Publicerat September 5, 201114 yr Ny optik införskaffades nyligen, det visade sig att Weaverklackarna på min Hqv. 1640 har för långt avstånd för nya kikaren. Weaver extension kändes som den självklara lösningen men sedan kom jag på att dessa ringar har stålbas och mina klackar är av alu. Detta har jag hört inte är en bra lösning... antar att det även gäller om jag monterar Weavers originalgrejer mot varandra?
Publicerat September 5, 201114 yr Leupold QR med extension är ett alternativ om du bestämmer dig för att byta ut det hela.
Publicerat September 6, 201114 yr Författare Tack för tipset Sidelock. Jag fick fel info från en butik, det är inte alls stål i botten på Weavers extension. Det är aluminium förutom byglarna då. Nu har jag placerat två CD-fodral på klackarna och ser att dom inte är riktigt i våg. En vapenbok jag har rekommenderar inoljat papper eller skims av tunn mässing. Är det fortfarande bästa tipset sådär 20 år efter att boken skrevs? Tips emottages tacksamt.
Publicerat September 6, 201114 yr Det bästa förslaget är att du river av det som sitter på och börjar om med en plan för montaget, det kan bara bli bättre. En sak att tänka på är att optik som sitter i spänn på något sätt aldrig kommer att fungera bra eller konsekvent, nu vet inte jag om det stod vilken pang det är frågan om men jag är säker på att det går att skaka fram förslag på bättre lösningar för optik montaget. /Christian
Publicerat September 6, 201114 yr Författare Jag tänker som du skriver Christian, nu ska det bli riktigt från början. Det kanske råder delade meningar om Weavers förmåga att bidra till ett pålitligt montage men för mig känns det som ett välbeprövat och fungerande system. Utmaningen blir att få till det med klackarna, första steget får bli en bit mässingshims.