Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

min jämte vill inte jaga älg

Featured Replies

Publicerat

Jag har en 2,5 årig jämthundshane som har slutat intressera sig för älg.

han började bra nu i höst vid första släppet med ståndskall och gångstånd i 45min. nästa släpp stack han på engång och det blev upptag efter 10 min sen ståndskall på grävling visade det sig i 3,5 timmar innan jag sköt den. senare släpp har den fått tag på älg men släppt dom efter 3-400meter. nu på slutet har jag nästan klivit på älgarna och han struntar i dom tar ej efter spår bryr sig ingenting om dom. senast idag kom jag upp i älg vid två tillfällen med detta beteende hade fina skottchanser på dom men kunde ju ej skjuta då älgjakten inte börjar på

förrän på lördag(vi jagar andra veckan) Har misstänkt noskvalster och ska ta sista kuren imorrgon. någon som har något tips vad det kan vara??? är ingen älg skjuten för hunden ännu

Publicerat

Jag har en 2,5 årig jämthundshane som har slutat intressera sig för älg.

han började bra nu i höst vid första släppet med ståndskall och gångstånd i 45min. nästa släpp stack han på engång och det blev upptag efter 10 min sen ståndskall på grävling visade det sig i 3,5 timmar innan jag sköt den. senare släpp har den fått tag på älg men släppt dom efter 3-400meter. nu på slutet har jag nästan klivit på älgarna och han struntar i dom tar ej efter spår bryr sig ingenting om dom. senast idag kom jag upp i älg vid två tillfällen med detta beteende hade fina skottchanser på dom men kunde ju ej skjuta då älgjakten inte börjar på

förrän på lördag(vi jagar andra veckan) Har misstänkt noskvalster och ska ta sista kuren imorrgon. någon som har något tips vad det kan vara??? är ingen älg skjuten för hunden ännu

låter som han blivitskrämd eller fått en smäll av en ,visar han någon rädsla för dom? Har du varit hos veterinär med honom? kanske något i halsen som ställer till det?

Publicerat
  • Författare

Jag har varit till vetrinär med han för att få ut interceptor till han och dom kollade lite grann på walle,han hade ju såna där inåt dragningar så jag behandlade han med det. hjärta tonsiller och hals iövrigt såg bra ut på vovven. Men när jag tänker efter

så på sista gångståndet så slutade han efter 3-400 meter sen kom han tillbaks till mig och gick runt mina ben hela kvällen. det

är sen han inte har brytt sig om älgarna och han ser inte rädd ut för älgarna när jag har kommit så jag ser dom sammtidigt. jag tycker att behandlingen ska ha hjälp mot kvalsterna. jag ska jaga med han nästa vecka och när vi har skjutit nån älg ska jag gå med han i koppel för att se hur han reagerar på det.

Publicerat

När jag läste rubriken så tänkte jag på veterinären, men det har du redan försökt med, kanske skulle utöka med ett blodprov för att kolla att allt verkligen är rätt på den fronten, andra tanken när jag läste din beskrivning är att han fått sig en känga eller blivit skrämd vid en rusning, min äldre hund fick en riktig snyting av en gris första jakten och var resten av den dagen runt benen, lätt haltande, men det släppte och han går riktigt bra på gris idag.

Publicerat
  • Författare

hur lång tid brukar det ta innan det ger med sig då???? eller är den förstörd för alltid nu????

vi börjar att jaga på lördag och jag ska gå med han i koppel när vi har skjutit en älg så jag får se hur han reagerar....

Publicerat

Tid i skogen borded funka tycker jag, det gjorde se för våran jämttik iaf...

Publicerat

hur lång tid brukar det ta innan det ger med sig då???? eller är den förstörd för alltid nu????

vi börjar att jaga på lördag och jag ska gå med han i koppel när vi har skjutit en älg så jag får se hur han reagerar....

Hurvida din hund är förstörd eller inte kan man inte svara på via internet, likaså våra olika ideér om vad som hänt och hur det är vi kan svara något så när på din beskrivning som du gjort väldigt bra.

Lägg ingen press på dig själv just nu och inte på hunden, gör som du skriver i ditt inlägg, var i skog och mark, men att han presterar championat standard ska du inte räkna med, vet inte dina förutsättningar men om du fick fälla ex en kalv för honom själv när han kommer igång skulle vara bra.

Jag förstår din oro, skjuts det en älg även om den hamnar i slaktboden låt han självmant gå fram och undersöka lugga lite, och klappa om honom, skriv gärna tillbaka och berätta hur han beter sig!

Publicerat

Det är helt kört! Du får nog skänka bort han till mig! :rolleyes: Skämt å sidor, klart man blir frustrerad. Bara hålla tummarna att det släpper, tror det finns två sorter, dom som blir mer triggade av en smäll, och dom som blir mer rädda, därtill inte sagt att han kommer bli för rädd. Försök låta han umgås lite med döda älgar och smaka lite, men han måste få ta det i sin takt.

Publicerat
  • Författare

jag såg inget sår eller tecken på att han blivit biten. Men nu har jag jagat en dag med han och har betett sig som tidigare men nu skrämmde han en älg på mig om sköts. när han kommer dit och ser älgen så ryggar han tillbaks och törs knappt gå dit. efter en viss tvekan går han dit och börjar riva och stöka på. sen fortsätter vi att gå då skrämmer han fram två stor oxar till en passare och när vi går dit så är han lite djärvare när han kommer till älgen och därefter är det ragg som ska rivas och lukta osv... idag sköt vi en kalv och jag bandade han mot älgen och han drog och vädrade som bara den och när jag såg kalven så släppte jag hunden och han tokrusade ditt och rev och slet. hoppas att vovven nu kanske insett att det inte är så farligt med älgar ändå. vid varje älg som vi skjuter kommer jag att banda med han till älgarna så han får lukta och känna.

Publicerat

jag såg inget sår eller tecken på att han blivit biten. Men nu har jag jagat en dag med han och har betett sig som tidigare men nu skrämmde han en älg på mig om sköts. när han kommer dit och ser älgen så ryggar han tillbaks och törs knappt gå dit. efter en viss tvekan går han dit och börjar riva och stöka på. sen fortsätter vi att gå då skrämmer han fram två stor oxar till en passare och när vi går dit så är han lite djärvare när han kommer till älgen och därefter är det ragg som ska rivas och lukta osv... idag sköt vi en kalv och jag bandade han mot älgen och han drog och vädrade som bara den och när jag såg kalven så släppte jag hunden och han tokrusade ditt och rev och slet. hoppas att vovven nu kanske insett att det inte är så farligt med älgar ändå. vid varje älg som vi skjuter kommer jag att banda med han till älgarna så han får lukta och känna.

låter som det släpper för honom :) lycka till.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Jaha då var det jakt igen. Hunden hittar ju älg nästan varje gång vi är ute men grejjen är ju den att han inte vill skälla på dom.

idag så var mamman åt min hund ute och jaktade med ett fint ståndskall och ägaren ringde till min far som tog med min hund dit.

hunden släpptes en bra bit ifrån händelserna och vädrade mycket och stack. Han kom förbi hundkarlen och hälsade sen bar det av mot ståndskallet. tiken skällde på bra och min hund stod och tittade på. det gick lös och hunden va med hela tiden tills det blev stopp igen. Då smög min far på ståndskallet och min hund lämnade det när han närmat sig och va vid honom en stund,då kom tiken dit och drack lite och min hund följde med tillbaks till älgarna och det gick lös igen. hunden följde med en gång till men avbröt nu efter 6-700 meter och gick tillbaka till min far. han va med i ca 4timmar men utan att skälla någonting. någon som har nån ide´ vad det kan vara???

Publicerat

Jaha då var det jakt igen. Hunden hittar ju älg nästan varje gång vi är ute men grejjen är ju den att han inte vill skälla på dom.

idag så var mamman åt min hund ute och jaktade med ett fint ståndskall och ägaren ringde till min far som tog med min hund dit.

hunden släpptes en bra bit ifrån händelserna och vädrade mycket och stack. Han kom förbi hundkarlen och hälsade sen bar det av mot ståndskallet. tiken skällde på bra och min hund stod och tittade på. det gick lös och hunden va med hela tiden tills det blev stopp igen. Då smög min far på ståndskallet och min hund lämnade det när han närmat sig och va vid honom en stund,då kom tiken dit och drack lite och min hund följde med tillbaks till älgarna och det gick lös igen. hunden följde med en gång till men avbröt nu efter 6-700 meter och gick tillbaka till min far. han va med i ca 4timmar men utan att skälla någonting. någon som har nån ide´ vad det kan vara???

Försök med lite grävlingsjakt igen. Grävlingen är tacksam på så sätt att de inte är snabba.Nu blir det inget perfekt ståndskall för att det kommer att vara grävlingen som själv väljer att stanna. Jag tror inte att din hund väljer att stirra ut grävlingen när den stannar utan han väljer att börja skälla, det är nu du gör entre: myyyycket beröm ska han ha för sin skall. Jaga mycket med din hund(gärna grävling, ös på beröm vid skall) hellre lite småturer i skogen och ofta, än långa och glesa jaktdagar.

Ps! Har du använt djävulens verkyg på honom? d.v.s antiskall halsband? vet tyvärr många hundar som slutat skälla p.g.a av den sura sprayen som kommer när det blir för mycket skällande i hemmet/hundgården...Mvh. Lena.

Publicerat
  • Författare

Grejjen är ju den att han skäller på sånt som är lika stor el mindre än han.( fågel,hare osv.) jag har aldrig använt några grejjer för att han inte ska skälla inne el i hundgård för det har han inte gjort sen jag tog hem honom.( folk som kommer och hälsar på är brydd över att han inte skäller när dom kommer).

Publicerat

Grejjen är ju den att han skäller på sånt som är lika stor el mindre än han.( fågel,hare osv.) jag har aldrig använt några grejjer för att han inte ska skälla inne el i hundgård för det har han inte gjort sen jag tog hem honom.( folk som kommer och hälsar på är brydd över att han inte skäller när dom kommer).

Om han är sparsam med skällandet.... Öroninflamation? Inflamerad muskelatur i käkarna? Fästingburen sjukdom?

Publicerat

Vi fick en 4 eller 5-årig gråhund gratis från en annan jägare pga att den hunden slutat jaga älg efter att han i unga år blivit sparkad av älgko.

Vi hade honom i många år tills han blev sjuk och fick avlivas. Vi jagade med honom och fanns det älg så hittade han dom, men han skällde i stort sett aldrig. Han bara drev älgarna i tysthet.