Jump to content

Kräkande tik

Ingemar Löfqvist

Recommended Posts

Ingemar Löfqvist

Någon som har något bra tips! Tiken har kräkts vid ansträngning vid ett flertal ggr och blivit helt slut... Verkade lite bättre igår men idag blev hon helt nere igen... Tiken ifråga är 2,5 år Har kontaktat vet men det blir fortsättning i morgon.... Mvh Ingemar

Typiska jävla skit :angry:

Infinner sig ju lite frågor!

Vilket foder ger du hunden?

Hur fodrar du hunden?

Tagit temp?

Dricker mycket /lite vatten? hur mycket?

Varat länge eller bara nu vid ansträngning?

Ingemar Löfqvist

Infinner sig ju lite frågor!

Vilket foder ger du hunden? Fodax

Hur fodrar du hunden? En gång om dagen i princip

Tagit temp? Nej

Dricker mycket /lite vatten? hur mycket? Dricker inte så mycket vatten här hemma men när vi varit i skogen efter hon spytt så har hon (självklart) drukit mycket

Varat länge eller bara nu vid ansträngning? Sen i måndags och bara vid ansträngning... Hemma är hon rätt lugn vilket inte riktigt är vanligt

Har hon nötkreaturestendenser? (dvs, äter hon gräs :P)

Båda mina tikar äter ordentligt med gräs i perioder och de spyr då ibland.

Katter t ex äter ju gräs just för att kunna spy...

Ingemar Löfqvist

Har hon nötkreaturestendenser? (dvs, äter hon gräs :P)

Båda mina tikar äter ordentligt med gräs i perioder och de spyr då ibland.

Katter t ex äter ju gräs just för att kunna spy...

Alla tre tikarna äter mycket gräs, mest för att det är gott tror jag och det är väldigt sällan de spyr av det (om de nu gjort de någon gång :unsure: )

Det är slem, vätska vatten och matrester som kommer upp vad jag sett... Det är ju inte själva kräkningen som oroar mig utan snarare att hon blir så loj efteråt i måndags låg hon under sängen i flera timmar och vägrade komma fram.... Det är en tik som brukar ha full attack och jag brukar säga att hon saknar genen som gör att man blir trött men hon är inte sig lik riktigt :unsure:

Ta en temp! hon spyr matrester b.l.a när på dygnet utfodrar du? kolla halsen, öppna käften tryck ner tungan är hon skummig och du ser något rött i svalget! man har bara två händer så den manövern krävs två på!

Samma reaktion som polarens hund som har jaktödem. Han jagar tills han spyr. Numera för han vätskedrivande innan jakt o kan då jaga på som vanligt.

För hård utfodring precis innan jakten kan medföra att hunden spyr vid ansträngning.

Matar du hunden precis innan jakten? hur mycket?

Hundar kan även spy om dom är hungrig, då brukar det komma en gul vätsak (galla) Oftast vanligt på unghundar.

Kan ju va så att hunden är hungrig o går det för lång tid mellan utfodringarna så tömmer hunden magen då kommer det gult bubbligt segt slem o vid ökad aktivitet så ökar ju mat intaget den kanske får för lite mat så den har svårt o återhämta sig efter jakt ?

Mvh.

Ingemar Löfqvist

Skapligt olika teorier :ph34r: Nja hon får ordentligt med mat på kvällen en god stund efter avslutad jakt för att slippa någon form av magomvridning.... Hon får även en liten portion på morgonen för att husse inte har mage att låta henne titta på de som får mat :blush:

Hon har jagat bra idag men ska kolla svaljet efter jag vilat mig lite....

Man vill ju hitta felet och det verkar vara ett veterinär jobb, gått bra idag gör att man svävar lite i teorierna, någon form av infektion i kroppen, kolla tempen när du kollar halsen, normalt är det ju inte!

Dr Krall

Skapligt olika teorier :ph34r:

Ja...ha ha...diagnostik via nätet brukar inte funka så bra :rolleyes: Blir mest mer eller mindre kvalificerade gissningar. Kräkningar är ju också ett av de mest allmänna symtom som du kan finna...grundorsakerna kan vara många. Vissa av orsakerna kan vara allvarligare sjukdomar...så att kolla upp hos veterinär låter som en utmärkt idé...men nu verkar hon ju ha bättrat sig...ta i trä :) I Sveg finns annars några bra vet's...har jag hört... ;)

Ingemar Löfqvist

Det verkade som det löste sig av sig själv :D Jag behandlade med stronghold i söndags så det kanske kan va någon reaktion efter det? Hon verkar då inte slö nå mer och det är full sprutt på henne igen :wub:

storviltsjägaren

skönt att höra att Tiken är sig själ igen o ger 200 i skogen som hom gjorde när jag var uppe hos er :wub:

var lite orolig ett tag att de hadde hänt henne nå alvarligare.

Ingemar Löfqvist

skönt att höra att Tiken är sig själ igen o ger 200 i skogen som hom gjorde när jag var uppe hos er :wub:

var lite orolig ett tag att de hadde hänt henne nå alvarligare.

Drog på efter en skenälg med ett förföljande på ca 12 km med ett efterföljande stopp på dryga timmen kan nog bli något av den tiken :wub:

storviltsjägaren

Drog på efter en skenälg med ett förföljande på ca 12 km med ett efterföljande stopp på dryga timmen kan nog bli något av den tiken :wub:

jo de verkar då lovande de ju =) ska nog försöka skjuta en älg för henne i höst om de går bra :D

sen är ju slö hun med oxå o joxar med älgarna :wub: kan nog bli bra fart i härjedals skogen i höst ;)