Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skytte med öppna riktmedel

Featured Replies

Publicerat

Tog med mina två klass 1-studsare till skjutbanan lite snabbt nu på em. Tänkte framförallt testa de öppna rm på 6,5:an inför höstens kommande drevjakter.

Frågan var om det ska införskaffas ett Aimpoint till denna eller ej, som ett komplement till 3-12:an som sitter i Warne:s snabbfästen till vardags.

Bössorna är alltså:

Tikka 690 6,5x55. Norma Golden Target

Husqvarna 146 9,3x57 med en Houge-stock. Normas JM

post-698-0-68632900-1315057528_thumb.jpg

Målet var en 1:1 råbock på avstånd ca 35 meter.

post-698-0-93975000-1315057606_thumb.jpg

Jävla-flax träffbild med 6,5:an. 35 meter

post-698-0-68225200-1315057688_thumb.jpg

Normal bild med 9;3:an. 35 meter.

post-698-0-42020600-1315057864_thumb.jpg

6,5:an på ca 50 meter

Slutsats: Tja.. Det går att träffa väl upp till 50 meter, i alla fall med 6,5:ans rm. De är lite distinktare för presicionskytte jmf. med Qvarnans.

Skillnaden mellan bössorna på korta hållet tillskriver jag 9,3:ans sämre tryck, kraftigare rekyl och "otydligare" rm, med tyngdpunkt på de två första skälen.

Känns som ett Aimpoint skulle bidra till lite snabbare instinktivare skytte med mindre finlir för att känna att man ligger rätt.

Tänkte göra om testerna på älgfigur lite senare i höst.

Kul var det i alla fall... :lol:

Publicerat

Jag kan hålla med om att 146ans öppna inte är jättetydliga, det blir gärna att man ligger och filar på att centrera kornet.

Jag har kört uteslutande med det på min 146a i 2 år nu och skjutit 4-500 skott eller så på bana.

Om man ser vad det gör i cm på 80 meter med att inte kornet är centrerat i skåran på siktbladet sä är det faktiskt inte så mycket, jag har inte mätt exakt men jag tror man håller sig inom 20 cm även om pärlan på kornet ligger i kanten på skåran i siktbladet. Nu har jag iofs kortat min pipa och det påverkar kanske lite men det ska inte vara någon större skillnad.

Älgar är stora djur, det är inga problem att hålla sig inom träffområdet med de riktmedlen, sen är det en smaksak om man känner sig säkrare med optik, men jag vill hävda att det mest är en tillvänjningssak.

Du gör i alla fall helt rätt i att testa de öppna riktmedlen, allt för få gör det tycker jag, många litar blint på sin optik.

Publicerat

Ett tips om man vill bli bättre att skjuta med öppna riktmedel är att börja skjuta pistol, det är väl lite av en kan vi kalla det ovana att använda kikarsikten till allt, sen jag började med pistol så skjuter jag björnpasset med öppna riktmedel och slår många gånger de som använder kikarsikte om man tittar på träffbilden, ungefär en snusdosa! öva öva öva det släpper, ett par bra öppna riktmedel och en bössa som är gjord för det är en god grund!