Publicerat September 10, 201114 yr Tjenare! Ja har köpt en marlin 45-70 och jag funderar över vilka kulor som är billiga och bra som man kan ha till övning? Känns lite dyrt att skjuta med jaktammo och man borde ju få ner priset lite om man laddar själv!? Har tillgång till laddapparater m.m så det är bara kulor och hylsor som fattas! Och ja jag vet att det känns att skjuta med denna bössa men jag tänker inte låta det stoppa mej från att träna!! Så tips om kulor och var man kan köpa hylsor så blir jag tacksam och glad Mvh Bjurström
Publicerat September 10, 201114 yr Matade min med 405 gr Sierra var det väl. Kommer inte ihåg krutvikt men då jag hade en våg som visade för lite då så tänker jag inte delge dom även om jag skulle komma ihåg. Det var heta laddningar
Publicerat September 11, 201114 yr Jag laddar min Marlin Guide Gun med Hornady 350 grains FN kula och 48 grain Norma 200 krut. Det receptet gav bäst träffbild med min bössa och en lagom kick på axeln. Hastigheten ligger 550 m/s. Använt både Winchester och Remingtonhylsor och dom har funkat fint. Har ännu inte skjutit något vilt med denna bössa men många ballonger har det blivit, riktigt kul bössa att skjuta med. Mvh Einar
Publicerat September 11, 201114 yr Jag laddar min Marlin Guide Gun med Hornady 350 grains FN kula och 48 grain Norma 200 krut. Det receptet gav bäst träffbild med min bössa och en lagom kick på axeln. Hastigheten ligger 550 m/s. Använt både Winchester och Remingtonhylsor och dom har funkat fint. Har ännu inte skjutit något vilt med denna bössa men många ballonger har det blivit, riktigt kul bössa att skjuta med. Mvh Einar Laddade Hornadys HP i 350 gr med samma krut. Minns jag rätt så hade jag 10 gr till i hylsan
Publicerat September 11, 201114 yr Enligt Normas laddtabell med 350 grains kula och 200 krutet är maxladdningen 55 grain. Men det finns två olika laddata pga vilket typ av vapen man skjuter med och vilket tryck dom klarar. Jag har provat upp till 51 grain men fann att träffbilden i mitt vapen var bäst på 48 grain och att 51 grain sparkade onödigt mycket. Mvh Einar
Publicerat September 12, 201114 yr Laddade Hornadys HP i 350 gr med samma krut. Minns jag rätt så hade jag 10 gr till i hylsan funkar bra men man riskerar axel-luxation eller hur det stavas... så länge man inte har magnumhatt då... seriöst, 300-405gr kulor funkar utmärkt i en gg. blykulor blir lite mer lättskjutna map på rekyl då de inte bygger tryck i samma omfattning som mantlade kulor i samma laddning. du skulle nog kunna köpa billiga blykulor för övning om man letar lite, eller att du buntar ihop dig med någon på forat som gjuter och fixar upp denne med öl och pizza så har du gott om det sen
Publicerat September 26, 201114 yr Författare Tack för alla tips! Men Millforce Hunting laddar övningsammo till 45-70 så ska testa den först Beställt 100 smäll så får väl se om man tycker om dom Mvh Bjurström
Publicerat Oktober 13, 201213 yr Jag lånar den här tråden istället för att starta en egen. Har en kompis som köpt en 45-70 bygelrepeter. Han ska beställa ett saeco gjutblock för 405 grains blykula. Hur mycket krut törs man spilla i hylsan och av vad? Måste man ha gascheck om man laddar lågt och vilket fett rekommenderar ni till fettpressen?
Publicerat Oktober 13, 201213 yr Jag lånar den här tråden istället för att starta en egen. Har en kompis som köpt en 45-70 bygelrepeter. Han ska beställa ett saeco gjutblock för 405 grains blykula. Hur mycket krut törs man spilla i hylsan och av vad? Måste man ha gascheck om man laddar lågt och vilket fett rekommenderar ni till fettpressen? Kan ev återkomma ifrågan.... Har en kompis som laddar 45-70. Vet han använder gascheck. Har för mig han gjuter själv ibland, osäker på krutmängder och sort....
Publicerat December 16, 201213 yr Har laddat med H&N 300 grains kulor med de laddata som man kunde hämta från samma sida. Men när jag fyllt upp röret på bössan så låste sig hela bössan. Det går inte att göra dem så långa som col angivits för då går det inte att ladda dem från magasinet. Tur att man inte gjorde alla färdiga på en gång. Nu blir det att ladda ett och ett tills man skjutit upp fyrtio stycken då jag krympt fast kulan.
Publicerat December 21, 201213 yr Remington sp 405 kula, 47 grain norma 200 ,cci 250 tändhatt, starline hylsa funkar bra i min bössa
Publicerat Februari 16, 201313 yr Väcker liv i den här tråden igen. Han har nu beställt ett block fast inte ett 405 grain utan ett Saeco 65020 540 grains blydagg som jag precis fått. Laddata till en marlin guidegun någon?
Publicerat Februari 17, 201313 yr Verkar som att 540 grain är för tungt till 45-70 för att kulan ska expandera och laddata ser man inte skymten av på hela nätet. Tänk om han gjort som jag sa istället. Nu blir det trubbel att kunna ladda den kulan och få den att mata från magasinet.