Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med Kulor till 243w

Featured Replies

Publicerat

Hej har tänkt börja ladda 243w och skulle behöva hjälp med både kulval respektive kul vikter

till 243.

Ska jaga lite olika räv och bäver.

men även toppfågel och råjur.

Publicerat
  • Författare

Hej har tänkt börja ladda 243w och skulle behöva hjälp med både kulval respektive kul vikter

till 243.

Ska jaga lite olika räv och bäver.

men även toppfågel och råjur.

Ingen som laddar 243?

Publicerat

Ingen som laddar 243?

Jodå, hoppas de snart hittar hit ;)

Publicerat

I kaliber 243 är det väldigt viktigt att veta vilken stigning pipan har för att få bra precision,att bara rekomendera något kan bli helt fel.

Bössa?

/Mike

Publicerat
  • Författare

I kaliber 243 är det väldigt viktigt att veta vilken stigning pipan har för att få bra precision,att bara rekomendera något kan bli helt fel.

Bössa?

/Mike

Är en carl-gustaf 4000.

Osäker på räffelstigningen..

Publicerat

C-G 4000 eller Sauer 202 har 1-10 twist på sina 243 pipor.

Din bössa bör således gilla konventionella blyspetskulor i 100grains gruppen eller vld kulor upp till 90grains.

Finns åtskilliga bra kulor där typ Hornadys 100gr SP blir nog inget dåligt val,billig,skjuter bra,högt b.c och bra effekt.

/Mike

Publicerat

Hornady har nog lämpliga kulor för dig

80gr. fmj till toppjakten

75gr. V-max till räv och bäver

85gr. Interbond till rådjuren

Sedan finns massor av trevliga kulor i 6mm att testa om inte bössan gillar Hornady

Publicerat

Tyngsta V-maxen till räv och bäver.. alt och detta är något som Mike gjort mej nyfiken på.. A-max? V-maxkula med bättre ballistik? Om jag skiftar någon gång från nuvarande rävracer så blir det tveklöst 243 och då måste jag testa A-max. Ev.. och det är ett stort ev.. så blir det 243 i den här korta magnumversionen.. den såg grym ut!

Sen tänkte jag hissa en annan 100 gr kula förutom den Mike redan nämnt. Lapua Mega. Den samsköt så där tråkigt bra med Hornady SST samt Hornady SP 100 gr blyspets i min Sako Varmint. De samsköt dessutom med sierra Varminterkulan jag hade då och var löjligt lätt-laddad! Hornady SST sköt ok men de andra sköt så mycket bättre så SST:n använde jag inte speciellt mycket.

Mvh!

Publicerat

Tyngsta V-maxen till räv och bäver.. alt och detta är något som Mike gjort mej nyfiken på.. A-max? V-maxkula med bättre ballistik? Om jag skiftar någon gång från nuvarande rävracer så blir det tveklöst 243 och då måste jag testa A-max. Ev.. och det är ett stort ev.. så blir det 243 i den här korta magnumversionen.. den såg grym ut!

Sen tänkte jag hissa en annan 100 gr kula förutom den Mike redan nämnt. Lapua Mega. Den samsköt så där tråkigt bra med Hornady SST samt Hornady SP 100 gr blyspets i min Sako Varmint. De samsköt dessutom med sierra Varminterkulan jag hade då och var löjligt lätt-laddad! Hornady SST sköt ok men de andra sköt så mycket bättre så SST:n använde jag inte speciellt mycket.

Mvh!

Skall du, Hippen återvända till 243 träsket får du allt köpa en kvalitetsbössa den gången :D,

men om mitt ord har någon bärighet alls så kan jag nog förtälja att A-max är ganska trevlig som kula men V-max är bra mycket mer brutal, den kommer också i en 75 och en 87 grains variant om jag minns rätt.

Jupp det gjorde jag visst.

Till TS om du skall jaga predatorer och fulfåglar samt har gott kulfång, 75 grains V-max är grymt bra om du vill ha mer frangibla kulor är 58 grains V-max mest bara explosiv..

/Christian

Publicerat

Här är en laddning som jag körde i min 243 till räv funka klockrent.

Speer TNT 70gr

Hylsa:Lapua.

Krut:Norma 204 45gr.

Tänd hatt:Federal 215.

Längd:68mm

Om du ska prova laddningen så starta på 43gr o jobba dig upp.

Mvh.

Publicerat

Skall du, Hippen återvända till 243 träsket får du allt köpa en kvalitetsbössa den gången :D,

Till TS om du skall jaga predatorer och fulfåglar samt har gott kulfång, 75 grains V-max är grymt bra om du vill ha mer frangibla kulor är 58 grains V-max mest bara explosiv..

No shit!?!? Blir det denna eminenta kaliber igen så är jag rätt säker på att den kommer att skjutas igenom röret på en Sako alt Tikka i någon form. Och min rekomendation hade varit 58 gr V-max givet att den fungerat i aktuell räffelstigning.. De rävar jag trots allt träffade med förra sunkstören dog ju trots allt tämligen omgående :wub: Den laddningen tror jag dock vi begraver i historien :rolleyes:

Mvh!

Publicerat

Aha du menar dina Blue pills, ja det var nog allt bra drag i den där laddningen.

Men i övrigt håller jag med, en bra pang nästa gång alltså.

/C

Publicerat
  • Författare

Lite att välja på. ska beställa lite!

Vad skiljer dödligheten på v-max kulorna och vikt?

Var får man tag på lapua mega?

Fler bra kulor till rådjur?

Publicerat

Är det nån som provat 85 gr sierra hp på fågel? Fått min licens på 243:an och det hade vart mumma med en kula till allt. Förutsett att den går bra då. A-max lär väl spöa fågel rätt duktigt?

Publicerat

Jag har skjutit lite med Sierran,

den ger nästan aldrig genomslag på rå exempelvis, jag gillar den som kula men den är nog faktiskt rent av mjukare/explosivare än en A-max.

Men det är min ringa uppfattning, jag kan återkomma med lite reella resultat om A-max vid ett senare tillfälle.

/Christian

Publicerat

Är det nån som provat 85 gr sierra hp på fågel? Fått min licens på 243:an och det hade vart mumma med en kula till allt. Förutsett att den går bra då. A-max lär väl spöa fågel rätt duktigt?

Inte testat just den men tämligen säker att det blir en rejäl dunpuff, .243 är rätt snabb även fmj kulor i max fart trasar fågel en del så inte ens 90gr Scenar fungerar bra när man passerar Vo 900.

Publicerat

.....

A-max lär väl spöa fågel rätt duktigt?

Efter att ha sett räven jag sköt med A-Max i min 6BR skulle jag inte använda den på fågel. Inte så att den exploderade men en fågel skulle inte se rolig ut efter träff.

Publicerat

Jag har skjutit en del vilt med sierras 85 grains hålspets. Det man kan börja med att konstatera är att det är en Game king kula vilket innebär att det är en kula som är avsedd att expandera. Jag har skjutit med ett Vo på ca 875 m/s och fått bra effekt på rådjur och räv men jag skulle inte vilja använda den på fågel som skall ätas.

Henrik

Publicerat

Jag har skjutit en del vilt med sierras 85 grains hålspets. Det man kan börja med att konstatera är att det är en Game king kula vilket innebär att det är en kula som är avsedd att expandera. Jag har skjutit med ett Vo på ca 875 m/s och fått bra effekt på rådjur och räv men jag skulle inte vilja använda den på fågel som skall ätas.

Henrik

Misstänkte nästan det. Blir nog så hög fart i en 243 åxå jämfört med 6x45.

Ok då vilken kula ska man ha då om jag får sno tråden en stund? Vanliga kriterier är ju att den ska få rävarna att explodera, ev rå ska dö på fläcken och orrarna ska vara hela. Å det viktigaste av allt den ska va billig :P

Orealistiskt kanske men finns det nån kula som är i närheten av det. Man lär ju inte ha sån tur som kompisen, hans ppc skjuter i stort sett lika oavsett om han skjuter 58 gr v-max eller 80 gr hornady :angry: