Publicerat September 4, 201114 yr Jag har blivit oerhört imponerad och inspirerad av alla fantastiska knivar som har dykt upp här och har en korkad nybörjarfråga som jag hoppas någon kan svara på; Hur kommer det sig att man kallar greppet på en fulltånge för skalor? Jag får ju omedelbart synen framför mig att någon har plockat bort tangenterna på ett piano för att göra knivskaft, men det kan väl knappast ha med detta att göra /Anders
Publicerat September 5, 201114 yr Hej Ha ha ja eller Birgit Nilsson som sjunger skalor Nej, om man tittar på själva bladet, på fulltånge knivar så kallas det som man sätter skalorna på för tånge det som är blankt på bilden http://0.tqn.com/d/culinaryarts/1/0/8/8/-/-/fulltang400.jpg Det som är svart utanpå är skalor. Dvs själva materialet som man sätter på tången, som bildar själva skaftet. Skalorna kan vara av alla möjliga materialet. Trä, stabbat eller ostabbat, G10,Micarta,Ben,Horn mm mm. Hoppas du förstod allt, jag är inte så bra på att förklara. Bara säg till om du undrar över nåt. Seved
Publicerat September 5, 201114 yr Hej Ha ha ja eller Birgit Nilsson som sjunger skalor Nej, om man tittar på själva bladet, på fulltånge knivar så kallas det som man sätter skalorna på för tånge det som är blankt på bilden http://0.tqn.com/d/culinaryarts/1/0/8/8/-/-/fulltang400.jpg Det som är svart utanpå är skalor. Dvs själva materialet som man sätter på tången, som bildar själva skaftet. Skalorna kan vara av alla möjliga materialet. Trä, stabbat eller ostabbat, G10,Micarta,Ben,Horn mm mm. Hoppas du förstod allt, jag är inte så bra på att förklara. Bara säg till om du undrar över nåt. Seved Men varför kallas de skalor?
Publicerat September 5, 201114 yr lite gissning nu.. på engelska så heter det "Scale" dvs, trä eller komposit mtrl. som man sätter utanpå en fulltånge ( "Block" på en stick tånge) & ser man vad det engelska ordet betyder så är det en hel del olika saker & en är just att sätta ett mtrl ovanpå ett annat ( slå på " scale armour tex.). Eftersom vi har en del svengelska så är det nog (gissar jag..) bara en rak översättning till just skala/or. men som sagt nu gissar jag mest J.
Publicerat September 5, 201114 yr Har för mig att fjäll (typ fisk- och orm) på engelska heter scales. Kan vara därför kanske som engelsmännen kallar sidorna på fulltångeknivar för detta? Lager på lager liksom så som förklarat innan och sen då rakt översatt? En teori så god som någon //F
Publicerat September 6, 201114 yr Eller någon som gjorde skaft samtigt som han/hon övade skalor. Eller skar sig någonstans och att det som kom ur munnen på vederbörande lät som skalor... ?
Publicerat September 6, 201114 yr Det heter skalor efter bananskalet som skalas... ...tråden hade ju ändå spårat ur
Publicerat September 7, 201114 yr lite gissning nu.. på engelska så heter det "Scale" dvs, trä eller komposit mtrl. som man sätter utanpå en fulltånge ( "Block" på en stick tånge) & ser man vad det engelska ordet betyder så är det en hel del olika saker & en är just att sätta ett mtrl ovanpå ett annat ( slå på " scale armour tex.). Eftersom vi har en del svengelska så är det nog (gissar jag..) bara en rak översättning till just skala/or. men som sagt nu gissar jag mest J. Ja det låter ju sanorlikt Seved