Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

spårljus projektiler

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som vet om det är lagligt att inneha spårljus projektiler för prickskytte och i fall var det går att köpa någonstans?

om någon har haft erfarenhet av dessa dela gärna med er vad ni kommit fram till och om det finns några roliga övningar man kan göra med dem :)

Publicerat

Det har funnits spårljus till Eley 22LR,

i andra, grövre kalibrar så nej, det har inte funnits civilt tillgängligt, bara genom försvaret och det räknas inte.

Spårljus är att ses som brandfarliga/explosiva varor och det är ganska påtagliga straff på att inneha dessa i antal.

_________

Något roligt att göra med dem, nej det finns inte, spårljus skjuter väsentligt mycket sämre än vanlig ammo och det förtar det "prickmässiga" med dem,

sen har du baksidan med att hantera frågor om brandfara, det är fosfor som brinner, med mera som än mer förtar det "roliga".

Inte för att föregå något här men jag har en känsla av att du har ett par askar med 7,62 spårljus hemma och funderar på att skjuta dessa i din pang,

om du gör det, så lova att du är försiktig och kom ihåg att det tar sig både lätt och gärna med denna form av ammo.

/Christian

Publicerat

Betänk att de är framtagna för att enklare kunna sikta i skymning/mörker med kulspruta och precis som Christian skriver så är det ingen prickskytteammunition vi talar om...

Vidare så kan gammal kronplugg vara förvarad lite sisådär, speciellt när den har hamnat utanför försvarsmakten, och då skall man även fundera på om man överhuvudtaget skall skjuta den?

Publicerat

Dom är väl inte direkt nyttiga för pipan heller, om jag är korrekt informerad!

Publicerat

Dom är väl inte direkt nyttiga för pipan heller, om jag är korrekt informerad!

Det är dock bara en skröna.

Fosforet antänds en bra bit utanför pipan och kan således ej skita ner mer än vanligt.

Publicerat

Det är dock bara en skröna.

Fosforet antänds en bra bit utanför pipan och kan således ej skita ner mer än vanligt.

Då var jag felinformerad! :blush:

Tackar för rättelsen.

Publicerat

Är det verkligen bara en skröna?

Om fosforn ligger utanpå borde den ju komma i kontakt med pipan. Jag vet inte vad fosforgnuggande av stål har för effekt, den kanske är som slippasta?

Pipan SER klart annorlunda ut, rödaktig liksom.

Save it for a rainy day!

Publicerat

Är det verkligen bara en skröna?

Om fosforn ligger utanpå borde den ju komma i kontakt med pipan. Jag vet inte vad fosforgnuggande av stål har för effekt, den kanske är som slippasta?

Pipan SER klart annorlunda ut, rödaktig liksom.

Save it for a rainy day!

Fosforn sitter i en klump inuti bakändan.

Leuchtspurgeschoss.jpg

Skulle man ha fosfor utanpå kulan skulle det kunna bli mycket spännande i fickan... :ph34r:

Publicerat

Vissa verkar tro att fosforen är det vita frampå kulan, men det är bara en färgmarkering. Säger ju sig självt att det som lyser måste sitta i baken, annars skulle man inte se sina egna spårljus bakifrån.

Jag har inte gjort lumpen men låg och spottade jämte orca på Remmene skjutfält för ett par år sen. Det var extremt intressant att skåda 308-kulor i siktet, och se hur kulorna flyger så att säga. Ett fenomen som är väldigt svårt att skåda utan spårljus.

Brandrisken torde vara uppenbar så det är nog inget man ska leka med på jaktmarken när det är torrt :ph34r:

Publicerat

Jag har skjutit 5-siffrigt antal spårljus med KSP58 och jag tror att folk tror att pipan blir mycket hetare med spårljus eftersom de skjuter i kolmörker och då ser man hur pipan blir röd, vilket man troligen inte skulle se mitt på ljusa dagen ;)

Spårljus är inget skitspännande direkt, spännande blir det om man får tag på incendiary ammunition! De är laddade med barium och aluminium i nosen och de kan ställa till med oreda kan jag lova!

Raufusphoto.jpg

Dock är de väldigt förbjudna här så innan någon får en idé så är det bara att glömma! Talar bara om detta i informativt syfte - dessutom är det inte direkt en hemlighet att de existerar.

Kontentan är: Håll er till normal ammunition på banan och ute i skogen! ^_^

Publicerat

€Man använder spårljus i dagsljus också i kulsprutor av olika slag för att lättare rikta in elden. En effekt som ökar i skymning och i mörker kan det vara direkt olämpligt med spårljus i samband med användning av bildförstärkare.

Publicerat

€Man använder spårljus i dagsljus också i kulsprutor av olika slag för att lättare rikta in elden. En effekt som ökar i skymning och i mörker kan det vara direkt olämpligt med spårljus i samband med användning av bildförstärkare.

jupp så är det dock så finns det "vita" spårljus som är direkt olämpliga på vintern när det är snö och soligt

Publicerat

Skjutit en del sånt i lumpen.

Vi aggerade brandbil med vår hägglunds bandvagn (pansarvärn) under många skjutövningar..

De va en j-vla massa farande fram o tillbaka för att släcka uppkomna småbränder vissa skjutdagar...

Vi sköt med pansarbrytande från bandvagnen.

Ovanpå "kanon" röret va det monterat ett 7,62 pipa som va laddad med spårljus 7,62 och pjäserna vi sköt tror de va 9,4 cm hade exakt samma kulbana.

Givetvis fans de ett par ksp 58:or oxå samt 2 granatgevär i plutonen.

En övning hade vi bara ljus kvar o ladda KSPn med.. 3-400 ljus i ett svep va häftigt :D

Rätt inskjutet sikte på pjäsen så drog man iväg en lys först o tog det målet så vippade man omställaren o drog på stora kanonen o då tog det garanterat där spårljuset träffade.

Förresten en j-vla smäll av pjäsen...

Som förare som jag var så skulle man luta sig in under röret för o slippa den värsta tryckvågen, eller slippa.. man fick trycket rakt ner i hjälmen vilket va bättre än o få det från sidan in i kinden.

Hörselskydd som fylldes med trassel och gula proppar i öronen va man tvungen o ha för o skydda hörseln..

Men kul va de :D

Publicerat

Som sagt, spårljus i 58:an är väldigt roligt men det civila behovet är sisådär. Jag har en Ask av Eleys spårljusammo i 22lr. och den är tämligen värdelös..

Publicerat

Skjutit en del sånt i lumpen.

Vi aggerade brandbil med vår hägglunds bandvagn (pansarvärn) under många skjutövningar..

De va en j-vla massa farande fram o tillbaka för att släcka uppkomna småbränder vissa skjutdagar...

Vi sköt med pansarbrytande från bandvagnen.

Ovanpå "kanon" röret va det monterat ett 7,62 pipa som va laddad med spårljus 7,62 och pjäserna vi sköt tror de va 9,4 cm hade exakt samma kulbana.

Givetvis fans de ett par ksp 58:or oxå samt 2 granatgevär i plutonen.

En övning hade vi bara ljus kvar o ladda KSPn med.. 3-400 ljus i ett svep va häftigt :D

Rätt inskjutet sikte på pjäsen så drog man iväg en lys först o tog det målet så vippade man omställaren o drog på stora kanonen o då tog det garanterat där spårljuset träffade.

Förresten en j-vla smäll av pjäsen...

Som förare som jag var så skulle man luta sig in under röret för o slippa den värsta tryckvågen, eller slippa.. man fick trycket rakt ner i hjälmen vilket va bättre än o få det från sidan in i kinden.

Hörselskydd som fylldes med trassel och gula proppar i öronen va man tvungen o ha för o skydda hörseln..

Men kul va de :D

+1

det e ju skitkul när det smäller myycke :D