Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Elverk

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att köpa ett elverk att använda i stugan där ström saknas, tanken är att kunna ladda all elektronik vi jägare nu släpar på som pejl,telefon,dator mmmm...

Men även att kunna använda elverktyg ibland då det ska snickras så frågan är om man måste ha ett inverterverk när man ska ladda och driva känslig utrustning eller funkar det med ett "vanligt" om man inte kör flera saker på det samtidigt som kan skapa ojämn spänning?

Publicerat

Funderar på att köpa ett elverk att använda i stugan där ström saknas, tanken är att kunna ladda all elektronik vi jägare nu släpar på som pejl,telefon,dator mmmm...

Men även att kunna använda elverktyg ibland då det ska snickras så frågan är om man måste ha ett inverterverk när man ska ladda och driva känslig utrustning eller funkar det med ett "vanligt" om man inte kör flera saker på det samtidigt som kan skapa ojämn spänning?

Det går bra att ladda telefoner m.m. med elverk. Jag kan starkt rekomendera Hondas diesledrivna elverk. Mycket hög kvalité!

Har kört med det när vi tävlade aktivt i rallyskogen och det fungerar klockrent och startar i 30 minusgrader.

Publicerat
  • Författare

Det går bra att ladda telefoner m.m. med elverk. Jag kan starkt rekomendera Hondas diesledrivna elverk. Mycket hög kvalité!

Har kört med det när vi tävlade aktivt i rallyskogen och det fungerar klockrent och startar i 30 minusgrader.

Tack för svar!

Antar att just laddning av prylar kanske inte är så känsligt :unsure:

Vet att Honda är fina grejar men detta ska nog bara användas sporadiskt så blir nog ett billigt bensinverk men Honda gör väl fina sådan också.

Publicerat

En snabb vända på blocket gav för handen att det finns massor med alternativ,

en del tom kanske för bra men elverk är typiskt sätt sådant som får fötter från byggen.

Klart att du skall ha ett elverk vid stugan.

/Christian

Publicerat

Lite beroende på hur stora grejer du har kanske ett fritidsbatteri med en omvandlare räcker långt? Du brukar få ut 200-400 Wh på ett fulladdat 75 Ah, lite beroende på effektiviteten och lägsta inspänning på omvandlaren.

Att ladda batteriet går ju bra med nästan vad som helst... Kompisen hade ett bedrövligt litet elverk (billigt) som pajade flera nätaggregat/laddare innan jag gav honom ett gammalt bilbatteri, en batteriladdare ur skrotlådan plus en omvandlare att ha som buffert emellan - då gick det tom att titta på TV störningsfritt!

Jag har en omvandlare som bara ligger ifall du vill prova. Tror den klarar 300 W ut så där kan du ladda pejlar, radios, lampor, telefoner och vad-du-vill samtidigt som du skriver ut YR-prognoskorrigerade dropptabeller från JBM... :-)

-- Mats

Publicerat

ringde på ett elverk som var utannonserat utan bild, frågade efter märket och fick veta att det var av märket peab...blev inget köp..

Publicerat

ringde på ett elverk som var utannonserat utan bild, frågade efter märket och fick veta att det var av märket peab...blev inget köp..

Det är egentligen sorgligt, men jag kunde inte annat än asgarva när jag läste detta... :lol:

Publicerat

Behöver du ett så har jag ett.. Det är inte PEAB som gjort de tiaf.. ;)

Har det inte här nu, men kan kolla närmare vilekt märke.

Publicerat

Behöver du ett så har jag ett.. Det är inte PEAB som gjort de tiaf.. ;)

Har det inte här nu, men kan kolla närmare vilekt märke.

tack, men det är inte aktuellt längre=)

Publicerat
  • Författare

Lite beroende på hur stora grejer du har kanske ett fritidsbatteri med en omvandlare räcker långt? Du brukar få ut 200-400 Wh på ett fulladdat 75 Ah, lite beroende på effektiviteten och lägsta inspänning på omvandlaren.

Att ladda batteriet går ju bra med nästan vad som helst... Kompisen hade ett bedrövligt litet elverk (billigt) som pajade flera nätaggregat/laddare innan jag gav honom ett gammalt bilbatteri, en batteriladdare ur skrotlådan plus en omvandlare att ha som buffert emellan - då gick det tom att titta på TV störningsfritt!

Jag har en omvandlare som bara ligger ifall du vill prova. Tror den klarar 300 W ut så där kan du ladda pejlar, radios, lampor, telefoner och vad-du-vill samtidigt som du skriver ut YR-prognoskorrigerade dropptabeller från JBM... :-)

-- Mats

Där har jag nog smartaste lösningen!

Biltema har nog allt jag behöver till överkomliga priser kanske skulle fixa lite lågenergi belysning för 12V också.

Publicerat

Elverk är fina men stör omgivningen i din lungna oas.. kika in sol där finns lösningar för alla väder

Publicerat
...kanske skulle fixa lite lågenergi belysning för 12V också.

LED, LED, LED... Jag har ett gäng spotar för infällnad/ytmontering som du får för gratis om du vill, bara att byta lampa - av nån anledning är LED-spotarna dyrare än att köpa halogen + en passande LED... :-)

Ska rota i skrotlådan under helgen.

-- Mats

• 10 years later...
Publicerat

Nu så här när de folkvalda lycktas fucka elförsörjningen ganska bra ett tag framöver så får jag väcka liv i denna tråden med nästan samma som ursprungsfrågan.

Någon som har erfarenheter av bra elverk i mindre skala runt 1500-2000w för att kunna driva kyl/frys och cirkulationspump/panna när vi njuter av den förnybara elen en vindstilla natt vintern 22/23?

Honda och Yamaha verkar vara deluxe men kostar som 4st andra t.ex Champion där man även utan egen modifikation kan köra dem på gasol. Duab och Hylte har dessa bland annat om man vill kika. 😉