Publicerat September 8, 201114 yr kan inte relatera så mkt inom vapenvärlden för detta men inom bilvärlden finns det VÄLDIGT många olika skaror av folk som tycker olika när en sak har blivit custom/stylat. i bilvärlden har vi volvotöntarna som tycker en dekal på framrutan samt dom som lyxar till de ordentligt o köper en öppen dumpventil till den annars orörda motorn kallar den bilen både trimmad o stylad. andra tycker när man rivit bilen i beståndsdelar sen byggt upp den på nytt då är bilen stylad/customiserad och trimmad troligen. MEN i vapenvärlden då? är en slutstyckesknopp verkligen grejen för att få en bössan till o bli custom? eller är 4 skruvar/bultar senare o en ny kolv grejern för o få kalla bössan RIKTIG custom? ( inte volvovarianten av styling syftar jag på nu ) eller är de hela skiten med nya pipa,låda,kolv och allt som hör till för ett "riktigt" bygge? mvh//han som är less på både volvotöntarna och dom liknande i vapenvärlden.
Publicerat September 8, 201114 yr Costum= en sak i ett utförande som den inte kan köpas i butik, för mig byggd är en annan förklaring som visar att jag har beställt något på ett visst sätt och det anpassat för mig. Slutligen en costum är en rigg, om vi talat vapen som är skapad/anpassad/byggd efter ett konceptuellt eller uppfattat behov. Eller med andra ord, en costum är allt utom en knippe klistermärken på någons pang och där man ändrat funktion eller passform. /Christian
Publicerat September 10, 201114 yr För min del gör jag en distinktion mellan en ren custombössa och en customisering. En custombössa för mig är ett specialbygge helt efter kundens preferenser medan en customisering är en anpassning av en fabriksbössa efter egna behov och preferenser. Jag har tex låtit customisera min Tikka M65 Standard med fasettslipat slutstycke och ebenholz i förstocken som räksallad i samband med att smeden kortade kolven för att bättre passa min fysionomi. Då försvann även plastlacken till förmån för oljeboning och bössan plastbäddades även. Som pìece de la resistance lät jag även montera vridmontage på bössan. Mao blev en ordinär standardbössa lite mer lyxig i sin framtoning samtidigt som den passar mig och mina jaktbehov bättre..