Publicerat September 5, 201114 yr Hejsan! Ny här på forumet, så har jag hamnat fel får ni gärna säga till! Har en stor äng där jag jagar på hos en bekant i Rösebo. Har för någon vecka sedan lagt ut gammalt kött samt en skjuten skata i kanten på ängen, detta mest för att djuren ska bli vana vid att det luktar åtel samt även bli vana vid belysningen som jag använder under hela natten. Räven har varit vid åteln och jag sköt en för några dagar sedan. Dock ville jag kolla med er mer erfarna jägare, spelar det någon roll om det regnar och man sätter sig på pass eller ¨gillar inte räven regn och rusk!? Hört både ja och nej på den frågan...vad säger ni här!?
Publicerat September 5, 201114 yr Hejsan! Ny här på forumet, så har jag hamnat fel får ni gärna säga till! Har en stor äng där jag jagar på hos en bekant i Rösebo. Har för någon vecka sedan lagt ut gammalt kött samt en skjuten skata i kanten på ängen, detta mest för att djuren ska bli vana vid att det luktar åtel samt även bli vana vid belysningen som jag använder under hela natten. Räven har varit vid åteln och jag sköt en för några dagar sedan. Dock ville jag kolla med er mer erfarna jägare, spelar det någon roll om det regnar och man sätter sig på pass eller ¨gillar inte räven regn och rusk!? Hört både ja och nej på den frågan...vad säger ni här!? Jag tror att räven alltid kan komma Men spöregn är nog ingen högoddsare. Däremot så verkar räven ha förkärlek till att ta höns i hönsgårdarna när vädret inte är det bästa. Undantag finns alltid Välkommen föresten!
Publicerat September 6, 201114 yr Författare Hade räven på besök igår. Detta efter att den först skällde ut mig i skogskanten (såg den ej, men hörde) sen ställde den sig i dålig skottvinkel och retade gallfeber på mig. Förstår mig inte på hur den kan känna av mig, höra mig, se mig. Jag sitter i en lada cirkus 3 meter upp i vädret och med en glugg som inte är mer än att jag får ut bössa genom hålet, där sitter jag så stilla tills jag får utomkroppsliga upplevelser. Vinden log också rätt, det blåser mer eller mindre alltid emot mig. Jag ska ta den räven om det så är det sista jag gör i min jaktliga karriär...
Publicerat September 6, 201114 yr Hade räven på besök igår. Detta efter att den först skällde ut mig i skogskanten (såg den ej, men hörde) sen ställde den sig i dålig skottvinkel och retade gallfeber på mig. Förstår mig inte på hur den kan känna av mig, höra mig, se mig. Jag sitter i en lada cirkus 3 meter upp i vädret och med en glugg som inte är mer än att jag får ut bössa genom hålet, där sitter jag så stilla tills jag får utomkroppsliga upplevelser. Vinden log också rätt, det blåser mer eller mindre alltid emot mig. Jag ska ta den räven om det så är det sista jag gör i min jaktliga karriär... Det är rätta takter de:D fan den som ger sig mvh
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Författare Satte mig i gluggen vid 22:00 igår kväll. Innan jag gick ut kollade jag vårt lilla väderstation, 9 m/s blåste det då. Istället för att vila mig, gick jag likförbannat ut och satte mig. Var det någon annan här på forumet som var ute i blåsten inatt. Satt till 02:00 sen gav jag mig, inte på grund av trötthet, men på grund av att det blåste så jag trodde taket på ladan skulle flyga iväg. Då kände jag att mickel antagligen skulle skita i min åtel och att besöka mig.
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Satte mig i gluggen vid 22:00 igår kväll. Innan jag gick ut kollade jag vårt lilla väderstation, 9 m/s blåste det då. Istället för att vila mig, gick jag likförbannat ut och satte mig. Var det någon annan här på forumet som var ute i blåsten inatt. Satt till 02:00 sen gav jag mig, inte på grund av trötthet, men på grund av att det blåste så jag trodde taket på ladan skulle flyga iväg. Då kände jag att mickel antagligen skulle skita i min åtel och att besöka mig. Jo ! du var inte ensam där ute Både jag och tydligen min bror rännde runt i bushen i snålblåsten. Själv gick jag på en Råbock men skott uteblev för den stod i en liten klippskreva uppe på en bergsrygg och att sikta var som att hålla en brandslang på fullt sprutt Senare gick jag ner till ett gryt där jag tidigare har lyckats komma åt Grävling i liknande väder, men inget visade sig. De höll väl sig i lä i grytet antar jag.
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Enligt min erfarenhet så går gärna inte mickel ut när det är fulväder ute! har skjutit mina flesta rävar då det vart klart å fint ute! Likså på vintern då jag vart ut i fullmåne å jagat, har det dock snöat eller blåst hårt eller varit riktigt kallt så har mickel lyst med sin frånvaro! Allt detta överstående begrundat på mina erfarenheter!
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Vad gäller rävjakt och väder så har jag absolut skjutit en extrem majoritet av mina tresiffrigt antal rävar i finväder! De är inte lika nyfikna när det regnar ordentligt och när de väl kommer ut är det i full fart. Vidare har jag aldrig samma tålamod när det regnar och det kan ju ha "viss" inverkan på min statestik... Satsa på finväder när sikten är som bäst och humöret är på topp så kan man njuta max av naturen också på samma gång! Vakjakt i spöregn med utslagen hörsel och blöta underkläder är inte det optimala scenariot!
Publicerat Oktober 12, 201114 yr Författare vad säger ni om att sitta i en lada med skjutglugg och locka räv?? Är detta något som fungerar eller borde man sitta ute och locka?? Går det att locka dygnet/året runt? Jagar räv mest på natten från 21:00-04:00!! Vilken pipa är att fördera såhär års, eller spelar det ingen större roll??
Publicerat Oktober 12, 201114 yr Hade räven på besök igår. Detta efter att den först skällde ut mig i skogskanten (såg den ej, men hörde) sen ställde den sig i dålig skottvinkel och retade gallfeber på mig. Förstår mig inte på hur den kan känna av mig, höra mig, se mig. Jag sitter i en lada cirkus 3 meter upp i vädret och med en glugg som inte är mer än att jag får ut bössa genom hålet, där sitter jag så stilla tills jag får utomkroppsliga upplevelser. Vinden log också rätt, det blåser mer eller mindre alltid emot mig. Jag ska ta den räven om det så är det sista jag gör i min jaktliga karriär... Jag sitter med en 308 och ser inte skottvinkel som något problem på räv, naturligtvis förutsatt att jag har stöd och ljus så att jag kan hålla still på rätt ställe. Men jag vet inte vad för vapen du brukar vid rävvak, klenare beväpning kräver nog mer exakta skott.
Publicerat Oktober 12, 201114 yr Författare Jag sitter med en 308 och ser inte skottvinkel som något problem på räv, naturligtvis förutsatt att jag har stöd och ljus så att jag kan hålla still på rätt ställe. Men jag vet inte vad för vapen du brukar vid rävvak, klenare beväpning kräver nog mer exakta skott. räven stod så dåligt att jag ej hade kunnat skjuta den alls...använder förövrigt 30-06!
Publicerat Oktober 12, 201114 yr nu sträcker sig min erfarenhet inte jättelångt... Men jag skulle inte locka ur ladan... Av en sån enkel orsak att jag inte skulle vilja att räven ska associera ladan med konstigheter...
Publicerat November 12, 201114 yr Hade räven på besök igår. Detta efter att den först skällde ut mig i skogskanten (såg den ej, men hörde) sen ställde den sig i dålig skottvinkel och retade gallfeber på mig. Förstår mig inte på hur den kan känna av mig, höra mig, se mig. Jag sitter i en lada cirkus 3 meter upp i vädret och med en glugg som inte är mer än att jag får ut bössa genom hålet, där sitter jag så stilla tills jag får utomkroppsliga upplevelser. Vinden log också rätt, det blåser mer eller mindre alltid emot mig. Jag ska ta den räven om det så är det sista jag gör i min jaktliga karriär... Har du fått tag på räven ännu ? =D Ska ut på min första lock nu imorgon spännande Kenneth