Jump to content

jaga in unghund

Seidemar

Recommended Posts

har lite frågor angående att jaga in unghund på rådjur är färsk i ämnet så det är min första drivande hund då jag bara hållt ¨på med eftersökshundar... hur länge ska man låta hunden driva första gångerna? eller ska man sitta och vänta till dom kommer tillbaka självmant?

Va är det för ras ?

Eller oavsett så brukar det inte bli så länge första turerna.

Det viktiga är att hunden lär sig komme tillbaka själv.

Alltså inte åka o hämta eller springa efter osv.

Men har du en kortdrivare och kan kalla av hunden från drevet så kan det va vettigt att kalla in när den drivit så länge du nu vill att den ska jaga i fortsättningen.

Fast det är få som har den lydnaden på hunden de första släppen ;)

Va är det för ras ?

Eller oavsett så brukar det inte bli så länge första turerna.

Det viktiga är att hunden lär sig komme tillbaka själv.

Alltså inte åka o hämta eller springa efter osv.

Men har du en kortdrivare och kan kalla av hunden från drevet så kan det va vettigt att kalla in när den drivit så länge du nu vill att den ska jaga i fortsättningen.

Fast det är få som har den lydnaden på hunden de första släppen ;)

hejsan ns det är en blandras mellan tax drever beagle.. har haft ett drev på henne som varade i 40minuter innan hon gav upp efter några tappter och kom tillbaka...kan tänka mig det försökte kalla in henne men det hjälpte inte....men de är bara och hålla på och släppa en massa innan det ska skutas nåt för henne eller hur gör ni andra för jag vill att hon ska lära sig att de inte alltid blir att viltet skuts..

hejsan ns det är en blandras mellan tax drever beagle.. har haft ett drev på henne som varade i 40minuter innan hon gav upp efter några tappter och kom tillbaka...kan tänka mig det försökte kalla in henne men det hjälpte inte....men de är bara och hålla på och släppa en massa innan det ska skutas nåt för henne eller hur gör ni andra för jag vill att hon ska lära sig att de inte alltid blir att viltet skuts..

lydnaden är en fördel att ha före man släpper annars finns det bara två alternativ, låta jaga tills hon kommer tillbaka eller springa fast

• 1 month later...