Jump to content

tips om 30-30 ammo

swecul
 Share

Recommended Posts

Walter Borg har ett ordentligt lager av diverse inlämmnad ammo i bunkern,går säkert att få loss rätt billigt-skulle kunna vara nåt för övning.

Hornadys Leverevolution ammo i 30-30 sköt jag några hjortar ett knippe rådjur och en älgkalv med,samtliga föll på eller i direkt anslutning till skottplatsen.

Skaplig köttförstöring vid bogträffar men effekten lämnar inget övrigt att önska.

/Mike

har walter borg 30-30 ammo? vilken ammo är det som uppnår klass 1 i nämnda kaliber?

Hornady LEVERevulotion heter den patron som håller kl 1.

Det är en 160 grs kula som heter FTX, en spetskula med mjuk plastspets som kan laddas i rörmagget på en bygel.

Så här ser patronen ut: http://www.hornady.com/store/30-30-Win-160-gr-FTX-LEVERevolution/

Ren övningsammo till 30-30W finns inte att tillgå här i u-landet sverige vad jag vet, så antingen så får man ladda själv, eller köpa det som finns att tillgå hos de handlare man har, som oftast brukar vara Winchesters Super-X 170 grs Silvertip, en i mitt tycke bra kl 2 ammo.

Seller&Belot har en patron med en 150 grs flatnosad blyspets, den har jag dock aldrig provat, då jag har dåliga erfarenheter av det fabrikatet sen tidigare.

Är nog läge att börja ladda själv snart va ? :lol:

aha får se om dom har den på nån jaktbutik då och vad den kan tänkas kosta asken.

undrar vad den får för data ur en 18½ tums pipa då, hur gör man ett kronograftest?

jo ladda själv kanske skulle vara något om man kan få ner kostnaden för ammo men för

det första så har jag ingen aning om hur man gör och vad man behöver, för det andra...

ok, det blev nog bara en punkt...

varför inte?

Iofs, men det är ju lite oortodoxt när "alla" ska ha en kanon till eftersök. Geundkravet för många verkar ju vara att kulan ska klara av att penetrera en V70 plus fem fullvuxna tallar och ändå fixa ett Texas Heart Shot på en fet elefant...

I det ljuset syns .30-30 lite... lite... lite airsoft. :-)

-- Mats

• 1 month later...

Walter Borg har ett ordentligt lager av diverse inlämmnad ammo i bunkern,går säkert att få loss rätt billigt-skulle kunna vara nåt för övning.

Hornadys Leverevolution ammo i 30-30 sköt jag några hjortar ett knippe rådjur och en älgkalv med,samtliga föll på eller i direkt anslutning till skottplatsen.

Skaplig köttförstöring vid bogträffar men effekten lämnar inget övrigt att önska.

/Mike

Var precis inne på walter Borg, fanns winchester super-x 150gr silvertip för 200 spänn asken, vilket jag tyckte kändes som ett bra pris

så det fick bli två askar, Hornadys leverevelution 160gr kostade f.ö 395 spänn asken.

Fanns även någon ny ammo från Hornay som heter leverevolution 140gr monoflex - fick dock ingen klarhet i om det var någon annan skillnad än

kulvikten... hursom, tack för tipset! :)

Var precis inne på walter Borg, fanns winchester super-x 150gr silvertip för 200 spänn asken, vilket jag tyckte kändes som ett bra pris

så det fick bli två askar, Hornadys leverevelution 160gr kostade f.ö 395 spänn asken.

Fanns även någon ny ammo från Hornay som heter leverevolution 140gr monoflex - fick dock ingen klarhet i om det var någon annan skillnad än

kulvikten... hursom, tack för tipset! :)

Monoflex är en blyfri kula från Hornady, som är tills största delen gjord av koppar, men med en del zink i också.

Ska ge högre utgångshastighet, mindre kopparavlagringar i pipan, och ha hög restvikt.

Jag är ruskigt nyfiken på att testa den i min 30-30 och 308. :wub:

Vad tog WB för en ask sådana ?

http://www.hornady.com/store/LEVERevolution-with-MonoFlex-Bullets-ammo/

Monoflex är en blyfri kula från Hornady, som är tills största delen gjord av koppar, men med en del zink i också.

Ska ge högre utgångshastighet, mindre kopparavlagringar i pipan, och ha hög restvikt.

Jag är ruskigt nyfiken på att testa den i min 30-30 och 308. :wub:

Vad tog WB för en ask sådana ?

http://www.hornady.com/store/LEVERevolution-with-MonoFlex-Bullets-ammo/

högre utgångshastighet och högre anslagsenergi än 160gr ftx kulan?

högre utgångshastighet och högre anslagsenergi än 160gr ftx kulan?

Verkar ha lite högre hastighet och lite lägre anslagsenergi.

Någon som är duktigare än mig på siffror kan nog räkna om de data som finns Hornadys hemsida till svenska enheter. ^_^

Jag bifogar en skärmdump

Här kan du se hastighet, anslagsenergi. Första kolumen är E0, och andra kolumen är E100.

För att en patron ska vara godkänd för klass1 ska en 10 grams kula ha en anslagsenrgi 2000 joules på 100 meter.

En 9 grams kula ska ha en anslagsenergi på 2700 joules på 100 meter.

Mvh

Hawe

ScreenShot001.bmp

• 5 years later...