Publicerat September 11, 201114 yr Hur är det med landets björn jägare läste att av 34 tillfälle som jägarna avlossat skott mot björn så har dom inte lyckats fälla björnen helt orimligt enligt mig ? Mvh.
Publicerat September 11, 201114 yr Författare Låter helt orimligt. Vart läste du det. Text tv kanal 5 sid 110. Mvh.
Publicerat September 11, 201114 yr Författare Här är en annan notis. http://nyhetr.se/mlt.php?tick=1315712522229 Mvh.
Publicerat September 11, 201114 yr Låter helt orimligt. Vart läste du det. +1 Enligt SVA är 14 påskjutna och avräknade. Av dessa är säkert flera helt oskadda och ytterligare några som sedan funnits döda. Jag är ingen konspirationsteoretiker men dom där notiserna luktar lite skumt. Mvh!/
Publicerat September 11, 201114 yr Dom anger inga källor eller hur dom har räknat. Har dom räknat antalet avlossade skott mot antalet påskjutna/fällda björnar t ex så kan det ju bli en helt annorlunda bild än verkligheten eftersom du kan avlossa flera skott mot en björn även om första är träff. Dom kan ju också ha räknat antalet björnar det avlossats fler än ett skott mot, kan väl tala för mig själv och säga att står björnen efter första skottet så är det klart jag inte chansar utan skjuter igen. Efter vargjakten var det en del som räknade alla som var träffade utanför träffområdet som skadeskjutningar vilket gav motståndarna en för deras sak bättre siffra än om man räknade antalet faktiska skadeskjutningar där vargen bommats eller skadats och man fått gå på ett eftersök. Däremot något vi måste jobba med om det är sant men jag tror man har bollat med siffror tills man fått en siffra man är nöjd med.
Publicerat September 11, 201114 yr Känns som en normal artikel skapad av en om jakt okunnig person! Jägare skjuter på en björn, björnen faller inte på plats eller inom synhåll. Jägaren tillkallar eftersöksekipage, under tiden rapporteras björnen som påskjuten. När eftersöksekipaget anländer ca 1 tim senare och påbörjar eftersöket, så påträffas björnen 100 m bort stendöd. Man kan konstatera en bra träff. Men lika förbenat så har vi en skadeskjutningssiffra i statistiken! Är det inte så det fungerar?
Publicerat September 11, 201114 yr kan ju även va så dom räknat in bomskott somm först blitt avräknade sen konstaterade som bom och alltså inte räknats med i avskjutniingsstatistiken i slutändan men ändå finns i länsstyrelsens statistik eftersom dom ändå gör en besiktning av varje påskjutning.
Publicerat September 12, 201114 yr Ja nått verkar inte stämma! Såg samma sak på ATL`s nyhetssida. 34st skadskjutna/bommade och 224 skjutna. Kollade då på svensk jakt och och där var en äldre rapport när det var påskjutet 121 och där var 4 av dem skadskjutna/bommade. Att det helt plötsligt skulle blivit så dåligt skytte låter skumt, verkar vara statestik som spökar frågan är vem som luras? Skulle tro att Lasse N har en bra teori då det inte angavs hur många som var påskutna. det borde varit 34+224=258 men stämmer Lasses teori så finns vissa av de 34 påskutna i statestiken för skjutna. Nån med insikt i statestiken på Jägareförbundet borde kunna reda ut detta. MVH Ola.
Publicerat September 12, 201114 yr Jag satt i bilen i 92 mil igår och hörde detta ett par gånger på radion. Nu är ju inte Radion så mycket bättre än övriga media men de poängterade att det faktiskt var 34 ej funna björnar. Låter riktigt illa. Men i vanlig ordning så kanske man skall vänta med att psy alltför mycket galla över det dåliga skyttet tills statistiken är klar. Har ju varit dubbelrapportering mer än en gång förut... Skall dock bli intressant att fundera lite på varför skadeskjutningarna ökat igen. (För det lär de ha gjort även efter att statistiken sanerats) Och vad man kan/vill göra åt det framöver.