Publicerat April 5, 200620 yr SKKs avelsdata. Mycket intressant läsning för den som har ett intresse av hundavel. Bara regga sig och börja botanisera! http://kennet.skk.se/avelsdata/index.aspx
Publicerat April 12, 200620 yr Jag håller med! Har redan hunnit sitta några timmar där... Letar ju valp till nästa år
Publicerat April 12, 200620 yr Mycket bra men det kan bli bättre man kan inte se utförligt jaktprovsresultat!. Att som exempel se en Wachtelhund som är godkänd på jaktprov, betyder inte automatiskt att det är en avelshund.
Publicerat April 12, 200620 yr Författare Mycket bra men det kan bli bättre man kan inte se utförligt jaktprovsresultat!. Att som exempel se en Wachtelhund som är godkänd på jaktprov, betyder inte automatiskt att det är en avelshund. Vem trodde nu att en hund som är godkänd på jaktprov, direkt skulle vara en avelshund? Ser du det på någon annan ras, menar du?
Publicerat April 13, 200620 yr Bäste Max, om jag var otydlig ska jag förklara vad jag menar. Om man hos drivande raser får en etta vet man att hunden presterat något. En Älghund som du själv har, som gått prov och fått pris har visat mer än det exempel( Wachtelrasen) som jag hänvisade till. Hos wachtelhunden står i avelsdata godkänd eller ej godkänd vad gäller jaktprov. Vill man kolla upp syskon till event. avelsdjur kan många godkända syskon verka jättebra för den oinvigde, men att 3 av 4 kan ha problem med skottfasthet syns inte i resultatet. Där borde avelsdata bli tydligare! Allt för att även den oinvigde jägaren ska kunna bilda sig en uppfattning om en kull före köpet. Och inte efter när bekymret är ett faktum. Du är väl tillräckligt insatt för att veta vad jag menar?
Publicerat April 13, 200620 yr Man kan ju oxå titta på som komplement till avelsdata det här:http://www.genetica.se/manuskript/wachtelhund.pdf som iof är för wachtel. mvh christer
Publicerat April 14, 200620 yr Jag kan inte hitta något om dom enskilda hundarna på genetica? M-H-testerna ger dock ingen bild av hur hunden är jaktligt. Har testat flera av mina hundar hos Rolf Johansson(tyvärr bortgången) samt i SWK regi. Alltid intressant men tillför inte något till avelsarbetet. obs, min åsikt! mvh wachtelman
Publicerat April 14, 200620 yr Man kan även gå in på skk hunddata http://kennet.skk.se/hunddata/ Har man namnet el. reg.nr. så kan man gå in och fylla i uppgifterna och/el. söka på rasen. Här finns meriter ute också.
Publicerat April 14, 200620 yr Nä på genetica får man inte reda på nåt om enskilda individer, men rasens värde om det är tillräckligt många testade på typ skottreaktion.Annars om man ser en bra kombination och dom är mh testade så går det "tror"jag att beställa en kopia från skk på mh testet. Hmm stora o lilla jaktbytet=jaktbetende. Sociala, dådkraft,kontrollerad aggrisivitet kontrollerad skärpa om en testad hund uppvisar detta så i mina ögon så är det ihop med en som är dokumenterad bra jakt hund ett mycket bra värde. Däremot en som har gått bra på jaktprov vet man inte hur den har det med det sociala, fy fn vad många hundar man sett som jagar som gudar men som jag utan tvekan skulle kunna skjuta på plats, ångest bitare ja listan kan göras lång på betende störningar. Vad vill jag ha sagt med detta jo alla jakt hundsraser skulle göra nåt slags mentaltest specialsytt för just den rasen. mvh christer
Publicerat April 14, 200620 yr M-H- testerna hos genetica är väl dom som även finns på hundata(skk)? 95st under ett antal år?(wachtelhundar) dom finns redan att tillgå. Vad gäller dessa tester är dom utprovade till bruksraser. Visst måste det rasanpassas. Den skärpa som visas eller mod stämmer ofta inte med vad vi som jägare söker. Har sett hundar med skyhöga bedömmningar DÅDKRAFT o SKÄRPA men i skogen odugliga, rädda för gris eller avlivar inte skadat vilt, listan kan bli lång. Ser också nervklena hundar som kan jaga men inga som jagar som gudar, vi kan ju se saker med olika ögon och bedömmningsgrunder. Just skottmometet som avslutning på unghundsprovet avslöjar mycket om mentala statusen men man ska kolla även syskon , föräldradjur i det avsendet mvh
Publicerat April 14, 200620 yr Om man tar din o min ras för jag förmodar att du har wachtel så ser man på mh testet att dom har lite sämre med skärpa, dådkraft o aggrisiviteten o vad är det det dom flesta säger om wachteln idag jo precis vad mh testet säger eller.. Det skulle vara kul att få läsa dom kornings el mh testen på dom hundarna som är testade med stor dådkraft o dom med hög skärpa förutsatt att dom kommer ifrån ett OFFICIELLT prov. Sen ska man ha i minne att det hunden har med sig från början medfödda betenden kan man säkert enligt expertis påverka till 50%. Vad tycker att skottmomentet i slutet säger dig? för min del tycker jag att spökena o släden är en mycket bra sak att testa på hunden. mvh christer
Publicerat April 14, 200620 yr Vad gäller skott visar det sig ofta vara hundar som inte klarar av att hålla i hop nerverna efter prov i någon form. Att inte kunna hantera situationen rätt, osäkerhet! Vad gäller spöken kan vi inte se hur hundarna jagar grisarna i stället? Dådkraften ,skärpan. nerverna, hårdheten kommer tydligt att visa sig. Bättre bedömnings grunder kan inte finnas. Vi får nog börja på en ny tråd om vi ska diskutera avel/M-h test. Jag vidhåller att det vore bra om AVELSDATA var mer utförligt vad gäller jaktmeriterna. mvh Wachtelman
Publicerat April 17, 200620 yr Tittar man på MH så har hela testen en funktion som går i varandra, det jag generellt brukar titta extra på är först att det inte finns några större avvikelser i reaktioner och de moment jag brukar hitta dåliga nerver på är leken och gripandet i början och i slutet det får inte vara lägre i slutet då fixar inte hunden belastning, sen kollar jag avståndsleken vågar den sig inte fram eller tänder till med skärpa så sorterar hunden fel, sen kollar jag lite på överraskningen och dess reaktioner och avreaktioner, får bli rädd men inte byta kommun och ska våga sig fram själv och sen inte gå och vara beredd vid passeringarna. samma sak vid ljudet. Spökena så vill jag ha hunden brevid eller framför, gå fram självmant och inte bitas, skotten endast en 1:a
Publicerat April 17, 200620 yr Visst går alla moment i hop men man glömmer lätt att föraren i alla moment finns nära som stöd. Så att dra för stora slutsatser på ett M-H-test för jakthundar är jag tveksam till. I skogen ska hundarna förhoppningsvis jobba självständigt. mvh wachtelman
Publicerat April 17, 200620 yr Jo visst är det så och nog är MH gjort med tanke på brukshundar, men vissa saker kan man se även på våra jakthundar om de söker stöd av förare eller tittar efter husse eller annat stöd och de bör jobba än mer självständigt.
Publicerat April 18, 200620 yr Författare Bäste Max, om jag var otydlig ska jag förklara vad jag menar. Om man hos drivande raser får en etta vet man att hunden presterat något. En Älghund som du själv har, som gått prov och fått pris har visat mer än det exempel( Wachtelrasen) som jag hänvisade till. Hos wachtelhunden står i avelsdata godkänd eller ej godkänd vad gäller jaktprov. Vill man kolla upp syskon till event. avelsdjur kan många godkända syskon verka jättebra för den oinvigde, men att 3 av 4 kan ha problem med skottfasthet syns inte i resultatet.Där borde avelsdata bli tydligare! Allt för att även den oinvigde jägaren ska kunna bilda sig en uppfattning om en kull före köpet. Och inte efter när bekymret är ett faktum. Du är väl tillräckligt insatt för att veta vad jag menar? Med ditt förtydligande förstår jag vad du menar. Samtidigt så är väl ändå inte AVELSDATA det enda tillgängliga verktyget för avelsarbetet? Man får ju se det som en del av den totala bilden. Jag tror ju ingen rasklubb anser att AVELSDATA är ett komplett instrument för avelsarbetet. Och det tror jag inte helelr är syftet, med programmet. Givetvis måste man ju själv kompletera med provberättelser osv... Men tror du verkligen att valpköpare etc, enbart kommer att använda sag av AVELSDATA?
Publicerat April 18, 200620 yr Jag tror inte enbart avelsdata är det som man kommer använda vare sig som klubb eller valpköpare. Men om uppgifterna provb. finns underlättar det. Jag tror valpköpare går mest på kontakter, faran är dock att man stirrar sig blind på den enskilda hunden /hundarna. Att syskon har hd-fel, skott eller hudproblem vet man inte. Eller vad hundarena bakom presterat. Det är först när man gått på en av alla sämre parningar ögonen öppnas! och kanske kollar avelsdata på dom offentliga uppgifterna? Vad för övriga verktyg använder du? Nyfiken!
Publicerat April 18, 200620 yr Men om uppgifterna provb. finns underlättar det. Kan bara hålla med. Satt många timmar och läste provberättelser, dels för att försöka lära mig lite om rasen och sedan för att välja valp då det är min första Wachtel och det hade underlättat mycket om provberättelserna hade funnits med. Nu fick man hela tiden växla mellan kennelkubbens och wachtelklubbens hemsidor. Kanske hade funnits något enklare sätt men jag hittade ingen, hoppas bara man träffade något så när rätt när man valde valp!
Publicerat April 18, 200620 yr Kul att höra någon som granskar innan köp. Att som många gå på hörsägen kan ge överaskningar åt olika håll, Om någon frågar mig om parningar/valpköp så vill jag kunna på ett objektivt, enkelt sätt hänvisa till fakta. Avelsdata borde därför ge tydligare information. mvh Wachtelman