Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka Vs Browning x-bolt

Featured Replies

Publicerat

sitter och har planer på en ny pang som ska få gå mer som vak/purch jakt pang. samt på skjutbanan

då ja tycker 9,3an inte lämpar sog riktigt bra som ban bössa blir lite dyrt i längden med den pangen

så leter mindrekaliber som t.ex 308

andra märken på vapen tas gärna oxå emot då man även är sugen på Remington 700 samt Marlin XS 7

sitter i valet o kvalet mellan T3an eller x-bolt för o nackdelar tas gärna emot

Publicerat

Har du kolla denna tråd? :

mvh/Må

Publicerat
  • Författare

nej den har ja inte sätt/ kollat på men ska kolla igenom det,

är precis, i de kvalet jag med. ska ha dämpare på den jag med

Publicerat

Har en x-bolt composite 308 och polaren har en Tikka t3 lite, skillnaderna mellan dem som jag kan säga är att min x-bolt känns mer gedigen i kolven, den är skönare och mer greppvänlig.

rymmer ett skott mer i magasinet också, säkringen sitter på kolvhalsen vilket jag tycker känns mer genomtänkt. x-bolten är lite tyngre, 300 gram tror jag.

Tikkan är alltså lite lättare men på kostnad av att kolven känns som nån leksaksvariant i hårdplast, mekanismen känns lite lättare på tikkan vid repetering där x-bolten kan kännas lite trög ibland glider bara tikkan utan problem.

Båda två verkar vara väldigt välskjutande direkt ur lådan.

På x-bolten är trycket väldigt enkelt justerbart, det vet jag faktiskt inte hur det är med tikkan...

Publicerat

Trycket är inte svårt att justera på tikkan heller man behöver bara lyfta av stocken. Tikkas laminatkolv tycker jag är värd att fundera på.

Publicerat

Satt i samma sits som du gör innan idag - idag köpte jag en SAKO Finnbear 30-06 med McMillan-stock - och innan igår var jag inställd på en X-Bolt. Jag anser efter 3 turer till Jaktia att X-Bolten har bättre kolv, skönare "pistolgrepp" och mer gediget magasin. Jaktia handlaren sa att enligt honom var rekylklacken bättre på X-Bolten (plastbäddad från fabrik). Hade jag varit i din sits skulle jag valt X-Bolten. Precisionen är nog densamma, men Tikkan har nog fler tillbehör. Däremot känns X-Bolten mer gedigen och genomtänkt - med säkring och allt!

X-Bolt enligt mig,

ScH

Publicerat

Lånar tråden lite.

Funderar också på en X-bolt stainless, men har en fundering med den pipan, Kommer inte den synas väldigt bra och kunna ge reflexer vid typ rävjakt?

MVH

Peter

Publicerat

Vi har alla olika smak och uppfattningar, vilket givetvis är precis som det skall vara.

Visst kan man som användare tycka att X bolten känns mer gedigen och att kolven passar bättre och då skall man givetvis satsa på en X-bolt.

Tikkans magasin är som alla vet en plastkonstruktion, vilket inte känns så förtroendeingivande men däremot så har jag aldrig varit med om att de inte matar utan det brukar fungera alldeles utmärkt. När det gäller matningen på X bolten är jag lite mer tveksam, jag vill dra mig till minnes att någon av testarna i jaktpressen anmärkte på matningen och jag upplevde samma problem när jag satt som skjutledare på älgbanan och en skytt kom med en X bolt som inte matade jaktmatch i 30-06 vilket näppeligen torde vara en svår nöt att knäcka ur matningshänseende. Utöver detta problem så stötte jag för någon vecka sedan på ytterligare en krånglande X bolt på skjutbanan men då handlade det om en bössa som inte gick att säkra, säkringstangenten rörde sig som den skulle men bössan förblev osäkrad :blink: Förvisso är placeringen av säkringen bättre på X bolten men om säkringen inte säkrar bössan känns det mindre viktigt var den placeras.

När det sedan gäller precisionen har jag nog uppfattningen att T3:orna är de mest välskjutande standardbössorna du hittar idag, över lag skjuter de riktigt bra. Jag har för liten erfarenhet av X bolten för att säga något om deras precisionspotential. När jag sköt in min lilla K95:a inför bockjakten var det en kille som sköt med en Xbolt i 308win som sköt träffbilder på ca 5 cm på 100m med tre olika sorters fabriksammunition. Veckan innan hade han enligt egen utsago testat ytterligare två sorters fabriks ammunition med ungefär samma resultat.

Jag upplever också att T3:an har bättre trycke och slutstycksgång än vad X bolten har så för mig känns valet rätt självklart och i valet mellan T3 och X bolt hade jag valt Tikka T3 alla dagar i veckan.

Henrik

Publicerat

Jag har en tikka t3 battue lite i 308w och är kanon nöjd. Jag tycker personligen också att tikka är snyggare än x-bolt.

Min farfar köpte ny bössa nyss och även de valet va mellan tikka och x-bolt, han valde tillslut tikkan, men de jag la märke till mest när jag testade dom begge va att tikkan är mycket smidigare i repeteringen, x-bolten kändes mycket trögare.

Min tikka har dessutom den kortaste pipan på ca 51 cm och precisionen är de inget fel på inom jägarmässiga avstånd. Utav dessa så hade jag valt tikka alla dagar i veckan, Även om jag just nu är sugen på en blaser eller sako i 300 wsm.

Publicerat
  • Författare

jo ju mer ja sitter o tänker på valet o kvalet så luter de mer o mer åt tikkan men ska försöka låna hem en av vardera o tästa. de är enligt mig de ända sättet man får fram de man gillar i bössor med slutstycks gång och sånt, efter några smäll.

har varit o kännt på en X-bolt ett par gånger nu och visst den ligger kanon men de gör även Tikkan.. men tycker tikkan har finare slutstycks gång och inte raslar lika mycket som Browningen.

men de finns säkert folk som tycker annat :P

Publicerat

Jag har en tikka t3 battue lite i 308w och är kanon nöjd. Jag tycker personligen också att tikka är snyggare än x-bolt.

Min farfar köpte ny bössa nyss och även de valet va mellan tikka och x-bolt, han valde tillslut tikkan, men de jag la märke till mest när jag testade dom begge va att tikkan är mycket smidigare i repeteringen, x-bolten kändes mycket trögare.

Min tikka har dessutom den kortaste pipan på ca 51 cm och precisionen är de inget fel på inom jägarmässiga avstånd. Utav dessa så hade jag valt tikka alla dagar i veckan, Även om jag just nu är sugen på en blaser eller sako i 300 wsm.

Har en t3 battue jag med som ja är också grymt nöjd med min! bara plus!

Publicerat

Tikka visar gång på gång att de är bland de mest välskjutande fabriksstudsarna som finns. Oavsett vilken prisklass man pratar om.

Det var samma sak med Tikka 55/65 och de olika 500/600 modellerna.

Så vill man ha skjutegenskaper så är valet lätt...

Själv är jag lätt allergisk mot en massa plastdetaljer, men när det gäller Tikka så kan jag nästan förlåta plasten.

Det optimala vore en T3 med bra laminatkolv och underbeslag, magasin och styrhylsa i stål.

Sako 85 - kanske någon säger? Visst, men dom skjuter inte alls lika bra som T3 generellt.

Schager - Mycket trevligt vapenval av dig...

//Danne

Publicerat

Så om man sammanfattar intrycken om Tikka T3:

Kul:

- Slutstycksgång

- Matning

- Tryck

- Precision från kartong

- Tikkas spår i lådan, enkelt att montera fasta eller snabba ringar direkt utan baser/klackar.

Detta ger hög "skjutbarhet"

Mindre kul

- Diverse plastdetaljer (verkar ej vara nått praktiskt problem, går att retrofitta bort om så önskas)

- Ej kaliberspecifik låda (verkar ej vara ett praktiskt problem..)

Detta ej i jämförelse med X-bolt eller något annat system

/Må

Publicerat

Även om jag inte alls gillar ergonomin på Tikka T3 kolvarna så kan dom rent tekniskt inte vara så dåliga,om dom vore det så skulle inte varenda T3 direkt ur kartongen mer eller mindre kunna deltaga i bänkskytte sm!

Fick igår leveransbesked från McMillan att min T3 kolv är klar och skickad,vidare så kommer mitt T3 aluunderbeslag sannolikt i veckan.

Ska bli mycket intressant att se om det är möjligt att den kan skjuta tätare än vad den gjort när dessa grejor är monterade ^_^

För den hugade så finns det snart en orginal T3 supervarmintkolv till salu.

/Mike

Publicerat

Jag stod själv i samma sits för några månader sedan, och det blev en x-bolt composite i .308w. En kompis köpte en likadan, och vi scannade av marknaden gediget innan köpet. Kompisen har ett sjukligt intresse i att göra listor och jämförelser:)

X-bolten hade mycket skönare kolv än Tikkan, och kolvhalssäkringen gillade jag själv. Tikkan verkar bra i slutstycksgång men när jag köpte den tänkte jag som så att jag håller ju bössan mer i handen än vad jag för slutstycket fram och tillbaka. Magasinet är litet och kompakt för fyra patroner också.

En sako 85, sauer 202 eller blaser har skönast stock då dessa är lite tjockare överlag, men för priset på en x-bolt så känns stocken mest prisvärd om det är syntet man är ute efter.

Bössan har aldrig krånglat. Träffbilderna ser bra ut för både min och kompisens bössa utan att jag kan komma ihåg exakt omkrets.

Smaksam blir det kanske i slutet...

Publicerat

Velade också länge och väl mellan dessa två alternativ, och slutligen föll valet på X-bolt på grund av vad tidigare har skrivit.

Slutstyckesgången håller jag inte alls med om att den går trögt, med lite vapenolja, tvärt om. Går smidigt och fint.

Precisionen är suveränt, och vapnet skjuter bättre en vad jag gör.

Helnöjd med min x-bolt 308w (trästock)

Publicerat

Jag stod själv i samma sits för några månader sedan, och det blev en x-bolt composite i .308w. En kompis köpte en likadan, och vi scannade av marknaden gediget innan köpet. Kompisen har ett sjukligt intresse i att göra listor och jämförelser:)

X-bolten hade mycket skönare kolv än Tikkan, och kolvhalssäkringen gillade jag själv. Tikkan verkar bra i slutstycksgång men när jag köpte den tänkte jag som så att jag håller ju bössan mer i handen än vad jag för slutstycket fram och tillbaka. Magasinet är litet och kompakt för fyra patroner också.

En sako 85, sauer 202 eller blaser har skönast stock då dessa är lite tjockare överlag, men för priset på en x-bolt så känns stocken mest prisvärd om det är syntet man är ute efter.

Bössan har aldrig krånglat. Träffbilderna ser bra ut för både min och kompisens bössa utan att jag kan komma ihåg exakt omkrets.

Smaksam blir det kanske i slutet...

Velade också länge och väl mellan dessa två alternativ, och slutligen föll valet på X-bolt på grund av vad tidigare har skrivit.

Slutstyckesgången håller jag inte alls med om att den går trögt, med lite vapenolja, tvärt om. Går smidigt och fint.

Precisionen är suveränt, och vapnet skjuter bättre en vad jag gör.

Helnöjd med min x-bolt 308w (trästock)

Mina herrar,

detta är ingen kritik men utlåtanden som

precisionen är suverän och träffbilderna ser bra ut är svåra att bedömna, inte bara för att ingen av oss känner er, tja någon kanske gör men för att det helt enkelt är subjektiva omdömen om något som är otroligt sakligt,

dvs man mäter och sen anger man, så här skjuter min pang. Om man vill lägger man med en bild.

Jag vet,

jo jag vet att det är subjektivt återgivet av mig, att Tikka T3:or skjuter, men jag kan då ärligt talat också backa upp det med att jag inte sett någon T3:a som med duglig skytt och ammo inte klarat av att hålla under/runt 25 mm på 100 meter med 5 skott regelmässigt, oftast skjuter de bra mycket bättre än så.

I det ligger att jag aldrig har sett en X-bolt skjuta regelmässigt under MOA på 100 meter eller med andra ord runt 30 mm, de få (tre) jag sett har skjutit väsentligt sämre än så.

Med detta lite lätt svidande inlägg om hur jag tycker att man bör tala om precision så är det givetvis som så att den subjektiva känslan vid brukandet av ett vapen skall medges stort utrymme vid valet av det samma.

/Christian
Publicerat

sitter och har planer på en ny pang som ska få gå mer som vak/purch jakt pang. samt på skjutbanan

då ja tycker 9,3an inte lämpar sog riktigt bra som ban bössa blir lite dyrt i längden med den pangen

så leter mindrekaliber som t.ex 308

andra märken på vapen tas gärna oxå emot då man även är sugen på Remington 700 samt Marlin XS 7

sitter i valet o kvalet mellan T3an eller x-bolt för o nackdelar tas gärna emot

Har en McMillan .308 som jag ev ska sälja. Går och velar fortfarande. Efter att ha haft en som absolut skulle ha den, som sedan backade, så funderade jag på att behålla den.

Finns lite bilder i Säljes tråden..

Publicerat

Var och tittade lite på bössor i helgen och butiksägaren tyckte T3 eller X-Bolt var bra bössor att börja med och som en del har sagt så tycker jag att X-Bolten ligger bättre i händerna än Tikkan. :) Tikkan har ju dock lite bättre precision än X-Bolten men om man inte ska ha den till prickskytte så tycker jag inte spelar någon roll. Jag tycker att du ska ta den som ligger bäst!

Men för mig är X-Bolten en självklarhet i den här frågan. Ska själv ha en sen :)