Publicerat September 4, 201114 yr Halloj alla gurus i pildjungeln. Trots att jag har ett underbart småviltsverktyg i Sako Vixen .222, så är sugen att ladda en lätt varmintkula till 30-06. Mest för att få upp användandet(antalet anläggningar) av T3:an. Någon som provat V-max 110 gr. på räv eller har ett annat varmintalternativ till 30-06? Mvh!/
Publicerat September 5, 201114 yr Halloj alla gurus i pildjungeln. Trots att jag har ett underbart småviltsverktyg i Sako Vixen .222, så är sugen att ladda en lätt varmintkula till 30-06. Mest för att få upp användandet(antalet anläggningar) av T3:an. Någon som provat V-max 110 gr. på räv eller har ett annat varmintalternativ till 30-06? Mvh!/ har provat Speer:s TNT 125 gr i 308 vilket borde ge dig en fingervisning iaf. Det funkar för ändamålet. sen är det där med laddning och precision som vanligt men tar det så funkar den iaf. Kalle
Publicerat September 5, 201114 yr Halloj alla gurus i pildjungeln. Trots att jag har ett underbart småviltsverktyg i Sako Vixen .222, så är sugen att ladda en lätt varmintkula till 30-06. Mest för att få upp användandet(antalet anläggningar) av T3:an. Någon som provat V-max 110 gr. på räv eller har ett annat varmintalternativ till 30-06? Mvh!/ Hej, jag kör med varmintline från millforce.se i min 308w. Har en kompis som kör med v-max i sin med gott resultat. Kolla annars med Martin på redfoxhunting.se, tror han kör med 30-06 och varmintammo
Publicerat September 5, 201114 yr Författare Tack för input! Det blev Hornadys 150 gr SST istället. Varför? Tja, den bör kunna vara hyfsat samskjuten med deras 150 gr FMJ som jag kör som övningsammo. Dessutom kan jag köra med 204 krut och ändå komma upp i närmare 900 m/s. Mvh! /
Publicerat September 5, 201114 yr Jag har skjutit 110gr sierra varminter i 300wm och 168gr a-max i 308. Båda har dödat allt på fläcken men a-max är klart grisigast då den expanderar och släpper en del splitter till skillnad från sierra som delat sig så snabbt att det ofta inte blir något utgångshål. Jag rekommenderar dock ingen att skåda innehållet i djuret efter en sierra.
Publicerat September 5, 201114 yr Min bror frångick TNT 125:or i 30-06 och kör nu med Nosler BT 125:or till räven. Varför? TNT:n delade räven och det blev inget kvar att hänga på vedbodsväggen på klassiskt manér. Nosler BT:n gör jobbet lite "snyggare".
Publicerat September 5, 201114 yr Min bror frångick TNT 125:or i 30-06 och kör nu med Nosler BT 125:or till räven. Varför? TNT:n delade räven och det blev inget kvar att hänga på vedbodsväggen på klassiskt manér. Nosler BT:n gör jobbet lite "snyggare". det kan ju debatteras kan jag tänka. varmint är varmint, det är nog aldrig "snyggt", "konturträff gör jobbet" typ... kalle
Publicerat September 5, 201114 yr det kan ju debatteras kan jag tänka. varmint är varmint, det är nog aldrig "snyggt", "konturträff gör jobbet" typ... En varmintkula i 222 är betydligt trevligare än en slik i 30-06 vad gäller "sprängeffekt".
Publicerat September 5, 201114 yr Författare En varmintkula i 222 är betydligt trevligare än en slik i 30-06 vad gäller "sprängeffekt". Jag håller med Dig till 100%, men anledningen till att jag ville ha en bra varmintkula till 30-06:an var just att få upp användandet av den bössan. Normalt bankar jag räv med .222 och dom 10-15 senaste med Sako's fabriksladdade arrowhead med väldigt snabb död. Jag tror det är Noslers BST i den ammon?! Mvh!/
Publicerat September 5, 201114 yr Räven dör givetvis av en anständig träff med en varmintkula i kaliber 30. Min poäng var bara den att det är inte alla som vill ha död till varje pris med en given patron, utan det finns även etiska/estetiska huvudbryderier. Om Arrowhead funkar på räv i 222 så lär den antagligen även göra det i 30-06
Publicerat September 5, 201114 yr Jag kör med den i min 30-06 laddad till dryga 1000 m/s! Det är inte mycket av räven att ta hand om vid en fullträff om jag säger så...
Publicerat September 5, 201114 yr Jag kör med den i min 30-06 laddad till dryga 1000 m/s! Det är inte mycket av räven att ta hand om vid en fullträff om jag säger så... I rest my case