mitt i på 200m.

Publicerat

Ligger i skogen med en ryggsäck under framstocken, tar god tid och skjuter in med ca 3 cm på 80. Kontroll sedan på 30 m och 120 m...

Publicerat
  • Författare

Ska försöka det med sand och leta lite trädklossar kanske att ha under om ja inte hittar frigolit.

• 2 months later...
Publicerat

Tänkte att jag skulle låna den här tråden lite eftersom Sävar skjutbana varit på tal. Behöver skjuta in mitt vapen och har hört att man inte behöver vara medlem för att skjuta där, stämmer detta? Finns tyvärr inga kontaktuppgifter på hemsidan.

/Jonte

Publicerat

Behöver och behöver, det är väl aldrig fel att stödja sin skjutbana, det är inga överpriser de tar ut för att kunna nyttja 100-575 meters skjutplatser

Andreas

Publicerat

Behöver och behöver, det är väl aldrig fel att stödja sin skjutbana, det är inga överpriser de tar ut för att kunna nyttja 100-575 meters skjutplatser

Andreas

Det är såklart aldrig fel men nu är det så att jag behöver någonstans att skjuta in vapnet imorgon eller övermorgon, och jag hittar ingen information någonstans om hur man går tillväga för att bli medlem.

Så, är det tillåtet att skjuta in vapnet på den banan utan medlemskap? :)

Publicerat

Tyvärr verkar Sävar JSK lagt ned hemsidan men finns inga skyltar där att medlemskap krävs för att skjuta så det är inga problem att du åker dit och skjuter in bössan. Tror det finns information på klubbstugan vart man kan lösa medlemskap det är en fin bana så helt klart värt att vara medlem!

Jag kan nog söka igen pg nummer och vad det kostar om du önskar?

Publicerat

Tyvärr verkar Sävar JSK lagt ned hemsidan men finns inga skyltar där att medlemskap krävs för att skjuta så det är inga problem att du åker dit och skjuter in bössan. Tror det finns information på klubbstugan vart man kan lösa medlemskap det är en fin bana så helt klart värt att vara medlem!

Jag kan nog söka igen pg nummer och vad det kostar om du önskar?

Låter bra det! Då ska jag ta och bli medlem. Ja du får gärna kolla upp det om du orkar :)