Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyldighet vid eftersök

Featured Replies

Publicerat

Haft diskution i jaktlaget kring vem som skall ta ansvaret på påskjuten älg när den går in på grannlaget?

Så min fråga är om vi skadeskjuter en älg som går in på grannmarken kan vi då lämmna över eftersöket till dom? eller är vi skyldiga att fortsätta-

Eftersök på grannmarken ,, kan ni förklara för mig på enklast sätt vad är det som gäller !

har grannlaget skyldighet att ta på sig eftersök om inte vi vill gå in på deras mark!

Vhl/peter

Publicerat

Skytten och jaktledaren har ansvaret. Alltid. Det kan man inte lämna ifrån sig och ingen kan ta på sig det. Andra kan dock hjälpa till. Ni är skyldiga att bedriva eftersök, oavsett vilken mark älgen befinner sig på. Ni är dock anmälningsskyldiga om det går in på annans jaktmark. Detta ska ske så snart som möjligt, helst innan man går över gränsen. Se artiklar i ämnet jag lagt ut i andra trådar.

Publicerat
  • Författare

Precis som jag trodde! då har grannlaget ingen skyldighet att ta över om vi skadeskjuter o älg går in på grannlaget utan det är vi som skadeskjutit som skall-

fortsätta om nu inte grannlaget vill ta över!

Publicerat

Och om de vill ta över så har de inte rätt till det - ni har kvar ansvaret ändå, men kan ju ta hjälp av dem om ni vill. OBS också att detta gäller om man konstaterat en skada. Är det bara en påskjutning så är det en annan femma.

Publicerat
  • Författare

okej tacksam för svaren men du skriver att påskjutning! är en annan femma? vad menar du då?

För mig är en påskjutning ett eftersök där man försöker konstatera om djuret är skadat eller friskt.. eller vad gäller vid påskjutning ? är det andra regler då

Publicerat

Läs mina artiklar i ämnet som ligger i annan tråd. "Om ett vilt har skadats" är kravet för att du ska få vidta "de åtgärder som behövs" enligt lagen, tex att gå in på grannens mark, använda bil vid behov osv. Om du skjutit ett hål i luften får du bara vidta de åtgärder som du annars har rätt till i samband med ordinär jakt. Men rent språkligt har du rätt - du letar ju efter ett vilt om du inte hittar det på skottplatsen. Det är där du kan hitta spår på träff, och då slår bestämmelserna till.

Publicerat
  • Författare

Då får du skicka en länk har letat?

Publicerat

Det är bara att scrolla ned i denna area på eftersök så finns massor att läsa, tex:

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.