Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Millforce 6,5x55

Featured Replies

Publicerat

Finns det nån på forumet som har erfarenhet av North Fork kulan i 6,5 140gr som laddas av Millforce???

Deras sierra varmint skjuter fantastiskt in min Tikka så är mycket sugen på att testa.

Publicerat

Nope men enligt de själva så är det en riktig dräparkula!

Provat deras classic line i 308 alltså med gameking kulan och den går bra i blasern, remmingtons ballistic Tip går hand i hand ut till 500m med millforcen!

Publicerat

Har provat North Fork premium kulan sedan i vintras, dock i 9,3x62(250gr). Bara positiv så långt, bra död och precision. Ska enl. reklamen öppna upp lika mycket oavsett hastighet - avstånd, pga kulans konstruktion.

//Peter

Publicerat

Fick några 180 grainskulor i 308 av en kompis. Verkade lätta att få bra precision i, och som sagt bra farter utan tecken på hårt tryck.

Publicerat

Jag är bra säker på att dom inte ska laddas lika hårt som vanliga kulor då dom bygger mer tryck.

Publicerat
  • Författare

Deras fabriks gör 840 m/s, ska väl på gränsen klara klass 1?

Publicerat

Som sagt, 840 m/s är på gränsen att klara klass 1. Nosler's 140 gr Accubond som har ett BC på typ 0,509 kräver 831 m/s i V0 för att klara kraven, Hornady's 140 gr Interlock SP har ett BC på 0.465 och kräver 837 m/s i V0, Swift's 140 gr A-Frame har ett BC på 0.411 och kräver 846 m/s i VO. Detta beräknat utifrån Norma's ballistikprogram med kulvikt angiven som 9.1 gram (Egentligen är den ju typ 9,077 g eller något, men det är bara 0,3 % skillnad ungefär så det gör inte så stor skillnad)

Eftersom Northfork inte publicerar några BC-värden för sina kulor än så länge är det mycket svårt att göra gällande att denna ammunition skulle klara kraven för klass 1, vi vet helt enkelt inte. Inte förrän någon driftig privatperson ser till att mäta BC på kulan ifråga. Vore trevligt om någon kunde göra det, för kulan verkar ju vara väldigt användbar.

Publicerat

Jag är bra säker på att dom inte ska laddas lika hårt som vanliga kulor då dom bygger mer tryck.

Du har helt rätt - hjärnsläpp av mig, redigerat tidigare inlägg. De rekommenderar på Millforce att man går ner 10% i krutmängd mot normalt för kulvikten på grund av ovanstående. De jag laddat enl deras "fabriksrecept" ligger iofs ganska nära standardladdning med likvärdig hastighet utan trycktecken.

//Peter

Publicerat

Jag har provat både varmint och classic line. Varminten gick fint i min sako 85 6,5x55 och har ett antal rävar på sitt samvete, men jag blev lite besviken över classic line. Den sköt väl okej men lämnade ganska öppna träffbilder ca 40-50mm på 100 meter. I min bössa skjuter tex Norma Alaska betydligt bättre.

Publicerat

Eftersom Northfork inte publicerar några BC-värden för sina kulor än så länge är det mycket svårt att göra gällande att denna ammunition skulle klara kraven för klass 1, vi vet helt enkelt inte. Inte förrän någon driftig privatperson ser till att mäta BC på kulan ifråga. Vore trevligt om någon kunde göra det, för kulan verkar ju vara väldigt användbar.

Får jag bara alla mått och vinklar på kulan så går det att approximera ganska så väl mha Litz bok.

Publicerat

Någon som har en kula och lite data t Exabit?

Publicerat

Jag kör med deras varmintline på räv nu och är mycket nöjd med träffbilderna på den.

(Läs mer på redfoxhunting)

Köpte även en ask premiumline i 180gr. till björnjakten och fick fina träffbilder med den på 100m, har tyvärr inte fått se något resultat på den på vilt.

Väntar nu på ett par askar av classicline, återkommer med resultat längre fram.

Publicerat

Får jag bara alla mått och vinklar på kulan så går det att approximera ganska så väl mha Litz bok.

North Fork- kulan är vad jag kan se med köttöga och skjutmått närmast identisk med Trophy Bonded Bear Claw. Den ska enligt uppgift ha 0,405 i BC.

På MFHs ask står det 840 m/s och "klass 1- Sverige och Norge" Sedan om det stämmer vet jag inte men det är då en jävla död i den :D

Publicerat

Helt klart så, det svåra är dock att mäta ogivalradien, men ser den tangentiell ut så kan man alltid approximera Rt/R till 1 ;)

North Fork- kulan är vad jag kan se med köttöga och skjutmått närmast identisk med Trophy Bonded Bear Claw. Den ska enligt uppgift ha 0,405 i BC.

På MFHs ask står det 840 m/s och "klass 1- Sverige och Norge" Sedan om det stämmer vet jag inte men det är då en jävla död i den :D

Köttögat räcker nog tyvärr inte, små små skillnader i noslängd, ogivalradie meplatstorlek osv. gör väldigt stor skillnad i beräkning utav formfaktorn ;)

Sedan så är det väldigt svårt att säga hur stor påverkan rillorna i kulan har på formfaktorn.

• 2 months later...
Publicerat

Ni som provat Millforce varmint i 6,5x55, hur samskjuter den i era vapen med Normas fågel/helmantel?

Har själv ej provat men tänkte ha Varmint till räv och bäver samt Normas helmantel till fågel. Bössan är en Sako L691 varmint. Skulle underlätta om de samsköt men kanske svårt.

Publicerat

Ni som provat Millforce varmint i 6,5x55, hur samskjuter den i era vapen med Normas fågel/helmantel?

Har själv ej provat men tänkte ha Varmint till räv och bäver samt Normas helmantel till fågel. Bössan är en Sako L691 varmint. Skulle underlätta om de samsköt men kanske svårt.

har för mig att jaktmatchen ligger någon tum snett ner till vänster med min bössa, men är inte helt säker. Får kolla detta någon dag framöver.

Publicerat

I min 6,5a (en sako 85) så samskjuter Millforce Varmint ganska bra med Lapua scenar 7gram. Normas jaktmatch gick ett par cm under Varminten.

Publicerat

Låter ju ändå rätt bra. Några cm får man leva med och går ju att skruva något klick om det är så lite. Nu blir det nog ingen älgjakt med denna men undrar om man skulle få någon sådan ammunition att samskjuta med de 2 ovan nämnda.

Publicerat

Normas jaktmatch 6,5g hp samskjuter perfekt med alaska i min 6,5a. Men det kan ju skilja lite från vapen till vapen.