Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snälla Zeiss, Leica eller Swarovski!?

Featured Replies

Publicerat

Ja, det är ju förfärligt med svältkatastrofen i Somalia, men vad värre är, förutom min pajade menisk och analklåda, JAG KAN INTE BESTÄMMA MIG!

Lyxproblem, javisst! :ph34r:

Vad består detta delikata dilemma i då? Jo, efter många års användande av en Zeiss 10x40 handkikare beslutade jag mig för att byta upp mig lite.

Min fru har en Leica 8x32 som jag nallade så fort jag kom åt, mycket behaglig och smidig att ha med sig.

Siktet var inställt på en 10x32 av samma märke då långhållsdjävulen sög sig fast ( ivrigt påhejad av Robban M och exabit).

Nu vore det ju alla tiders med en avståndsmätare, och efter att ha lånat exabits Leica CRF till toppfågelsjakten i Dalarna (utan att säga tack - TACK Rikard!) insåg jag att detta måste jag ha!

Så, utrustad med både en handkikare och avståndsmätare bar det iväg över vidderna. CRF:en skötte sig med den äran, och fåglar sköts på säkert uppmätta(och långa) håll.

MEN - jag trivdes inte riktigt med att ha 2 tingestar att släpa på. Först kolla med kikaren, japp fågel, sen upp med CRF, kolla avstånd.

Nu finns det ju tack ock lov en lösning på detta - kikare med avståndsmätare inbyggt! Kanon!

OM DOM INTE VAR SÅ FÖRBANNAT STORA OCH TUNGA!

Nu kommer ju kommentarerna om vilken vekling jag är att hagla - ok -men världens minsta klenebarn är jag inte... -_-

Därimot vet jag av erfarenhet hur trött jag var på att släpa runt på en Zeiss 8x56 - den fick mest ligga i ryggsäcken.

Nu kommer vi till pudelns kärna: Varför kan inte Zeiss, Leica, Swarovski eller någon annan (BRA!) ta fram en lätt, smidig 8-10x32 kikare med avståndsmätare??? Måste dom väga 1kg?

Eller finns det?

Snälla kollegor, hjälp! Vad göra?

Och, tyvärr duger det inte med nått amerikanskt eller kinesiskt junk - jag är hopplöst nere i kvalitetsoptikträsket.... B)

/s

Publicerat

Swarro kommer med en ny EL range i oktober! Dock 10x42

Titta på titanium gunworks.de

Blaser tapatalk!

Publicerat

Sem, du är en mupp! Så fort någon lanserar en 10x32 ultralight med avståndsmätare för 1995 kommer du klaga över skymningsvärdena :lol:

Nä, gör som jag. Skaffa en bra mätare (CRF), en lätt kikare à la Hensoldt 8x30 för 2000 på Blocket, och en vass skymningsdito ;) Then you're good to go B)

Ska du ha allt i en enhet så blir det djävulskt dyrt och fortfarande en kompromiss då du drar dig för att ta med denna enkilostingest på mer oskyldiga äventyr på vårkvisten. Där en CRF duger alldeles utmärkt trots begränsningen med ett öga.

Skulle man nu tvinga sig till allt-i-ett så ser jag inget alternativ till denna vilken jag varit VÄLDIGT sugen på:

http://www.handladigitalt.se/zeiss-victory-10x45-rf-kikare-avstandsmatare-kampanj-p-4844.html

Som vanligt vill du ha lätt som en fjäder, ljusstark, etc., för en spottstyver. MUPP! :P

Ska man sen på ett sent pass som jag varit på senaste tre gångerna efter bock så är 10x45 ändå skit och faktiskt HELT värdelös vad gäller skymningsvärde :ph34r: Vilket en 8x56 definitivt INTE är B)

Men dina högst personliga preferenser har jag förstås ingen koll på, men respekterar dem givetvis.

Publicerat

Även om det bär mig emot så håller jag med exabit.

Saker som kan allt är en kompromiss.

Jag hade beslutsångest om jag skulle ha en 8*32 eller en 8*56 kikare......det blev båda :unsure:

Lillen är nästan alltid med på vanlig jakt o storebror när det blir mörkt.

Letar som du efter en avståndsmätare men ännu är jag för snål + att det ramlade på mig lite andra utgifter nyss :angry:

Så iväg o köp ett par prylar nu så du blir nöjd.

//

Publicerat

Och, tyvärr duger det inte med nått amerikanskt eller kinesiskt junk - jag är hopplöst nere i kvalitetsoptikträsket.... B)

Självfallet - säger ju sig självt i dessa sammanhang ;)

Publicerat

Swarovision 10x32 när den kommer och byta nuvarande Zeiss FL 10x42 mot en 10x56 samt behålla lilla crf900 är min drömm:)

Blaser tapatalk!

Publicerat
  • Författare

Mupp? Lilla moi? :o

Skuris och exabit: Har jag någonstans uttryckt en önskan om fantastiska skymningsvärden på min drömkikare???

Nä, jag föredrar att kunna SE djuren jag skjuter - inte sitta med en 8x56 i ena handen och lampa i den andra och fippla med bössan i den tredje... :lol:

Och vad då som vanligt vill jag ha?! Jag är en mycket modest man när det gäller önskningar, men när det gäller optik - då kan jag lätt tömma pungen ( fast Zeissen har nog passerat min smärtgräns)!

Nej, allvarligt talat är det väldigt sällan jag upplevt behovet av en ljusstarkare kikare än 8x32, fast jag vill gärna ha 10x förstoring istället - lättare att se orre, tjäder, sextaggare etc...

Sen kom jag att tänka på en sak - hur många av er som har t.e.x CRF har provat den i skymning? Funkar Geoviden i skymning, eller Zeissen? Eller måste man kolla på Google Earth igen? :huh:

Nu vill jag ju ha lite input från folk som har Geoviden eller Zeissen - och inte bara skriverier om vilket miffo jag är - man kan väl få drömma i fred åtminstone? :unsure:

S

Publicerat

Sen kom jag att tänka på en sak - hur många av er som har t.e.x CRF har provat den i skymning? Funkar Geoviden i skymning, eller Zeissen? Eller måste man kolla på Google Earth igen? :huh:

Självklart, och det funkar bättre än i dagsljus. Gissa varför? Mindre störningar av övrigt ljus så klart. Funkar som allra bäst när det är kolsvart ute (men då har man ju inte så stor nytta av den).

Dröm på för tusan! :)

Publicerat

Jag tycker att du skall köra på google earth fullt ut för det funkade ju så jävla bra sist.

700m blev 550m med en fruktansvärt dålig leica. :lol:

Publicerat
  • Författare

Ånej, ännu en.....

Publicerat

Ånej, ännu en.....

Fast det funkar ju ibland med goggels... Typ sist. ;)

Publicerat

Kanske kan lyfta den här tråden och se om det finns seriösa svar. Iom att jag är delvis skyldig till att det spårade ur :ph34r:

Publicerat

Jag använde både Leicas Geovid 8x56 och CRF under ett år. Geoviden är ju sjukt bra men tung som sagt. Och dyr.

Just nu använder jag en Nikon Monarch 8x42 och en Nikon 550 avståndsmätare. Avståndsmätaren har inte belyst display som CRFen men det funkar ändå i skymning om man mäter mot målet och sen håller upp den mot himlen för att se siffrorna. Kikaren och avståndsmätaren tillsammans kostade typ 4000 kr i USA, inte som tysk/österrikisk optik men förvånansvärt bra. Du måste ju fortfarande bära på två prylar men det stör inte mig så mycket. Sitter man still kan man ju mäta upp omgivningen i förväg. På smyg/toppjakt kan man ju lägga kikare och ryggsäck när man börjar smyga in.

För långhållsskytte använder jag ett Swarovski 4-16x50. Handkikaren räcker för att upptäcka fågel/bockar mm, sen kan man ju granska dem i siktet.

Inte det du frågade efter men kikaren, mätaren och ett begagnat sikte kostar ungefär lika mycket som en Geovid och tillsammans tycker jag de funkar lika bra.