Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

win 70 kolv och funderingar.

Featured Replies

Publicerat

hur är win 70 kolven att skjuta med när det kommer till 458 win mag?

då det blir köp av en sådan ( modellen inte helt säkert men lutar åt en jänkare ) och tittat på lite bilder så är kolven inte helt rak. men samtidigt inte toklåg som på vissa andra modeller. rekylmässigt sätt har det någon större skillnad om kolven inte är helt rak?

menar då ingen 1640 kolv att jämföra mot då de är en skidbacke!

ögonavstånd på kikarsiktet kan jag tänka mig är lite mer kinkigt när det kommer till den lite grövre än till fjuttiga 6,5:an jag har hemma nu som klass 1:a.

duger ögonavståndet på äldre 1,5-6x42 kikare utan att man ska bli medlem i halvmåne klubben?

tanken var först ett 1-4x20 sikte samt ett 6x42/8x56 sikte för vakjakten men känns onödigt då öppna kommer användas vid älg och björnjakter när man ska smyga in på stånden.

Publicerat

hur är win 70 kolven att skjuta med när det kommer till 458 win mag?

då det blir köp av en sådan ( modellen inte helt säkert men lutar åt en jänkare ) och tittat på lite bilder så är kolven inte helt rak. men samtidigt inte toklåg som på vissa andra modeller. rekylmässigt sätt har det någon större skillnad om kolven inte är helt rak?

menar då ingen 1640 kolv att jämföra mot då de är en skidbacke!

ögonavstånd på kikarsiktet kan jag tänka mig är lite mer kinkigt när det kommer till den lite grövre än till fjuttiga 6,5:an jag har hemma nu som klass 1:a.

duger ögonavståndet på äldre 1,5-6x42 kikare utan att man ska bli medlem i halvmåne klubben?

tanken var först ett 1-4x20 sikte samt ett 6x42/8x56 sikte för vakjakten men känns onödigt då öppna kommer användas vid älg och björnjakter när man ska smyga in på stånden.

jag har en i 338a och tycker den är riktigt trevlig att skjuta med.

Publicerat
  • Författare

jag har en i 338a och tycker den är riktigt trevlig att skjuta med.

okej det var ju bra o höra det. på ett ca vilket ögonavstånd har kikarsiktet du använder?

ska undersöka hur pass mkt ögonavstånd lite äldre tyskar har för att få sig ett litet humm om hur de ska gå.

vi snackar ju trots allt 500gr i luften på en och samma gång :rolleyes:

Publicerat

okej det var ju bra o höra det. på ett ca vilket ögonavstånd har kikarsiktet du använder?

ska undersöka hur pass mkt ögonavstånd lite äldre tyskar har för att få sig ett litet humm om hur de ska gå.

jag använder ett leupold 1,5-5 och det har fungerat.

Publicerat
  • Författare

okej tackar för det svaret.

får nog köpa bössan först sen med tiden montera sikte som duger till lite jakt.

nya klackar behövs först då på den jag har tittat på är rena skämtet.

Publicerat

Kan vara en bra idé att frångå 500-grainare till förmån för A-Frame 400 eller nån annan lite "lättare" kula ;)

Jag sköt min älgtjur med Speer FN 400 och den dog :D

Publicerat
  • Författare

frångå den extremt höga penisförstorar faktorn som man får med 500gr? :huh:

fullt möjligt förslag det. har inte kommit längre än till 500gr Hornady RN vilket jag tyckte verka lagom.

får helt klart undersöka saken :)

Publicerat
  • Författare

Hornady hp 300gr borde väl rimligen funka ok som övningskula samt kanske för något rådjur? eller då kanske en tyngre långsammare kula är att föredra?

man är skadad av alla dessa småkalibrar man haft.

klart som fan en 300gr kula borde funka fint, köra med en 1/3 del så tung kula i runda slängar 100m/sec snabbare än tilltänkta hastigheten. som dessutom är BLÖT för o få dom på plats.

nackdelen med dessa stora kalibrar är ju helt klart kulpriset som gör de lite väl tråkigt att experimentera med olika laddvikter o sånt, men va fan spelar de för roll. den ska jagas med o inte skjuta långhåll :lol: