Publicerat September 8, 201114 yr Mitt första inlägg. Normalt sett så läser jag bara på forumen och skriver inte. Men nu hade jag något jag ville dela med mig av. Jag kände ett behov av att ha ljuddämpare på min bössa i 30-06 för att inte skada hörseln på hunden. Det är en halvautomat och jag tänkte inget särskilt om det. Jag tänkte lämna in den för gängning på Torsbo Handels men de vägrade ta emot den med hänvisning till att det var farligt att ha ljuddämpare på halvautomater och att bössan ändå inte skulle fungera med ljuddämpare. Jag trodde på dem såklart eftersom de borde veta bättre än mig, men jag förstod inte riktigt vad som skulle vara farligt eller varför bössan inte skulle fungera. Jag sökte därför på nätet och hittade en del ämnen om ljuddämpare på halvautomater, bland annat på jaktsidan. Konsensus på nätforumen verkade vara att det gick utmärkt att ha ljuddämpare på halvautomater men att man kanske var tvungen att ställa om gasreglaget för att inte få för hård omladdning. På utländska forum verkade det vara samma uppfattning. Jag blev nu mycket fundersam. Medan Torsbo såklart har högt och känt auktoritetvärde i förhållande till okända människor på nätet så var det så många exempel att jag började tvivla. Jag skrev därför till fyra vapensmeder och frågade vad som gällde. Helenas vapenverkstad, Staffans Vapen, Kjells vapen och Forssa Bössmakeri. Bara Staffans Vapen verkar kunna tänka sig att ta arbetet men då med förbehåll om att de råder alla att tänka om samt att de inte tycker att det blir bra om man gör det. De övriga tre gängar inte heller halvautomater. Vad gäller frågan om det kan vara farligt svarar två. Helenas Vapenverkstad vill inte göra arbetet pga olycksrisken och Kjells vapen instämmer i att det är farligt. Vad gäller funktionen så är alla överens om att det inte blir bra. Det här är nu inget större problem för mig eftersom jag ändå tänkte byta min halvautomat mot en cylinderrepeter eftersom jag tyckeratt vapenvård, transporter och tillförlitlighet är bättre med cylinderrepeter. Så jag sätter väl ljuddämparen på repetern sen. Det var mest tänkt som information eftersom informationen man får på nätet annars är nästan unisont att det bara är att köra på. MVH
Publicerat September 8, 201114 yr Det finns inte bara en halvautomat, de 20:talet olika varianterna som jag ådrar mig till minnes passar lite olika väl för detta arbete, ie att gängas o dämpas. Några är direkt olämpliga för ingreppet andra är rent av passande för det. Du har helt rätt i det att det både på nätet och i realia finns en stor okunskap om just detta, men om man är helt ärlig o konsekvent, vem har en massa erfarenhet av att dämpa halvisar inom den civila sektorn? Jag tycker att du gjort ett bra arbete av att redovisa och återge bekymren med att ha en halvis och önska få den dämpad, förvånande att så många verkstäder vägrar göra arbetet! /Christian