Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp mig vad gör jag för fel? Plastbäddning

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har lite problem när jag ska bädda min bössa. Har nu två gånger försökt göra stödpunkter i pipkanalen i stocken och dessvärre har dessa suttit fast i pipan bägge gångerna. Har vaxat pipan båda gångerna sista gången mer än den första och verkligen brett på så att det är ett synligt tjockt lager på pipan. Men ändå brinner det bäddmassan fast på pipan. Igår använde jag mig av Biltemas flytande hårdvax och tyckte jag bredde på så in i...

Har nu bestämt att dessa får sitta kvar när den riktiga bäddningen görs. Men hur gör jag för att få den att inte fastna? Ska man bre på så att det nästan rinner från bössan?

Publicerat

Flera tunna lager som får torka mellan appliceringarna.

Publicerat
  • Författare

jag lade nog 4-5 lager dock så var torktiden kanske kort. Kan misstaget vara att jag inte använde pensel utan strök på vaxet med en trasa?

Publicerat

Prova nåt annat än Feltema.

-- Mays

Publicerat
  • Författare

Prova nåt annat än Feltema.

-- Mays

Första gången hade jag vax från volvo som jag fick av en bilmekaniker. Då satt det ännu värre en "feltemas" =) men samma tanke slog även mig!

Publicerat

Låter du vaxet "torka" ordentligt innan du sänker ner det i bäddmassan?

Har haft ett visst motstånd att få ur systemet på de två bössor jag bäddat själv, men resultatet har blivit bra.

Publicerat

Vad är det för bäddmassa? Det är inte det som löser upp vaxet? När jag har bäddat bössor har jag använt olika sorters vax och det har alltid släppt. Behåll det vita dammet som bildas när vaxet torkar, då ser du att det finns vax där det ska vara.

Publicerat

Turtle flytande bilvax har alltid hjälp mig med bäddningsarbeten.

Som alla ovan har angett, låt det torka, applicera två gånger rikligt, det skall inte kunna härda fast.

/Christian

Publicerat

vaseline funkar fint till mer än en sak....

:blush:

Publicerat

Turtle flytande bilvax har alltid hjälp mig med bäddningsarbeten.

Som alla ovan har angett, låt det torka, applicera två gånger rikligt, det skall inte kunna härda fast.

/Christian

Använder samma ebbja. Skit i stöden i pipkanalen och dra ett par varv med tejp så får du frigång.

Publicerat
  • Författare

Tack alla för svaren!

Då har jag provat igen, köpte sonax vax istället och gjorde stöden i glasfiberspackel. Penslade på 5-6 ggr i tunna lager. Det gick kanon! Dock fick jag mig en läxa då jag förstörde Duracoaten på pipan då massan brände ihop med den. Så det var ett par steg bak i projektets gång och att göra om ytbehandlingen. Imorgon kväll blir nog den stora plastbäddingskvällen.

Iaf tack igen för tipsen!!!

Publicerat
  • Författare

nu ligger den i alla fall och väntar på att bäddmassan ska härda. Nervöst men det borde ju gå bra vaxade 6-7 ggr. provade göra en helbäddning får se hur det går! =)

Publicerat

Penslar du ut vaxet på bilen också, eller var fan har du fått den idén?!?

Du ska göra precis samma sak som med billacken; jobba in vaxet i de mikroskopiska porer som finns så att van der Waals får det tufft... Knogsvett, alltså.

Om du bara joddlar på med en pensel blir ju resultatet därefter. Det skulle kanske funka med en extremt lågviskös vätska utan ytspänning, men såna vaxer finns inte.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Penslar du ut vaxet på bilen också, eller var fan har du fått den idén?!?

Du ska göra precis samma sak som med billacken; jobba in vaxet i de mikroskopiska porer som finns så att van der Waals får det tufft... Knogsvett, alltså.

Om du bara joddlar på med en pensel blir ju resultatet därefter. Det skulle kanske funka med en extremt lågviskös vätska utan ytspänning, men såna vaxer finns inte.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

läst på google och det bästa instruktionen jag hittade var grannkanalens, som många länkar till och verkar ha följt, där vra det pensel som jag uppfattade det. kanske uppfattat det hela fel jag vet inte men det fungerade i alla fall.

för övrigt anser jag att en jaktbil inte ska vaxas! :D

Publicerat
  • Författare

Nu är det bäddat i alla fall. Har en bild i min projekttråd. Hoppas det funkar nu!

Sonax is the shit!