Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

45-70 handladdning! Nån kunnig?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare!

Ja har köpt en marlin 45-70 och jag funderar över vilka kulor som är billiga och bra som man kan ha till övning? Känns lite dyrt att skjuta med jaktammo och

man borde ju få ner priset lite om man laddar själv!? Har tillgång till laddapparater m.m så det är bara kulor och hylsor som fattas!

Och ja jag vet att det känns att skjuta med denna bössa men jag tänker inte låta det stoppa mej från att träna!!

Så tips om kulor och var man kan köpa hylsor så blir jag tacksam och glad :)

Mvh Bjurström

Publicerat

Matade min med 405 gr Sierra var det väl. Kommer inte ihåg krutvikt men då jag hade en våg som visade för lite då så tänker jag inte delge dom även om jag skulle komma ihåg. Det var heta laddningar :blush:

Publicerat

Jag laddar min Marlin Guide Gun med Hornady 350 grains FN kula och 48 grain Norma 200 krut. Det receptet gav bäst träffbild med min bössa och en lagom kick på axeln. Hastigheten ligger 550 m/s. Använt både Winchester och Remingtonhylsor och dom har funkat fint.

Har ännu inte skjutit något vilt med denna bössa men många ballonger har det blivit, riktigt kul bössa att skjuta med.

Mvh Einar

Publicerat

Jag laddar min Marlin Guide Gun med Hornady 350 grains FN kula och 48 grain Norma 200 krut. Det receptet gav bäst träffbild med min bössa och en lagom kick på axeln. Hastigheten ligger 550 m/s. Använt både Winchester och Remingtonhylsor och dom har funkat fint.

Har ännu inte skjutit något vilt med denna bössa men många ballonger har det blivit, riktigt kul bössa att skjuta med.

Mvh Einar

Laddade Hornadys HP i 350 gr med samma krut. Minns jag rätt så hade jag 10 gr till i hylsan :rolleyes:

Publicerat

Enligt Normas laddtabell med 350 grains kula och 200 krutet är maxladdningen 55 grain.

Men det finns två olika laddata pga vilket typ av vapen man skjuter med och vilket tryck dom klarar.

Jag har provat upp till 51 grain men fann att träffbilden i mitt vapen var bäst på 48 grain och att 51 grain sparkade onödigt mycket.

Mvh Einar

Publicerat

Laddade Hornadys HP i 350 gr med samma krut. Minns jag rätt så hade jag 10 gr till i hylsan :rolleyes:

funkar bra men man riskerar axel-luxation eller hur det stavas...

så länge man inte har magnumhatt då... :rolleyes:

seriöst, 300-405gr kulor funkar utmärkt i en gg. blykulor blir lite mer lättskjutna map på rekyl då de inte bygger tryck i samma omfattning som mantlade kulor i samma laddning.

du skulle nog kunna köpa billiga blykulor för övning om man letar lite, eller att du buntar ihop dig med någon på forat som gjuter och fixar upp denne med öl och pizza så har du gott om det sen ;)

Publicerat

50gr Vv 133 med en 400gr speer kula ger 550 m/s

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips! :)

Men Millforce Hunting laddar övningsammo till 45-70 så ska testa den först :) Beställt 100 smäll så får väl se om man tycker om dom :)

Mvh Bjurström

• 1 year later...
Publicerat

Jag lånar den här tråden istället för att starta en egen. Har en kompis som köpt en 45-70 bygelrepeter. Han ska beställa ett saeco gjutblock för 405 grains blykula. Hur mycket krut törs man spilla i hylsan och av vad? Måste man ha gascheck om man laddar lågt och vilket fett rekommenderar ni till fettpressen?

Publicerat

Jag lånar den här tråden istället för att starta en egen. Har en kompis som köpt en 45-70 bygelrepeter. Han ska beställa ett saeco gjutblock för 405 grains blykula. Hur mycket krut törs man spilla i hylsan och av vad? Måste man ha gascheck om man laddar lågt och vilket fett rekommenderar ni till fettpressen?

Kan ev återkomma ifrågan.... Har en kompis som laddar 45-70. Vet han använder gascheck. Har för mig han gjuter själv ibland, osäker på krutmängder och sort....

• 2 months later...
Publicerat

Har laddat med H&N 300 grains kulor med de laddata som man kunde hämta från samma sida. Men när jag fyllt upp röret på bössan så låste sig hela bössan. Det går inte att göra dem så långa som col angivits för då går det inte att ladda dem från magasinet. Tur att man inte gjorde alla färdiga på en gång. Nu blir det att ladda ett och ett tills man skjutit upp fyrtio stycken då jag krympt fast kulan.

Publicerat

Remington sp 405 kula, 47 grain norma 200 ,cci 250 tändhatt, starline hylsa funkar bra i min bössa

• 1 month later...
Publicerat

Väcker liv i den här tråden igen. Han har nu beställt ett block fast inte ett 405 grain utan ett Saeco 65020 540 grains blydagg som jag precis fått. Laddata till en marlin guidegun någon?

Publicerat

Verkar som att 540 grain är för tungt till 45-70 för att kulan ska expandera och laddata ser man inte skymten av på hela nätet. Tänk om han gjort som jag sa istället. :wallbash:  Nu blir det trubbel att kunna ladda den kulan och få den att mata från magasinet. :sad: