Publicerat September 8, 201114 yr Jag håller precis på att sätta ihop min Lee laddutrustning Kalibreringsverktyget sluter inte över hela hylsan, utan det ser ut så här: Är det korrekt?
Publicerat September 9, 201114 yr Ifall du tar tummen och pressar med några tons kraft så glider den in lätt som en plätt. ;-) -- Mats
Publicerat September 9, 201114 yr Det är nog som Mats skriver, lite svårt att ha kraft nog i tummen Sen är det bra om du inte glömmer lubrikationen, det blir svårt att få ut hylsan igen annars. Men det har du säkert redan fattat, det jag ville påpeka var att det ser ut som att utstötarpinnen med expandern sitter långt nere, det måste du justera. Om expandern sitter så långt nere att den tar i hylsbotten så hjälper inte allt fett i världen, du får inte upp hylsan i verktyget.
Publicerat September 9, 201114 yr Författare Det är nog som Mats skriver, lite svårt att ha kraft nog i tummen Sen är det bra om du inte glömmer lubrikationen, det blir svårt att få ut hylsan igen annars. Men det har du säkert redan fattat, det jag ville påpeka var att det ser ut som att utstötarpinnen med expandern sitter långt nere, det måste du justera. Om expandern sitter så långt nere att den tar i hylsbotten så hjälper inte allt fett i världen, du får inte upp hylsan i verktyget. Ahh, det är våld som gäller Som det är nu så är expandern i hylsan. För att justera in; kan man ta bort klämskruven som håller hexpander/utstötare trycka med tummen så verktyget sluter över hylsan och i det läget dra åt klämskruven för utstötaren? Eller hur justerar man?
Publicerat September 9, 201114 yr Halloj Det finns en hel del filmer på youtube om handladdning. Lite infofilmer från Lee hur man sätter ihop grejorna. Det var så jag gjorde för att komma igång. //Ulban
Publicerat September 9, 201114 yr Författare Halloj Det finns en hel del filmer på youtube om handladdning. Lite infofilmer från Lee hur man sätter ihop grejorna. Det var så jag gjorde för att komma igång. //Ulban Jepps, jag vet, jag har tröskat igenom en massa av dem (inte bara Lee, utan andra också), men inte hittat svaret på just detta problemet... Men helt rätt; Google (och YouTube) is your friend!
Publicerat September 9, 201114 yr Du kan såklart skruva ur klämskruven och ta ut expander/tändhattsutstötare, men även om du gör det så kan du knappast trycka in en okalibrerad hylsa med tummen, skruva hellre upp den så att tändhattsutstötarpinnen bara sticker ner någon mm under kanten på verktyget, kalibrera en hylsa och justera gradvis ner pinnen till tändhatten ploppar ut när du pressar upp en hylsa i verktyget.
Publicerat September 9, 201114 yr Författare Du kan såklart skruva ur klämskruven och ta ut expander/tändhattsutstötare, men även om du gör det så kan du knappast trycka in en okalibrerad hylsa med tummen, skruva hellre upp den så att tändhattsutstötarpinnen bara sticker ner någon mm under kanten på verktyget, kalibrera en hylsa och justera gradvis ner pinnen till tändhatten ploppar ut när du pressar upp en hylsa i verktyget. Det låter så självklart när du beskriver det på det sättet Tack! (Och det där med tummen hade jag redan fattat )
Publicerat September 9, 201114 yr Författare Testade en hylsa utan expander/utstötare, och jag hängde med alla mina 70 kilo på spaken och detta blev resultatet: hylsan såg ut så här efteråt (suddig pga zoom på mobilkameror suger!): Verktyget är Lee 6,5X55 Swedish och hylsan är Norma 6,5X55 Jaktmatch, skjuten en gång... Vad gör jag för fel?
Publicerat September 9, 201114 yr OK- detta är ganska tråkigt att säga men du vet inte vad du sysslar med just nu, handladdning är en potentiellt dödlig verksamhet ur mer än en aspekt. -Jag anser att du skall vänta en aningens till du kan få hjälp, personligen och på plats. ____________ Svaret på din fråga är att du skall ta din press, med handtaget i botten skall verktyget skruvas ner så att det går emot patronhållaren, sen skall du skruva ner det lite till. Prova igen. ___________ /Christian
Publicerat September 9, 201114 yr Författare OK- detta är ganska tråkigt att säga men du vet inte vad du sysslar med just nu, handladdning är en potentiellt dödlig verksamhet ur mer än en aspekt. -Jag anser att du skall vänta en aningens till du kan få hjälp, personligen och på plats. ____________ Fullständigt medveten om detta... Svaret på din fråga är att du skall ta din press, med handtaget i botten skall verktyget skruvas ner så att det går emot patronhållaren, sen skall du skruva ner det lite till. Prova igen. ___________ /Christian Precis så har jag gjort när jag skruvade i verktyget. Patronhållaren i sitt översta läge, skruvade i verktyget tills det fick kontakt, därefter ytterligare ett halvt varv (enligt manualen 1/4-1/2 varv) innan låsringen drogs åt.
Publicerat September 9, 201114 yr Fullständigt medveten om detta... Precis så har jag gjort när jag skruvade i verktyget. Patronhållaren i sitt översta läge, skruvade i verktyget tills det fick kontakt, därefter ytterligare ett halvt varv (enligt manualen 1/4-1/2 varv) innan låsringen drogs åt. EeeHmmm, ursäkta en yngling men det ser ut som om Du har verktyg för en klenare kaliber??!! Mvh!/
Publicerat September 9, 201114 yr Har du bara smörjat halsen, så pröva att smörja hela hylsan. Tar man för dåligt med fett går det tungt, har jag märkt. //Ulban
Publicerat September 9, 201114 yr Border- kolla bilden ovan, enligt den är det ett 6,5 Swede verktyg. Gunnie- om du inte får till det genom att göra som avsett så börjar man ju att undra, det första du kan göra är att sluta med lee smörjan, i varje fall inte så mycket av den. det andra är att du bör titta lite i verktyget, du utövar med dina 70 kg på hävarmen något över 8-900 kg tryck, det skall helt enkelt inte kärva, så frågan är om det är skit i verktyget, har du rengjort det från fabrik? OM inte skrubba med avfettning och så vidare tills det är rent inne i verktyget. Chansen finns att du fått ett defekt verktyg men sannolikheten är större att det är någon form av operatörs/handhavandefel. /Christian
Publicerat September 9, 201114 yr Här kan du läsa. http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_f%C3%B6r_jakt_och_%C3%B6vningsskytte Mvh.
Publicerat September 9, 201114 yr Jag är själv en nybörjare på handladdning, men sådär illa har jag aldrig fått till en kalibrering. Ser onekligen ut som om du försökt kalibrera en 6,5x55 hylsa i ett verktyg för någon helt annan kaliber. Jag hade gjort som Christian föreslår och rengjort hela verktyget med bromsrengöringsmedel och sedan bara sprayat den lätt med någon olja samt torkat ut. Det ser ut som om du enbart applicerat en stor klick fett på halsen och det skall du ju inte göra utan endast fetta hylskroppen lätt samt halsen invändigt lätt. Har du inte imperial vaxet så är det bara att köpa då det är ett riktigt bra kaliberingsfett. Sedan så är det ju bra om man mäter låsmåttet på en engångsskjuten hylsa och enbart kalibrerar så att du är maximalt 0.1mm ifrån det måttet, för att förlänga hylslivet
Publicerat September 9, 201114 yr Författare Har lagt verktyget i ett bad med avfettning, ska blåsa rent det med tryckluften senare...
Publicerat September 9, 201114 yr Författare så frågan är om det är skit i verktyget, har du rengjort det från fabrik? OM inte skrubba med avfettning och så vidare tills det är rent inne i verktyget. Här kan du läsa. http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_f%C3%B6r_jakt_och_%C3%B6vningsskytte Mvh. KLOCKRENT! Avfettning + renblåsning (och inoljat) löste det! Står också i "boken" som Flex länkade till (tack! kommer vara till mycket nytta!) Om verktyget är nytt så måste det rengöras noggrant eftersom tillverkaren dränker in det med rostskyddsmedel, detta och smuts som fastnat i det måste bort innan du börjar. Det blir så mycket enklare när man har någon att fråga! Tackar! Och Christian, jag hoppas att Henke67 kan ge mig lite hands-on-tips när han kommer hem från älgjakten...
Publicerat September 9, 201114 yr Det ser ut som halsen krymps väldigt mycket. Vad har du för mått på halsen ? //Ulban
Publicerat September 9, 201114 yr Författare Det ser ut som halsen krymps väldigt mycket. Vad har du för mått på halsen ? //Ulban Utvändigt 7,7 före; 7,55 efter
Publicerat September 9, 201114 yr Ulban- det är ett Lee verktyg utan expandern monterad, det ser ut sådär då. Gunspringer- har du löst allt nu, fungerar det? I så fall grattis, far försiktig fram nu. /Christian
Publicerat September 9, 201114 yr Författare Gunspringer- har du löst allt nu, fungerar det? I så fall grattis, far försiktig fram nu. /Christian Jepps! Detta är löst, TACK! Och expander/utstötare injusterad (lättare än jag trodde, det går ju okulärt se att enbart utstötningspinnen på expandern tittar ner under kanten på verktyget (*facepalm*)) Nu ska jag läsa i boken som Flex länkade till innan jag fortsätter!