Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Smart Rulltunne lösning?

Featured Replies

Publicerat

Tjabba!

Är de någon som har en smart lösning på hur man kan ha en rulltunna på ett ställe utan att grisarna rullar runt kedjan, repet eller vajern runt trädet eller/ röret tunnan är fäst i.

Har varit med om de flera gånger nu på nya åteln att dom har rullat upp repet till tunnan runt röret de är fäst i så att den inte har gått att rulla runt för att få ut ärtor utan att trassla upp allt igen, och rulla upp de gör ju grisarna på en natt men nu ska vi ha ut fler tunnor i fler såtar och dom kommer ju inte besökas mer än max varannan vecka för påfyllning av ärtor så då vill vi ju inte riskera att de kommer dit första natten och sen står de oanvändbart för grisarna när de kommer nästa natt och ska rulla tunna....

Tacksam för svar!!

//Martin

Publicerat

Tjabba!

Är de någon som har en smart lösning på hur man kan ha en rulltunna på ett ställe utan att grisarna rullar runt kedjan, repet eller vajern runt trädet eller/ röret tunnan är fäst i.

Har varit med om de flera gånger nu på nya åteln att dom har rullat upp repet till tunnan runt röret de är fäst i så att den inte har gått att rulla runt för att få ut ärtor utan att trassla upp allt igen, och rulla upp de gör ju grisarna på en natt men nu ska vi ha ut fler tunnor i fler såtar och dom kommer ju inte besökas mer än max varannan vecka för påfyllning av ärtor så då vill vi ju inte riskera att de kommer dit första natten och sen står de oanvändbart för grisarna när de kommer nästa natt och ska rulla tunna....

Tacksam för svar!!

//Martin

Jag har samma problem och klurar på en lösning.... Snart har jag en på G.

//

Publicerat

enkel lösning spänn upp en lämpligt tjock vajer eller kedja mellan 2 träd ungefär 2,5-3 meter upp se till att den inte kan glida ner sen fäster man en snurrögla i mitten på upphängningen som sen är fäst med rulltunnan med nått lämpligt typ en kedja håll bara koll på att den är tillräckligt lång att snurra fritt men kort nog att den inte kan snurra runt nått träd

Publicerat
  • Författare

Jag har samma problem och klurar på en lösning.... Snart har jag en på G.

//

Ja klura kan man göra länge ;)

Kommer du på nått bra får du gärna dela med dig :D

Publicerat
  • Författare

enkel lösning spänn upp en lämpligt tjock vajer eller kedja mellan 2 träd ungefär 2,5-3 meter upp se till att den inte kan glida ner sen fäster man en snurrögla i mitten på upphängningen som sen är fäst med rulltunnan med nått lämpligt typ en kedja håll bara koll på att den är tillräckligt lång att snurra fritt men kort nog att den inte kan snurra runt nått träd

TackTack!

Tror de skulle fungera utmärkt, bara de att de ska vara så enkelt som möjligt, fast man kanske inte får en vettig lösning bättre än så här ?

//Martin

Publicerat

jag har fäst repet i en "tegelsten" modell större.

funkar rätt bra men stenen ska vara tung nog så inte den far med tunnan när den flyger iväg.

Men inte så stor att repet fastnar.

Publicerat

TackTack!

Tror de skulle fungera utmärkt, bara de att de ska vara så enkelt som möjligt, fast man kanske inte får en vettig lösning bättre än så här ?

//Martin

med den lösningen så löser du två problem

1 att den fastnar runt nånting

2 att vajern tvinnas upp så den inte kan röra sej på det viset

Publicerat

Slå ner en regel modell 2"2" eller likannde ända ner i marken.

Dra fast denna.

http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Bygel-2-st/

Fäst viren i den med ett enkelt schackel.

http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Schackel-rak/

Detta borde funka, bäst vore nog om man monterade fast vire eller kedja med någon form av fäste som kan rotera men jag tror inte detta vållar några bekymmer.

//

Publicerat
  • Författare

Slå ner en regel modell 2"2" eller likannde ända ner i marken.

Dra fast denna.

http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Bygel-2-st/

Fäst viren i den med ett enkelt schackel.

http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Schackel-rak/

Detta borde funka, bäst vore nog om man monterade fast vire eller kedja med någon form av fäste som kan rotera men jag tror inte detta vållar några bekymmer.

//

:D

Skuris, jag skulle just gå in och skriva att jag troligen har en lösning på problemet.

Och de ja kom är som din modell, men ja tänkte bara i teorin att de skulle fungera men kom inte på riktigt va man skulle slå ner i backen och fästa tunnan i...

Men där har vi har vi de!

Så får de bli tror jag, går hyfsat fort att få ner de i backen om man förbreder de andra hemma.

Nu ska vi ha ut fler tunnor så kanske vi kan skjuta lite mer gris i vinter :D

//Martin

• 2 weeks later...
Publicerat

ta ett armeringsjärn på en hyfsad bit, böj till en märla, trä på kedja, banka ned i marken! inte mycket som sticker upp då som det kan fastna i!

Publicerat

Jag kör med varianten att jag slagit ner en ganska lång "stör" i backen och sedan gjort en ögla av lite grövre ståltråd, ståltråden träs sedan över stolpen och sedan har jag fäst det med en ketting fram till tunnan. Fungerar kanon och trasslar aldrig in sig i något i och med att ståltrådsöglan löper fritt runt stolpen.

MVH/Jocke