Publicerat September 10, 201114 yr Hej! Hur skall man tänka när man köper sitt första kulvapen (Klass 1)? Min jakt kommer till 98% vara jakt på rådjur 2% Ev Älg. budget 15 000kr mina önskemål är: modern design med bra träffbild (träkolv, utan öppet riktmedel) billig övnings ammo ett vapen som man inte tröttnar på de första 10 jaktåren.
Publicerat September 10, 201114 yr Jag ber om ursäkt om jag svarar utanför premisserna. Men jag har nyligen upptäckt att jag gjorde fel val när jag började jaga och önskar att jag hade gjort så här istället. Köp en billig bra bössa i en billig kaliber, t.ex. husqvarna 640 i 8x57 eller någon 6,5:a. Då kan du komma över en bössa för en tusenlapp, plus ansökningsavgiften på 600kr och ammunition för 2000 så har du gjort av med tre och ett halvt. Spara då resterande 11500 kronor tills du har jagat ett tag, testat andras bössor på skjutbanan osv och verkligen vet vad du vill ha och köp det då. Jag själv läste på och frågade och tänkte, och kom fram till att jag ville ha en halvauto i 30-06. Men det var ju helt fel märkte jag efter två år. Det är dessutom inte så lätt att erkänna för sig själv att nya fina bössan för 12000 pix var ett dåligt köp och att man borde ha något annat.
Publicerat September 10, 201114 yr håller med ALAB skaffa först en billigare begagnad studsare du får lätt tag i en som ser bra ut för mindre än 5 papp även med kikare bara att kolla runt hos olika handlare och prova ut så den passar rätt bra sen dom öppna riktmedlen är ofta skruvade i vapnet så dom tas lätt bort om behovet finns lämplig kaliber är 6,5x55 till det du vill jaga plus att ammon är billig hur länge du behåller ett vapnet beror på hur du utvecklas som skytt jag har 2 vapen som jag har haft i knappt 10 år dock så har jag mer och mer kommit till insikt att dom 2 är på näst tur att få flytta ut för bättre lämpade vapen
Publicerat September 10, 201114 yr En beg Sako eller Tikka 6,5x55 eller 308w. Med din Budget får du då lätt in en beg tysk kikare i stadiga fästen samt en bipod från Harris, sen är du good to go.
Publicerat September 10, 201114 yr Författare shit va bra forum! tack killar! Jag är en rätt inbiten karpfiskare och har byggt mig upp från grunden inom det, och tyvärr köpt mycket skit på vägen, har tappat många sköna tusenlappar på att inte köpa rätt från början. Inom fiske så sitter känslan i spöt, inom jakt sitter den säkert i kolven. Vill nog köpa begagnat men hur ser värdet ut? Inom fisket köper jag ett spö för 4000kr och ett år senare kan jag sälja det för max 1500kr, så är det samma inom jakt så kanske ett nyprisvapen (15000kr) kostar 7500kr efter 2år och sedan 5000kr för ett 5år gammalt vapen, kan man räkna så?
Publicerat September 10, 201114 yr Författare så om jag skippar älg möjligheten och skaffar en renodlad rådjurskaliber typ 6,5:a, så räker 15000kr till nått riktigt läckert (Sako/Tikka) + 50mm sikte
Publicerat September 10, 201114 yr shit va bra forum! tack killar! Jag är en rätt inbiten karpfiskare och har byggt mig upp från grunden inom det, och tyvärr köpt mycket skit på vägen, har tappat många sköna tusenlappar på att inte köpa rätt från början. Inom fiske så sitter känslan i spöt, inom jakt sitter den säkert i kolven. Vill nog köpa begagnat men hur ser värdet ut? Inom fisket köper jag ett spö för 4000kr och ett år senare kan jag sälja det för max 1500kr, så är det samma inom jakt så kanske ett nyprisvapen (15000kr) kostar 7500kr efter 2år och sedan 5000kr för ett 5år gammalt vapen, kan man räkna så? Håller Du dig till märkesvapen och sköter om dem så sjunker de inte så väldigt mycket. Ett begagnat märkesvapen står sig oftast väldigt bra i pris och är inget dåligt köp. Titta på våra vänner i öster. De bästa vapnen kommer därifrån. Sako eller Tikka är en smaksak och båda skjuter bra. Men för femton loppor så får du ett väldigt bra vapen och en 308win är väl kanske bäst till det du tänker på.
Publicerat September 10, 201114 yr så om jag skippar älg möjligheten och skaffar en renodlad rådjurskaliber typ 6,5:a, så räker 15000kr till nått riktigt läckert (Sako/Tikka) + 50mm sikte Om du ska jaga 2% älg så kan du skjuta dem också med 6,5x55, personligen hade jag kanske föredragit 308 men det är en smaksak, särskilt om tonvikten ligger på rådjur. Köper du en fin beggad kvalitetsbössa så får du i princip tillbaka varenda krona om du byter senare, det samma gäller optiken. Självklart under förutsättning att du sköter om grejerna.
Publicerat September 10, 201114 yr Du ska åka o känna o klämma på olika bössor så du får en bössa som du känner dig bekväm med o känns rätt när du gör anläggning att trycket känns bra mm.mm sen avgör du kalibern där efter men vill du va med o lira i hela ligan så köp en klass ett. Mvh.
Publicerat September 10, 201114 yr En beg Sako eller Tikka 6,5x55 eller 308w. Med din Budget får du då lätt in en beg tysk kikare i stadiga fästen samt en bipod från Harris, sen är du good to go. Håller med, en beg tikka t3 med i ditt fall träkolv i 308w, då skjuter du inte söder rådjuren samtidigt som den stoppar älgarna och storgrisen. Själv har jag en tikka t3 battue lite i 308w och "plast-kolv" som jag tycker är snyggare på tikka och sedan ett bushnell trophy sikte som duger gått och väl tills det blir ett zeiss eller liknande.
Publicerat September 11, 201114 yr Mitt förslag är en begagnad Tikka M65 Continental i 6,5X55 som passar in perfekt på dina preferenser. Montera sedan en begagnad god germansk glugg på den (kolla in tyska eGun.de) i Tikkas original stålfästen och du har optimal kvalité och precision för en modest penning..Blir en förhållandevis tung bössa men till företrädelsevis stationär jakt på främst råbock är det av underordnad betydelse..
Publicerat September 11, 201114 yr Antingen bestämmer du dig för att följa din kloka strategi, att börja med en riktigt billig bössa och sedan känna dig fram - eller så börjar du läsa trådarna här på forumet i ämnet... det finns väääldigt många diskussioner kring just den frågan du står inför, vilket som är rätt vapen, och det som ofta återkommer är att hitta ett vapen som passar dig/känns bra, samt att optiken har högre prioritet än själva vapnet. Risken med att börja grotta ner sig i all information är att du blir totalt förvirrad Jämför frågan "vilket enhandsspö ska jag skaffa för att fiska öring?", det finns en del att välja på och en del teorier... Men som många sagt, skulle du köpa en beggad Tikka/Sako i 308 el 6,5 med ett schysst sikte så är nog sannolikheten rätt hög att du har ett vapen du trivs med länge.
Publicerat September 11, 201114 yr Författare Gott killar! Tikka T3 308w seglar upp som ett riktigt bra första vapen, Så nu skall jag försöka hitta nån återförsäljare i trakten av Gbg så jag får känna lite. Jag valde att posta min tråd innan jag går in i träsket av vapen, men nu har jag ju ett vapen som jag kan jämföra med. Tusen tack