Publicerat September 8, 201114 yr Då var man igång igen Nåväl, Exabit har lyckats att "smitta av" sig en del. Har själv aldrig varit inne i "magnum-snurren", aldrig ägt en bössa/kaliber med bälte. Tänkte dessutom på vad som kunde vara lämpligt att komplettera min garderob med. Kom då fram till att en klass1 bössa för älg på hyggerna. Men jag behöver ju dessutom något för rådjuren och hjortarna på de lite öppnare ställena. Sagt och gjort. Jag raggade tag i en Remington 700ADL i 7mmRemMag(som enligt säljaren var mycket lite skjuten med). Anledningen till att det blev 7mmRemMag var mest för att skona rådjuren och hjortarna något. Var först inne en hel del på 338WM, men valet föll som sagt på den något mindre 7an. Anledningen till att det blev en Remington finns att finna på Mcmillans hemsida. För att hjälpa er lite på traven så tänkte jag ge er lite bakgrundsfakta och en bild Bössan i sig kommer att bli en "kompromiss" den ska gå att skjuta hyfsat med liggande men den skall ändå inte vara blytung och en börda att bära på ifall det skulle behövas. Kommer att skruva på ett Meopta Meostar 4-16x44 så fort bössan kommer hem. Inget fjäderlätt val, men bössan kommer ändå inte att bli "fjäderlätt" när den är färdigklädd så det spelar mindre roll. Bara jag kan bära den så är jag väll nöjd egentligen, även om man VILL hålla den så lätt som möjligt. Dämparen som sitter på min 7x57a nu kommer att få alterneras mellan dessa två vapen. Det är en RCC T41. För att återkomma till valet av vapen utifrån stocken som jag drömt om hiskeligt länge. Ville ha en sådan på min 7x57a innan, tills jag fick veta att det inte gick. Därför valde jag en Remington som jag vet att det går att få i princip var enda jäklar stock till. Stocken som jag är så otroligt lyrisk över är Mcmillans Adj.HTG jag kommer dock att välja att få min i SAND som färg/camo istället (om det blir till att köpa beställningskolv). Håller utkik på "specials" så mycket jag bara hinner för att se om det kommer upp något av intresse, men än så länge verkar det lugnt. Det blir alltså ett litet miniprojekt i form av stockbyte och en liten gängning av pipan. Givetvis kommer jag att följa upp med diverse laddtester och eventuellt fält vilt också Hoppas det kommer uppskattas. Avslutar med en bild på bössan, tagen från blocketannonsen. MVH/Jocke
Publicerat September 8, 201114 yr lycka till. satt själv o fundera på denna skapelse bara för sakens skull. kom sedan på mig själv att 458:an kommer kosta mkt pengar o likaså pistolskyttet så jag lät bli o ringa. tur va väl det
Publicerat September 8, 201114 yr Författare lycka till. satt själv o fundera på denna skapelse bara för sakens skull. kom sedan på mig själv att 458:an kommer kosta mkt pengar o likaså pistolskyttet så jag lät bli o ringa. tur va väl det Tackar! Sorry att jag inte ringt dig. Haft ett ganska så speckat schema. Vi vet inte vad en rast innebär på jobbet nuförtiden knappt. Packar bildelar som små blå Du tog så långt tid på dig att svara om HMRen så jag trodde den var såld, därför lades pengarna på denna 7an istället. Såg att du hade fått annan köpare som skulle hämta den här i veckan, då gjorde det inte så mycket att det blev såhär ju ha det gott! MVH/Jocke
Publicerat September 8, 201114 yr Tackar! Sorry att jag inte ringt dig. Haft ett ganska så speckat schema. Vi vet inte vad en rast innebär på jobbet nuförtiden knappt. Packar bildelar som små blå Du tog så långt tid på dig att svara om HMRen så jag trodde den var såld, därför lades pengarna på denna 7an istället. Såg att du hade fått annan köpare som skulle hämta den här i veckan, då gjorde det inte så mycket att det blev såhär ju ha det gott! MVH/Jocke ingen fara du haft ganska mkt o stå i oxå men då i form av sjukdomar o annat skit som kommit emellan tur du köpte 7:an för de hade blivit tokfel om jag skulle köpa den oxå. har ju ingen plats i skåpet därav fick 17hmr:en gå för 458:ans skull samt en 455:a som ska in snart oxå. måste ju träna upp brorsan innan nästa års jakter då han har flyttat ner från tokholmen kolven såg trevlig ut den du vill ha! går själv o suktar efter ny kolv men blir nya ringar istället samt grytpicka, 458:a o 455:a senare så man får plats i skåpet
Publicerat September 9, 201114 yr Här går det undan Du lär väl få licens på din bössa innan jag får på min
Publicerat September 9, 201114 yr Kul Jocke, med en R93:a som bas i din garderob passar det givetvis perfekt att ha ett eller flera projekt "vid sidan om". Den prestandan som du får ur en 7mm rem mag är egentligen rätt lagom, vad har du tänkt dig för kulvikter? Henrik
Publicerat September 10, 201114 yr Författare Här går det undan Du lär väl få licens på din bössa innan jag får på min Det är frågan. Har inte fått orginallicensen ännu så än så länge är inte "loppet kört" för din del MVH/Jocke
Publicerat September 10, 201114 yr Författare Kul Jocke, med en R93:a som bas i din garderob passar det givetvis perfekt att ha ett eller flera projekt "vid sidan om". Ja, det är ju så du har haft det ett tag nu. Så jag tänkte att fungerar det för dig m.fl så fungerar det nog för mig. Måste ändå säga att det är lite svårt att ha en Blaser som bas och projekt vid sidan om. Man vill ju helst köpa popor och utrustning till sin Blaser. Därför går projekten på "lågvarv" milt sagt och man lägger inte så mycket tid och vikt vid alla projekt då man har en Blaser som fungerar med sina olika pipor Den prestandan som du får ur en 7mm rem mag är egentligen rätt lagom, vad har du tänkt dig för kulvikter? Henrik hade tänkt mig något i stil med 150grs TSX alternativt en 160grs blykula av något slag. Får se lite vart det landar. Har lite 162grs A-max hemma jag också så det blir väl dom först så får vi se vidare sen vad man satsar på. Fick tips igår om att 150grs Gameking sänker det mesta, kan vara ett alternativ. MVH/Jocke
Publicerat September 25, 201114 yr Författare Orginallicensen på bössan kommer att skickas i veckan enligt säljaren. Perfekt då kan man snart få in den för den långdragna handläggningen. Kommer nog bli lagom för honom att skicka ner bössan till nästa bockjakt MVH/Jocke
Publicerat September 25, 201114 yr Orginallicensen på bössan kommer att skickas i veckan enligt säljaren. Perfekt då kan man snart få in den för den långdragna handläggningen. Kommer nog bli lagom för honom att skicka ner bössan till nästa bockjakt MVH/Jocke Du anar inte hur rätt du har, 3 månader är senaste budet i Varberg.