Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handläggningstider på licenser

Featured Replies

Publicerat

Skickade ett mail till Hallandspolisen för ett par veckor sedan och undrade om något görs för att minska handläggningstiderna. Idag fick jag (glädjande nog) svar:

Hej,

Du har ställt en fråga vad som görs för att minska myndighetens handläggningstider avseende ansökan om tillstånd att inneha skjutvapen. För det första vill jag beklaga att handläggningstiden för närvarande är så lång som den är. Vår målsättning är en handläggningstid om ca 4 veckor. För att uppnå detta kommer enheten bland annat att få resursförstärkning. Samtidigt vill jag betona att myndigheten har duktiga och erfarna vapenhandläggare som gör ett mycket gott arbete. Tyvärr kan vi se att flera licensansökningar är bristfälligt ifyllda, vilket såklart påverkar handläggingstiden.

Har du ytterligare frågor får du gärna kontakta undertecknad.

Är ju positivt att problemet uppmärksammats och att något görs åt saken. Då jag är en flitig "licensansökare" så lär jag kunna följa upp detta och komma med återmatning till dem ;)

Publicerat

Bra där Richard. ^_^

• 1 month later...
Publicerat

De verkar redan kommit ner lite från de 8 veckor de legat på tidigare. Fick min idag, vilket ger en tid på 4 veckor skulle jag tro. Fortfarande 4 veckor för länge, men ändå...

Publicerat
  • Författare

De verkar redan kommit ner lite från de 8 veckor de legat på tidigare. Fick min idag, vilket ger en tid på 4 veckor skulle jag tro. Fortfarande 4 veckor för länge, men ändå...

Låter ju helt klart som en förbättring :) Fick även min senaste piplicens ovanligt "snabbt".

Publicerat

I gävleborg verkar licenshandläggningstiden dubblas för varje extra handläggare dom anställer. Dom hade en ett tag, tog 1,5 vecka alltid och ändå ringde hon ofta och frågade om diverse saker. Nu är dom tre, tadaa, så tar det plötsligt 4-8 veckor!

:huh:

• 3 weeks later...
Publicerat

I gävleborg verkar licenshandläggningstiden dubblas för varje extra handläggare dom anställer. Dom hade en ett tag, tog 1,5 vecka alltid och ändå ringde hon ofta och frågade om diverse saker. Nu är dom tre, tadaa, så tar det plötsligt 4-8 veckor!

:huh:

efter min ansökan tog Aug-Nov ringde jag och fråga vad de håller på med. Fick till svar att den endast är en i Gävleborg som handlägger dessa.

Publicerat

"Tyvärr kan vi se att flera licensansökningar är bristfälligt ifyllda, vilket såklart påverkar handläggingstiden."

Är de bristfälligt ifyllda så lär det bero på felaktigt utformade blanketter eller ett onödigt komplicerat regelverk.

• 5 months later...
Publicerat

Pratade precis med en handläggare i Skåne vilken ursäktande meddelade att det nu är sex veckors väntetid på vapenlicenser här nere! Undrar om den siffran försämras markant då semesterperioden närmar sig!? -_-

• 1 year later...
Publicerat

Någon som vet hur långa handläggningstiderna är i Göteborg just nu?
Är inne på 6 veckor precis idag på mitt hagel, har inte hört ett dug.... :dry:  :down:

Publicerat

Någon som vet hur långa handläggningstiderna är i Göteborg just nu?

Är inne på 6 veckor precis idag på mitt hagel, har inte hört ett dug.... :dry:  :down:

3 månaders väntetid i Stockholm. Fantastiskt bra väntetider.

Publicerat

3 månaders väntetid i Stockholm. Fantastiskt bra väntetider.

LÖJLIGT! :wallbash:

Publicerat

Usch. Skickade in licens för ljuddämpare kring 9 Juli, skriven i Umeå men hade papper för förvaring hos Pappa (som jag har för bössorna) diskuterade när jag betalade licensen om jag skulle skriva mig i Hudiksvall under tiden för att lippa krångel, det var inte nödvändigt fick jag till svar.

Pappa fick sin licens på början på förra veckan. Ringde och frågade nu, då är min i högen i Umeå, 6-8 veckor väntetid och den reggades 18 Juli där (tar visst 8 dagar att skicka papper). Hade jag skrivit mig i Hudiksvall i någon vecka hade jag sluppit detta, men dum nog trodde jag på det polisen sa..

Kan då släppa tron om rävjakt eller bockjakt i höst med dämpare. 

Ser inte ut som att man ens kommer hinna få pipan gängad och skjuta in sig med dämpare innan älgjakten.. Inte direkt överlycklig nu.

Hade helst viljat skjuta ett par hundra skott genom dämparen för att få till känslan etc, men det ser ut att få bli till nästa år. Dämparen får agera pappersvikt ett tag vad det ser ut.. 

Får helt enkelt ta och trösthandla lite andra prylar, kostnaden för dämparen mm lär ju drabba först nästkommande löning.

Publicerat

Undra om det gått snabbare om alla slutade ringa och fråga hur det går för just deras licens?

Publicerat

Det är hopplöst i V:a Götaland!

Förra licensen tog nästan på dagen 3månadar förra året.

den jag har inne nu och kollade för två veckor sedan fick jag till svar att "min" handläggare hade semester och var åter den 6e augusti?!

jaha, om hon tar den första dagen så tar det bara 3,5 månader denna gång! man blir fan förbannad!. 

denna gång använde jag mej av mitt eftersöksnummer som anledning till lite skyndsammare hantering (det är första gången jag gör det). 

om dom anser att +3 månader är skyndsamt och har gått igenom min ansökan snabbare pga eftersöksjägare så är det inte grant å  söka som vanlig dödlig.

får nog lägga in en öppen ansökan till nästa års älgjakt om man får för sej att byta bössa.

NOTERA ATT DET VAPNET JAG SÖKER PÅ NU ÄR ETT BYTE FRÅN CYLINDER I 30-06 TILL 300 I SEMI AUTO SÅDET ÄR INGEN "NY" LICENS HELLER.

Publicerat

Person på grannforat ska JO-anmäla polisen Skåne för licenshandläggningstiderna o för att 10 av 12 handläggare har sem samtidigt.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=166756

:thumbsup:

Publicerat

Person på grannforat ska JO-anmäla polisen Skåne för licenshandläggningstiderna o för att 10 av 12 handläggare har sem samtidigt.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=166756

:thumbsup:

Ja ca 12 veckor (min handläggares prognos) är fan inte rimligt! Och senaste licensen jag sökte tog 6 v (för 2 år sen) så inte går det på rätt håll heller!
Publicerat

Ja ca 12 veckor (min handläggares prognos) är fan inte rimligt! Och senaste licensen jag sökte tog 6 v (för 2 år sen) så inte går det på rätt håll heller!

Nej, det är den verkligen inte! :verymad: Haka på tåget du också då.

Publicerat

Lämnade in en licensansökan igår den 1:a augusti, för att pipa om Tikkan till 9.3*62. De höll på med ansökningar ifrån juni nu i Skövde där jag lämnade in den.

Ansökan ska tydligen ner till Göteborg först för att de sedan ska fördela ut den till handläggare därifrån. Handläggarna (som verkligen försöker hjälpa till. Stor eloge till Er tjejer.) i Skövde hoppades att de skulle få handlägga den men de visste inte.

Känns inte alls byråkratiskt!

Så det blir nog ingen ny pipa till älgjakten. Som tur är så har jag vapen så jag klarar mig. (För den som undrar så ska .375:an byggas om till något riktigt grovkalibrigt, inför eventuell Buffeljakt. Drömmar är till för att hållas vid liv.)

• 2 weeks later...
Publicerat

Igår rasslade det till i brevlådan! Blev faktiskt mycket imponerad... 8 veckor tog det exakt efter att jag sökt på mitt hagelgevär!
Plus i kanten att jag sökt för ett kulgevär för mindre än 3 veckor sedan och FICK BÅDA TVÅ IGÅR! Göteborg känns helt plötsligt inte
så dumt iallfall.... Nu hinner man panga lite innan älgjakten :thumbsup:  :tongue:

Publicerat

Försöker komma fram till handläggaren i Gbg för att ta reda på vilket postgiro/bankgiro-nr som gäller, men det är bara upptaget. Är det ngn som kan bistå med ett färskt sådant nummer?

Publicerat
  • Författare

Polismyndigheten Västra Götaland

tillståndsgruppen

Box 429

40126 Göteborg

Postgiro: 485 04 11-2

Skicka gärna med ett kvitto på betalningen.

Publicerat

Polismyndigheten Västra Götaland

tillståndsgruppen

Box 429

40126 Göteborg

Postgiro: 485 04 11-2

Skicka gärna med ett kvitto på betalningen.

Tack :)