Hoppa till innehåll

Salva till tassar


skaningen2

Recommended Posts

Vilken salva ska man använda till tassarna? Efter att jag cyklat med unghunden i lördags så upptäckte jag att det blödde lite från nån av trampdynorna, kunde ej se vilken. Nu undrar jag om det hjälper att smörja tassarna på honom och i så fall vilken salva. Jag ska gå jaktprov med honom på lördag och vill gärna ha en frisk hund med både dit och hem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försvarets hudsalva funkar fint som uppmjukande smörja. Den är vattenfri (baserad på 'adeps bovis' dvs bukfett från nötkreatur) vilket är en viktig egenskap hos tassalvor åt hundar. Den innehåller vidare inga konstigheter såsom parfym eller annat bjäfs...bara hederliga uppmjukande ämnen. Exakt samma salva finns även i en förpackning benämnd tassalva. Således...vattenfria feta salvor funkar bra som uppmjukare.

En av det hederliga gamla Apotekbolagets allra bästa produkter ^_^

På djuraffärer säljs ofta Fyra Ess tassalva (även kallad Skillingarydsalva). Denna säljs konstigt nog i stora mängder (marknadsföring). Jag gillar den inte! Innehåller bla terpentin och andra hemskheter. Har sett många hundar som fått fuktande eksem mellan tassarna av denna salva!

En annan ingrediens man ibland ser i diverse salvor och liniment är 'tee trea oil'. Detta skall du sky än mer än Fyra Ess. Har sett direkta ulcerationer på hud hos hundar orsakade av tee trea oil (blistereffekt)!

Kådsalva (i vattenfri beredning!) kan funka bra för att läka småsprickor i trampdynor. Kåda innehåller antikroppar och andra ämnen som stimulerar läkning.

För att stärka trampdynor fanns förut på Apoteket ett tassliniment innehållande tanninolja. Denna vara har numera tråkigt nog utgått. Får du tag på detta via andra kanaler är detta dock utmärkt för att stärka hornlagret på trampdynorna.

Spruckna, torra och nariga trampdynor kan också ha grundläggande orsaker som behöver åtgärdas. Tex brist av vissa näringsämnen (ffa essentiella fettsyror och fettlösliga vitaminer). Vissa hormonella sjukdomar kan också orsaka torra, nariga trampdynor och fnasiga, lättspruckna klor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för snabba svar. Försvarets hudsalva ska jag prova.

Hans trampdynor är inte särskilt torra eller nariga, frågan är om det räcker med hudsalva till lördag, det hade varit tråkigt att behöva bryta provet för att tassarna inte håller.

Jag har iofs inte märkt något med hans tassar innan, men fått höra om hundar som misslyckats pga tassarna nyligen, så man är väl lite nojig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag använde försvarets läppsalva till hundens tassar...fungerade utmärkt!!

Håller med.jag har använt detta i ca 15 år till mina hundar, funkar riktigt bra.Tyvärr tycker min gråhund att det smakar jättemums ;) jag får smyga med stiftet då hon är riktigt trött. :rolleyes:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med.jag har använt detta i ca 15 år till mina hundar, funkar riktigt bra.Tyvärr tycker min gråhund att det smakar jättemums ;) jag får smyga med stiftet då hon är riktigt trött. :rolleyes:

Hahaha, samma med min vovve...!! Tyvärr är han ej i livet idag, men salvan var verkligen grym! Det är ju försvarets salva, så den fungerar ju till hud också!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hahaha, samma med min vovve...!! Tyvärr är han ej i livet idag, men salvan var verkligen grym! Det är ju försvarets salva, så den fungerar ju till hud också!

jajamen, Penni och jag har varsitt stift. Grymt bra på tex.köldsprickor och skärsår på händerna/fingrarna(läker snabbt) och snustorra läppar(vintertid är den oumbärlig) :rolleyes:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...