Publicerat September 6, 201114 yr Läst om detta med trånga pipor och stålhagel, det allmänna rådet obra och fy skäms typ. Förstår det, ökat tryck och allt vad det nu är. Samtidigt kör jag med fullchoke konstant nu, tycker det går riktigt bra mycket tack vare stor harmoni med bocken. Vid några tillfällen så har jag då laddat bocken med stål bland annat Jaguars ståltrap men även en del Eley samt Gyttorp Wettland i samband med kråkjakt. Har en slasklåda med plugg och där finns det mesta och en hel del stål därför kommer det med i förbrukningen lite hur som. Iaf.. Upplever att stålhaglen är mer lydiga när det gäller att ta regi av Teauge chokerna, fåglarna får dukigt mycket mer stryk i luften än när man skjuter bly! Tror jag har en bild på en kråkvinge i jaktdagboken som är skjuten med en ståltrapp i luften på strax under 20 meter och hade jag träffat ngr cm längre fram på kråkan så hade jag skiljt vingen från kroppen helt. Noterat ett flertal tillfällen att stålhaglen ger fåglarna mer stryk, kraftigare effekt i skottet och jag tillskriver nog detta just stålhaglena i kombinationen med extended fullchoke. En annan grej jag reagerade på i helgen var fågel nummer två i en dubblé. Första kråkan var inga konstigheter, bra träff och rätt ned. Andra smällen var just en Gyttorp Wetland us 3 eller 4 och korpen kastade i skottet mot kråkan rätt bort i hög hastighet. Det var styvt håll utan någon som helst tvekan, jävligt långt helt enkelt, men det såg "skjutbart" ut och tja denna process från upptäckt till skott är hyggligt snabb så tja det small. Trodde inte på det i smällen men what the fuck.. och korpen stendog! Och det som fick mej att tänka till var att trots det långa avståndet så dunade korpen rejält! Den träffades alltså av duktigt många hagel som stökade till det kraftigt.. Kan detta vara ett recept på något spännande? Om man leker med tanken och är lite hypotetisk för jag har inte en susning om detta stämmer.. Säg att de här chokerna tål stålhaglen bättre än standardtuberna.. säg att stålhaglen ger en tätare kärve där fler hagel kommer att träffa viltet på lite längre håll.. rimligen borde alltså tex Gyttorp Wetland us 3 vara en rätt ok patron för att pligga trut på styva håll? Lär vara fler hagel och tätare svärmar.. Visst, det enskillda haglet tappar hastighet och kraft fortare än bly men kan det vara så att om man drar på en trut på långt håll med en bly us 5 så förutsatt att man träffar så det som avgör huruvida man tar fågeln eller ej är antalet hagel som träffar. Kraften finns utan tvekan men det gäller att få många hagel i fågeln. Min gissning är att stål us 3 besitter kraft nog på längre håll fimpa en trut bara man träffar med fler hagel. Om stålpatronen ger en trängre kräve så torde man uppnå det! Nu vet jag inte när det är dags igen men jag ska nog faktiskt testa ett gäng stålhagel på långhållstrut.. det som jag upplever som problem i sammanhanget är att haglen avtar i hastighet fortare och det gör att det blir svårare att träffa rätt. Grejen är att jag inte har några som helst problem med stålhagel på tex andjakt, skjuter bättre med Gyttorps stålus 4 än tex Gyttorp Fasan us 6. Avgjort pga stålets högre hastighet på hyggligt håll. Väljer alltid när man handlar plugg annars till tex kråkorna men det är uteslutande en prisfråga. Hade Gyttorps stål us 4 kostat som trapskott så hade jag gladeligen kört med dem i stället. Mvh!
Publicerat September 6, 201114 yr Teagues choker tål stålhagel oavsett strypninig. Det är bara bössan som kan ta stryk pga det högre gastrycket. En del pipor skjuter bättre med plastkopp, andra med filtförladdning. Jag upplever att back-bored/over-bored pipor skjuter bättre med filt och raka pipor dito med plastkopp. Stålpatroner är rappare ut till ett visst avstånd, sedan tappar de energi ganska fort. Håller man sig inom 35-40 meter med lite grövre stålhagel så har man generellt mer drag i prylarna än den generella "slöa" blyhaglen vi har här. Är det RIO blyhagel du jämför med eller?
Publicerat September 6, 201114 yr jag råkar ha en blandad knippa stål i skåpet, tror det är saga och DAP, båda är 32gr us 3. vågar man faktist köra dem igenom teague 3/4?
Publicerat September 6, 201114 yr Intressant inlägg Hipshot! Efter att ha övat en hel del med stål och upplevt lite olika effekt mellan olika fabrikat så har jag bestämt att stål i min bössa måste utvärderas. Just med tanke på teague choker och träffbilder. Sista laddningen jag handlade på mig har fungerat väldigt bra. Till och med ut mot 60m på skjutbanan. Men jag har även upplevt att jag bommat oförklarligt? Har sparat på mig en del ströplugg att testa med och min tanke var först att bara utvärdera stålpluggen från samma avstånd mot likvärdigt mål. Ville då se hur jämn/ojämn spridningen var då jag fått höra att för trång choke med stål kunde generera rejält ojämna träffbilder. Har vänt lite mot att istället jämföra för att se vilket fabrikat som fungerar bäst i mina pipor på några kända avstånd. Fällde en duva i rent sidoskott i lördags, oturligt nog fullchokat och med ett stålplugg jag av misstag fick tag på i farten. Tyvärr inget ätbart kvar efter träffen så där samlade svärmen fint, uppskattat håll strax över 25m. Vad som hade varit roligt att upptäcka genom ett test är hur stål sprider vid trång borrning då man fått höra från olika personer att det ska fungera typ skit... Ser fram emot mer av din utvärdering P.S min bössa gillar en NSI stålplugg med genomskinlig rosa kropp och enligt data från förpackningen något bättre fps än deras fula orangea plugg... Gulliga är dom iallafall /M
Publicerat September 6, 201114 yr Läst om detta med trånga pipor och stålhagel, det allmänna rådet obra och fy skäms typ. Förstår det, ökat tryck och allt vad det nu är. Samtidigt kör jag med fullchoke konstant nu, tycker det går riktigt bra mycket tack vare stor harmoni med bocken. Trycket är egentligen trycket internt i hagelkroppen inte i pipan som sådan - gastrycket vid chokekonan är ganska lågt, den största risken är att man får en skottbula bakom chokekonan eftersom haglet är trögare i hagelkroppen. Upplever att stålhaglen är mer lydiga när det gäller att ta regi av Teauge chokerna, fåglarna får dukigt mycket mer stryk i luften än när man skjuter bly! Tror jag har en bild på en kråkvinge i jaktdagboken som är skjuten med en ståltrapp i luften på strax under 20 meter och hade jag träffat ngr cm längre fram på kråkan så hade jag skiljt vingen från kroppen helt. Noterat ett flertal tillfällen att stålhaglen ger fåglarna mer stryk, kraftigare effekt i skottet och jag tillskriver nog detta just stålhaglena i kombinationen med extended fullchoke. Ganska naturligt då hagelen inte deformeras "tar" stålet choken bättre - med tätare träffbilden som följd. Om det inte sprutar - då träffar man garanterat inget. I vissa fall ligger man på gränsen - ibland har man sanslöst täta träffbilder, ibland bara 5-6 hagel i tavlan.... Så man kan nyttja tokchokar med stål, men det kräver i princip permiumchokar - det vanliga skitet som följer med är snudd på värdelöst. Men jag har testat Fabarms HP choker - och jävlar i det vad de funkar bra! Liksom Teague. Men möget som kommer med är som regel hopplöst usla - och det är huvudorsaken till att jag konsekvent rekommenderar max 1/2 choke till stål - det ger 3/4 som regel och de flesta choker funkar. Ska man upp emot 3/4 full eller mer kräver det att man vet vad man gör och vad man skjuter. Går man sedan upp lite i storlek så tar man ett till två steg tätare träffbild, men samma anslag i ett större hagel /sett till ytan/ så ger det den "effekten" i alla fall på fågel som har ganska tunna kroppar. En US5 bly som drar rätt igenom gör ju inte så mycket mer än hål..... En US3 som dönar in med ungefär samma energin ger en helt annan skada - i synnerhet som det inte alltid åker igenom, då lägger det all energin i kroppen. En bly-US6 som drar genom bröstet på en kråka kommer att plocka ner kråkan inom ett par sekunder, en stål-US4 eller två deformerar kråkan och den är stendöd i luften på fläcken - man kan ibland se hur den håller på att "vända sig ut-och-in" i luften...... Den generella regeln är att man ska upp två US nummer i samma fart - det man gör med US6 bly tarvar US4 i stål om man vill ha samma anslagsenergi på 35-40 meter. Och det många då missar är att stålet slår betydligt hårdare än blyhaglet upp till cirka 25-30 meter. Kombinationen med det högre anslaget, tätare träffbild och större hagel som avlevererar energin i kroppen kan ge spektakulära effekter på korta håll..... Mycket spektakulära effekter. Men den mindre träffbilden kräver att man ligger helt rätt i skottet. En annan grej jag reagerade på i helgen var fågel nummer två i en dubblé. Första kråkan var inga konstigheter, bra träff och rätt ned. Andra smällen var just en Gyttorp Wetland us 3 eller 4 och korpen kastade i skottet mot kråkan rätt bort i hög hastighet. Det var styvt håll utan någon som helst tvekan, jävligt långt helt enkelt, men det såg "skjutbart" ut och tja denna process från upptäckt till skott är hyggligt snabb så tja det small. Trodde inte på det i smällen men what the fuck.. och korpen stendog! Och det som fick mej att tänka till var att trots det långa avståndet så dunade korpen rejält! Den träffades alltså av duktigt många hagel som stökade till det kraftigt.. Kan detta vara ett recept på något spännande? Spännande vet jag inte.... Sett till skräpfågel är det liksom inget problem, men snackar vi matfågel är det mer komplext. Man vill ju inte ha allt sönderskjutet, och stålhagel i plomben är inget jag gillar.... Samma sak uppstår - fast i kubik - om du provar Fast Steel patroner i 3" hylsor, det är en fruktelig effekt på kort håll, och de funkar bra ut emot 40-50 meter om du har bra choker. Fast attans vad de kan spruta om du har taskiga choker. Men en US4 i en Fast Steel är mojäng som smular fågel och katter..... Helt oanvändbara på matvilt. Men ska man vara krass så funkar stål som regel skitbra på fågel. Om man leker med tanken och är lite hypotetisk för jag har inte en susning om detta stämmer.. Det stämmer med mina erfarenheter, men det är lite farligt att dra generella slutsater för Hans Andersson med en Fair hagelbock och orginalchokerna som är 45mm långa. Där ligger kraften i chokekonan rakt där gängan sitter med risken för en bula.... Säg att de här chokerna tål stålhaglen bättre än standardtuberna.. Det gör de..... Duktigt mycket bättre... Men de kräver sin skytt.... säg att stålhaglen ger en tätare kärve där fler hagel kommer att träffa viltet på lite längre håll.. rimligen borde alltså tex Gyttorp Wetland us 3 vara en rätt ok patron för att pligga trut på styva håll? Nu får du inte ner så många hagel i US3 så att du måste ha tokchoke för att få upp densiteten, men US4/US5 i Fast Steel är annars snäppet bättre - då kan man minska lite på choken vilket i alla fall för mig ökar chansen till träff. Lär vara fler hagel och tätare svärmar.. Visst, det enskillda haglet tappar hastighet och kraft fortare än bly men kan det vara så att om man drar på en trut på långt håll med en bly us 5 så förutsatt att man träffar så det som avgör huruvida man tar fågeln eller ej är antalet hagel som träffar. Kraften finns utan tvekan men det gäller att få många hagel i fågeln. Min gissning är att stål us 3 besitter kraft nog på längre håll fimpa en trut bara man träffar med fler hagel. Om stålpatronen ger en trängre kräve så torde man uppnå det! Kruxet är att stålet retarderas fortare - i luften och definitivt i kroppen. Det gör att ett blyhagel som drar rakt genom växellådan på en kråka eller en duva som regel tar ner duvan. Samma med stål ger som regel bara att landningsstället fälls ut och man har en "glidare" som krachar en bit bort. Har du då fler hagel har du som regel ett hagel i bröstet med - och då kommer det ner.... Så ja, du har en poäng.... Nu vet jag inte när det är dags igen men jag ska nog faktiskt testa ett gäng stålhagel på långhållstrut.. det som jag upplever som problem i sammanhanget är att haglen avtar i hastighet fortare och det gör att det blir svårare att träffa rätt. Ja, på långa håll blir bantiderna tokigt skillda mot bly där det är mycket mer förutsägbart. Jag kan inte mer reda skjuta äver 30 meter med stål känns det som. Men det är mest för att jag inte får det att stämma med skytett - men prestandan är där ut emot 40-50 meter. Ska man över det blir det riktigt svårt att få till..... Grejen är att jag inte har några som helst problem med stålhagel på tex andjakt, skjuter bättre med Gyttorps stålus 4 än tex Gyttorp Fasan us 6. Avgjort pga stålets högre hastighet på hyggligt håll. Väljer alltid när man handlar plugg annars till tex kråkorna men det är uteslutande en prisfråga. Hade Gyttorps stål us 4 kostat som trapskott så hade jag gladeligen kört med dem i stället. Mvh! Det har jag, men det är som sagt mer beroende på att jag är så hårt inkörd på bly att det liksom inte funakr att toggla mellan dem. Ska man skjuta mycket med stål ska man nog fasen köra "steel only", så man lär om.... /T
Publicerat September 7, 201114 yr Författare jag råkar ha en blandad knippa stål i skåpet, tror det är saga och DAP, båda är 32gr us 3. vågar man faktist köra dem igenom teague 3/4? Jag är lite osäker men jag skulle tro det.. Mvh!
Publicerat September 7, 201114 yr Författare PMT.. ditt inlägg tarvar tveklöst att man är med i matchen då man svarar, sitter på jobbet och är med i ..fel match så att säga. Fick en idé om ett test! Återkommer! / Rikard
Publicerat September 7, 201114 yr Hey Forbered jer på en gang dansk med väldig många fel svenske ord iblant. I danmark är bly jo förbjud i många år, och i starten var der många som tyckte att jakten var förstört for altid, vapnet exploderade, djurene ville inte dö och det var så jävla kallt om sommaren. och vi har tyvärr inte varg´en at skylla på :-) Men efter några år, så är alla problemer glömt. Jag har inte hört om några der har problemer med choke eller vapen generelt. Dom bra skyttar är forfarende bra och dom som inte kan ram en ladugård om dom så är inne i den, kan fortfarende inte ramme den. och personligt tycker jag at stål har et väldig bra "punch", specielt til rådjur.
Publicerat September 7, 201114 yr Var inne på Teagues hemsida och dem rekomenderar INTE stål i trängre än 1/2, men det kanske inte är tryckrelaterat?
Publicerat September 7, 201114 yr Var inne på Teagues hemsida och dem rekomenderar INTE stål i trängre än 1/2, men det kanske inte är tryckrelaterat? Generellt så skall man vara försiktig för det är inte alla bössor som ha überlånga choker som tål lite mer pulver bakom... De försäkrar sig helt enkelt så att ingen kan skylla på Teague om deras bössa havererar. Sedan är det också så att britterna är rejält skeptiska till stålhagel, med all sin rätt, och lägger inte ner någon extrem energi på det.
Publicerat September 7, 201114 yr Författare Var inne på Teagues hemsida och dem rekomenderar INTE stål i trängre än 1/2, men det kanske inte är tryckrelaterat? Hepp! Ja jag vet fan inte.. Är Nigel så där amerikanskt försiktig eller finns det belägg för det? Jobbigt.. Mvh!
Publicerat September 7, 201114 yr Är Nigel så där amerikanskt försiktig eller finns det belägg för det? Jobbigt.. Värre, brittiskt försiktig! Landet som uppfann försäkringen... ...och i och med det stämningarna!
Publicerat September 8, 201114 yr Då Briley säger max IMP MOD (5/8) för stål så är tydligen britterna mer försiktiga än amerikanarna.
Publicerat September 8, 201114 yr Jag är lite osäker men jag skulle tro det.. Mvh! Går gör det. Går det bra? Ibland..... Så då får vi fundera på ordet "går" och vad det betyder för olika personer..... För Sven-Benny Medeltal betyder "går" - det säger pang och haren dör i de flesta fall. Han skjuter ju hur som under 100 sådana smällar om året och om var tredje "sprutar" märker han det inte utan tror att han missat. Han använder hur som standardchokerna "hur svårt kan det vara?" och "det duger åt mig" är ledmärken för denne man. För lilla Tobias är det en fråga om balanspunkten - det går med vissa pipor, vissa choker och vissa patroner. Men byt ut en av dem och plötsligt går det inte, eller rättare man får ett klart mätbart antal skott som sprutar. För mig är detta ren mekanik..... Intressant, men ren mekanik. För trollkarlen eller Hippen är den mer en fråga om att "målet" ska ner - de kräver prestanda och de skjuter väldigt mycket mer än Sven-Benny. Här har vi alltid risken att vi får problem med hållfastheten. När hagelkroppen dönar in i chokekonen så trycks hagelkroppen ihop (och accelereras lite) vilket gör att trycket bak i hagelkroppen stiger. Nu händer detta i en blypatron med, men bly "glider" sinsemellan, stål skär. Så man lägger en ganska stor kraft mot pipväggen precis framför chokekonan, i chokekonan och i gängan som håller choken. För en choketillverkare är det en fråga om hur mycket kritik man tåler. Och hur mycket man tycker ens grejor ska hålla för. Den flitigaste halvproffesionelle fågeljägaren skjuter kanske tiotusentals Fast Steel patroner a 550 m/s i US3 per säsong, får han en utryckt fullchoke kon (för att den var felaktigt fastskruvad kanske) eller en bula bakom den samma blir han tokförbannad och gör vad han kan för att hävda att chokekonstruktörern har tok fel. Mind you all: Fabarm HP är de enda som jag sett som "rekommenderar" alla sina choker för stål. Så går det? Det beror på vem som frågar.... Mitt svar är "kanske" och bara med en premiumchoke. Generellt sett är 1/2 choke max för stål. /T
Publicerat September 8, 201114 yr Författare Ganska naturligt då haglen inte deformeras "tar" stålet choken bättre - med tätare träffbilden som följd. Om det inte sprutar - då träffar man garanterat inget. I vissa fall ligger man på gränsen - ibland har man sanslöst täta träffbilder, ibland bara 5-6 hagel i tavlan.... Så man kan nyttja tokchokar med stål, men det kräver i princip permiumchokar - det vanliga skitet som följer med är snudd på värdelöst. Har inte gjort ngr seriösa tester alls men provsköt iaf Gyttorps stål us 4 i somras i ett annat sammanhang och jag har för mej att det såg rätt fint ut. Tror jag sköt med en super extended fullchoke då. Ska testa de jag har vid tillfälle framöver lite mer seriöst. Men jag har testat Fabarms HP choker - och jävlar i det vad de funkar bra! Liksom Teague. Men möget som kommer med är som regel hopplöst usla - och det är huvudorsaken till att jag konsekvent rekommenderar max 1/2 choke till stål - det ger 3/4 som regel och de flesta choker funkar. Ska man upp emot 3/4 full eller mer kräver det att man vet vad man gör och vad man skjuter. Det kanske är så att man ska köra trekvartchokar? Man backar ett steg, går stålpatronerna som du säger och jag tror så kommer man i alla fall att få en trängre kärve.. Går man sedan upp lite i storlek så tar man ett till två steg tätare träffbild, men samma anslag i ett större hagel /sett till ytan/ så ger det den "effekten" i alla fall på fågel som har ganska tunna kroppar. En US5 bly som drar rätt igenom gör ju inte så mycket mer än hål..... En US3 som dönar in med ungefär samma energin ger en helt annan skada - i synnerhet som det inte alltid åker igenom, då lägger det all energin i kroppen. En bly-US6 som drar genom bröstet på en kråka kommer att plocka ner kråkan inom ett par sekunder, en stål-US4 eller två deformerar kråkan och den är stendöd i luften på fläcken - man kan ibland se hur den håller på att "vända sig ut-och-in" i luften...... Den generella regeln är att man ska upp två US nummer i samma fart - det man gör med US6 bly tarvar US4 i stål om man vill ha samma anslagsenergi på 35-40 meter. Och det många då missar är att stålet slår betydligt hårdare än blyhaglet upp till cirka 25-30 meter. Kombinationen med det högre anslaget, tätare träffbild och större hagel som avlevererar energin i kroppen kan ge spektakulära effekter på korta håll..... Mycket spektakulära effekter. Men den mindre träffbilden kräver att man ligger helt rätt i skottet. Det där känner jag igen rysligt väl från en och annan dunkudde i luften Och jag trivs tämligen väl med stål us 4 så det kan ju bli bra. Däremot detta med att träffa med stål på lite håll, där är jag lite orolig. Grejen är att jag trots att jag skjuter fruktansvärt mycket jämförelsevis är en rätt medioker skytt. Visar det sig att stålets hastighet gör att jag inte träffar ok på trut så blir det svårt att ställa om. Det skiljer sig rejält i teknik när det gäller att fimpa en trut som hänger i luften 45 meter upp mot en and som kommer i lite fart. Och där kommer mitt mediokra skytte in, får svårt att ställa om är jag rädd. Skit samma, ska iaf testa på skoj.. tar med stållådan ut på nästa kråkrace Nu får du inte ner så många hagel i US3 så att du måste ha tokchoke för att få upp densiteten, men US4/US5 i Fast Steel är annars snäppet bättre - då kan man minska lite på choken vilket i alla fall för mig ökar chansen till träff. Mmm får nog bli det man har tillgång till i rimligt pris dvs Gyttorp us 4. Kanske satsa på 28 grams varianten? Kruxet är att stålet retarderas fortare - i luften och definitivt i kroppen. Det gör att ett blyhagel som drar rakt genom växellådan på en kråka eller en duva som regel tar ner duvan. Samma med stål ger som regel bara att landningsstället fälls ut och man har en "glidare" som krachar en bit bort. Har du då fler hagel har du som regel ett hagel i bröstet med - och då kommer det ner.... Så ja, du har en poäng.... Där finns problemet som jag ser det, har stål 4:or kraft nog att döda trut på längre håll? Påverkar retardationen skyttet i någon utsträckning? Båda frågorna är knepiga tycker jag och tarvar lite mer praktiska försök.. Precis som dej så är jag rätt hårt inskjuten på bly avseende skräpfågel och då snabba blyskott samt stål avseende änder. Börja bläddra mellan de olika alternativen är giftigt som fan.. men spännande! Har en massa korp i frysen som inte kommer att användas till något. Om man tinar dem och hänger upp dem i vingknogarna mot en papp på säg 50 meter och provskjuter med fullchoke..dels borde man se hur många, uppskattningsvis, hagel man kan anta träffar i korpen och dels om man någonstans får genomskott. Ny korp och ny smäll med bly us 5, borde generera färre träff men fler genomslag tycker jag. Vidare får man då även en uppskattning av hur stor kärven är.. Nu är jag bara naiv om jag inbillar mej att jag hinner testa detta i höst men jag ska nog fan försöka! Mvh!
Publicerat September 8, 201114 yr Har inte gjort ngr seriösa tester alls men provsköt iaf Gyttorps stål us 4 i somras i ett annat sammanhang och jag har för mej att det såg rätt fint ut. Tror jag sköt med en super extended fullchoke då. Ska testa de jag har vid tillfälle framöver lite mer seriöst. Normalt så kör jag skott per pipa för att se vart åt det lutar, ska man tokchoka måste man som regel skjuta minst 5 - helst 10 - på tavla för att vara säker på hur pipan, choken och patronen trivs.... Det kanske är så att man ska köra trekvartchokar? Man backar ett steg, går stålpatronerna som du säger och jag tror så kommer man i alla fall att få en trängre kärve.. Ja 3/4 måttat med plastkopp/bly ger som regel full eller extra full med stål... Man får hålla isär begreppen. rent definitionsmässigt är ju choke "% hagel i en 75cm cirkel på 35 meter" sedan vilken strypning konstruktören använder för att nå dit är en öppenfråga. Mycket öppen..... Men som sagt - stålpatroner är betydligt mer benägna att spruta än bly så man få testa och se var gränsen går.... Det där känner jag igen rysligt väl från en och annan dunkudde i luften Och jag trivs tämligen väl med stål us 4 så det kan ju bli bra. Däremot detta med att träffa med stål på lite håll, där är jag lite orolig. Grejen är att jag trots att jag skjuter fruktansvärt mycket jämförelsevis är en rätt medioker skytt. Visar det sig att stålets hastighet gör att jag inte träffar ok på trut så blir det svårt att ställa om. Det skiljer sig rejält i teknik när det gäller att fimpa en trut som hänger i luften 45 meter upp mot en and som kommer i lite fart. Och där kommer mitt mediokra skytte in, får svårt att ställa om är jag rädd. Skit samma, ska iaf testa på skoj.. tar med stållådan ut på nästa kråkrace Ja, som jag skrev - man får nog hålla sig med en sort om det ska bli riktigt bra.... Där finns problemet som jag ser det, har stål 4:or kraft nog att döda trut på längre håll? Påverkar retardationen skyttet i någon utsträckning? Båda frågorna är knepiga tycker jag och tarvar lite mer praktiska försök.. Beror lite på hur du ser det med energin.... Här ser du farten(givet att alla kommer ut vid 400 m/s): Och här ser du energin: Precis som dej så är jag rätt hårt inskjuten på bly avseende skräpfågel och då snabba blyskott samt stål avseende änder. Börja bläddra mellan de olika alternativen är giftigt som fan.. men spännande! Njae, skjutteknik är ngt jag ser som nödvändigt ont i sammanhanget. Har en massa korp i frysen som inte kommer att användas till något. Om man tinar dem och hänger upp dem i vingknogarna mot en papp på säg 50 meter och provskjuter med fullchoke..dels borde man se hur många, uppskattningsvis, hagel man kan anta träffar i korpen och dels om man någonstans får genomskott. Ny korp och ny smäll med bly us 5, borde generera färre träff men fler genomslag tycker jag. Vidare får man då även en uppskattning av hur stor kärven är.. Gör det enkelt - testa med en patron och dkumentera ordentligt. Sedan kan testa en jämrarns massa ammunition i penetrationsbox och på tavla så ser du vart det lutar. Det man måste ha för att få konsekvent höga träffrekvenser är jämna träffbilder. Hagel och energi har man som regel fullt tillräckligt av, men ojämna träffbilder gör energi och hagel verkningslösa...... /T
Publicerat September 8, 201114 yr Författare En tanke bara avseende hastighet, nu har jag inte kollat men visst f-n går stålet fortare ut? Min tes är/var att stålet går ut fortare och tappar hastighet fortare än bly.. Hinner inte grubbla mer på detta, ny andjakt på G om en stund. Ids inte riskera ngt så det blir nog bly i bössan (skjuter enbart skammat bakom skyttarna). Mvh!
Publicerat September 8, 201114 yr En tanke bara avseende hastighet, nu har jag inte kollat men visst f-n går stålet fortare ut? Min tes är/var att stålet går ut fortare och tappar hastighet fortare än bly.. Hinner inte grubbla mer på detta, ny andjakt på G om en stund. Ids inte riskera ngt så det blir nog bly i bössan (skjuter enbart skammat bakom skyttarna). Mvh! Nej - faktiskt tvärs om..... Stål har en definierad maxfart... Så i princip alla håller sig runt 400-410 m/s eller under i praktiken OM vi inte snackar Fast Steel - men då är det en helt annan förladdning vi snackar om. Bly är "fria" vad gäller fart..... Men där har man problemen att hagelen inte tåler farten så det balanseras av sig självt - ganska få lyckas göra blypatroner som håller bortåt 500m/s om man vill ha en träffbild värd namnet. Kolla CIP: CIP på Svenska EDIT: Danska jägareförbundet gjorde en stor undersökning på stålhagel - i princip alla låg under 400, även om de angav 410-41 m/s..... Och det stämmer med de jag har testat. Jag har en kopia av den i digital form, skicka ett mail så får du den.... /T