Publicerat September 12, 201114 yr Jag har en Remington 700 SPS DM i kaliber .300 WM som jag har lite planer kring. Hela bössan är 111 cm och själva pipan är 26 tum (66cm). Vad skulle hända om jag kapar ner pipan en bra bit? En totallängd på lite över metern hade varit trevligt. Jag trivs verkligen med vapnet förutom just att den är ganska lång. Och eftersom jag i huvudsak kommer att jaga med min gråhund i framtiden så behövs ett smidigare vapen. Så det jag undrar är; Går det att kapa ner denna utan att det blir katastrof på måltavlan som står på 100 meter? Eller behöver jag komma upp i 200 meter för att jag ska märka skillnad i precisionen? Jag vet också att .300 är väl inte den mest ideala kalibern i ett kort vapen. Men så länge jag har bra precision upp till 120-130 meter så bryr jag mig inte värst mycket. Tror att det blir rätt lagom att kapa ungefär vid lampfästet, mer eller mindre. Vad säger ni?
Publicerat September 12, 201114 yr Tja, du köper dig en dyr 30-06 eller i värsta fall en 308:a Win, 300 Win mag behöver lång pipa för förbränningen av krutet. Kapar man så köper man sig en påtagligt mycket större mynningsflamma och lägre V0. Precisionen klarar du säkert, den kan tom i vissa fall bli bättre. Med en så pass generisk pang som en stock standard Rem 700:a hade mitt råd varit att köpa en annan pang, sälj denna och köp en 308:a istället, kapa pipan till 45 cm och lev lycklig. Säkert inte det svar du ville höra men det är vad som är sant i detta. /Christian
Publicerat September 12, 201114 yr Författare Tja, du köper dig en dyr 30-06 eller i värsta fall en 308:a Win, 300 Win mag behöver lång pipa för förbränningen av krutet. Kapar man så köper man sig en påtagligt mycket större mynningsflamma och lägre V0. Precisionen klarar du säkert, den kan tom i vissa fall bli bättre. Med en så pass generisk pang som en stock standard Rem 700:a hade mitt råd varit att köpa en annan pang, sälj denna och köp en 308:a istället, kapa pipan till 45 cm och lev lycklig. Säkert inte det svar du ville höra men det är vad som är sant i detta. /Christian Vill höra alla svar jag kan få Mynningsflamman och lägre hastighet är jag medveten om, och det finns skott av bra kvalitet för under 500-lappen, så dyr och dyr vet jag inte om den är. Saken är ju den att det känns som om denna bössan är gjord för mig! Så i och med det så vill jag ha den till hundjakten där det krävs att ens vapen sitter klockrent.
Publicerat September 12, 201114 yr Kapar du pipan, pajar/förändrar du balansen i pangen, simulera en kapning av den genom att lägga in 100-150 gram bly under din "man purse" där på kolven och se vad du gillar den effekten. Om pangen passar dig så där underbart bra som du beskriver så är det nog av viss betydelse ändå att påpeka att det finns nog ett par hundra tusen till exemplar med samma stockning, om än kanske inte exakt samma "känsla". Jag skulle inte kapa ett vapen jag är nöjd med, jag skulle se mig om efter ett annat om det är till hundföreriet som du skall ha en särskild pang, men det är återigen ditt val. /Christian
Publicerat September 12, 201114 yr Författare Kapar du pipan, pajar/förändrar du balansen i pangen, simulera en kapning av den genom att lägga in 100-150 gram bly under din "man purse" där på kolven och se vad du gillar den effekten. Om pangen passar dig så där underbart bra som du beskriver så är det nog av viss betydelse ändå att påpeka att det finns nog ett par hundra tusen till exemplar med samma stockning, om än kanske inte exakt samma "känsla". Jag skulle inte kapa ett vapen jag är nöjd med, jag skulle se mig om efter ett annat om det är till hundföreriet som du skall ha en särskild pang, men det är återigen ditt val. /Christian Men man behöver ju inte överdriva när man kapar den heller. Jag menar, det finns ju vapen i kaliber .300 vars pipa är kortare än 66 cm. Så man borde kunna korta ner den till i alla fall 60 cm utan att det händer något. Dessutom väger min stock inte mycket mer än en kattskit, så just nu är den till och med nästan lite framtung.
Publicerat September 12, 201114 yr Att kapa bara 5-6 cm kommer inte att göra så stor skillnad i "smidighets" synpunkt - men du förlorar en del fart förstås. Då är det bättre som Christian skrev att byta in bössan. Alternativt köpa en till kortare studsare i lämplig kaliber och behålla 300:an som den är. 66 cm är ju en bra piplängd för 7mm och .30 magnum patroner. Skulle jag låta bygga en 300WM eller WSM skulle jag mycket väl kunna tänka mig en ännu längre pipa. Sako/Tikkas 62 cm tycker jag är på gränsen till för kort, även om det givetvis går. //Danne
Publicerat September 12, 201114 yr Erdenvik, Vad gubbarna försöker säga är att om du fimpar ned pipan så kommer den istället att motsvara en dyr trettifjollsex i prestanda. Magnumpipor skall vara långa, helst gärna 700mm för att du skall få nytta av pulvret. Kapa inte för du loosar pengar om du skulle vilja sälja/byta in den. Behåll den som den är eller byt in den mot nått som klarar piplängden. Är du inte rädd för lite extra vikt så föreslår jag att du lägger in vikter i kolven, framför bakkappan för att få bättre/bra balans om du nu ämnar behålla börsa förståss. /Robban
Publicerat September 12, 201114 yr Författare Att kapa bara 5-6 cm kommer inte att göra så stor skillnad i "smidighets" synpunkt - men du förlorar en del fart förstås. Då är det bättre som Christian skrev att byta in bössan. Alternativt köpa en till kortare studsare i lämplig kaliber och behålla 300:an som den är. 66 cm är ju en bra piplängd för 7mm och .30 magnum patroner. Skulle jag låta bygga en 300WM eller WSM skulle jag mycket väl kunna tänka mig en ännu längre pipa. Sako/Tikkas 62 cm tycker jag är på gränsen till för kort, även om det givetvis går. //Danne Mjo, det är ju dock sant att den inte blir mycket smidigare och att när det gäller den sortens kaliber; ju längre desto bättre. Men ni på denna sidan ska ha tack för att ni finns så man inte gör något dumt och förhastat! Alltid bra att bolla med lite funderingar här Ska i alla fall börja med att slänga på ett 1-4x24 på den så får vi se vad som händer. Husqvarnan jag har kan ju inte ha ett "vanligt" sikte på sig pga flaggsäkringen. Så därav kan jag inte använda den ännu. Där måste sitta ett holografiskt eller ett sikte av Aimpoint-stuk. Den har inga öppna heller för den delen. Trivs inte lika bra med den som med svarta änkan heller.
Publicerat September 12, 201114 yr Bra idé. Genom att byta sikte och rem så kan man göra mycket för smidigheten. Piplängden har faktiskt inte så stor betydelse. En gång i tiden så smög jag omkring med en 6,5X55 med en 74 cm Schultz&Larsen pipa. Det gick utmärkt och pipan var inte alls i vägen. Såg ju nu att du har en HVA 9,3X57. Med lite kärleksfull custom och kanske en Aimpoint så har du ju din hundförarbössa där! //Danne
Publicerat September 13, 201114 yr Författare Bra idé. Genom att byta sikte och rem så kan man göra mycket för smidigheten. Piplängden har faktiskt inte så stor betydelse. En gång i tiden så smög jag omkring med en 6,5X55 med en 74 cm Schultz&Larsen pipa. Det gick utmärkt och pipan var inte alls i vägen. Såg ju nu att du har en HVA 9,3X57. Med lite kärleksfull custom och kanske en Aimpoint så har du ju din hundförarbössa där! //Danne På tal om custom, är det någon som vet en bra sida där man kan välja och vraka bland kolvar som passar till en HVA? Modellen är 146, skulle jag tro. Det står nämligen inget om modell på den Men jag är intresserad av laminat och syntet. Trä är bara tråkigt enligt min mening, förutom exempelvis Blasers extrema träkolvar