Publicerat September 14, 201114 yr Läste detta http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13621506.ab Tragiskt en lögnare måste vara pinsamt man blir förbannad av sådana personer
Publicerat September 14, 201114 yr Aj aj.... nu har han bitit i sin sista lusekoffta. Tragiskt att inte vissa kan hålla sig till sanningen och att framställa sig som ett ideal baserat på en lögn. Det drabbar ju bara dom själva i slutendan. /J
Publicerat September 14, 201114 yr Nu är det lätt att vara efterklok, eller snarare att framstå som det, men redan när projektet drog igång, var det min bestämda uppfattning, med insikter om hur andra överlevt långa tider i vildmarken att han inte skulle klara det, på det sätt som presenterats. Utan en betydande mängd mat i reserver, framför allt fet mat och ett påtagligt eget späcklager klarar man helt enkelt inte att jaga/fiska ikapp med hungern och svälten under vintern. Ingen av de trappers/free livings som jag träffade i Alaska skulle börja på hösten, allat börjar sent på våren, när det torkat till lite men innan laxen stiger i floderna. Så för egen del är jag inte förbannad, om något är jag lite glad för att jag hade rätt. En sak ni andra kan fundera på, är mannen skyldig till bedrägeri, han har ju trots allt tjänat en osedvanligt stor summa pengar på att påstå att han gjort något han inte gjort och på så vis förlett er? /Christian
Publicerat September 14, 201114 yr Författare – Jag har gjort något dumt, men jag är fortfarande en vildmarksmänniska av hela mitt hjärta, säger karln.. - jag har gjort något dumt, nu när jag blivit ertappad med en stor lögn! jag är fortfarande en stor lögnare av hela mitt hjärta!! Skulle det hellre stå..
Publicerat September 14, 201114 yr – Jag har gjort något dumt, men jag är fortfarande en vildmarksmänniska av hela mitt hjärta, säger karln.. - jag har gjort något dumt, nu när jag blivit ertappad med en stor lögn! jag är fortfarande en stor lögnare av hela mitt hjärta!! Skulle det hellre stå.. +1 Mvh.
Publicerat September 14, 201114 yr Jag gillade inte vad Terje gjorde för att det var bedrägeri och att han förskönade sitt förhållande till rovdjur på det vis som vissa Vargkramare vill att det ska vara i sin egen inskränkta fantasi Clausen är en SKIT för han drar jägarnamnet i smutsen med sin lögn, för min del kan han flytta tillbaka till Botswana och krypa under någon rot och stanna där
Publicerat September 14, 201114 yr Nu är det lätt att vara efterklok Det är helt sant. Jag tänkte själv efter att ha följt hans projekt i några månader i hans dagbok att "fan va snygga bilder och filmer han tar under dessa förhållanden". Det är inte alls otänkbart att det går att producera såna alster även under "äkta" vildmarksliv, men efter två fjällvandringar så insåg åtminstone jag att det inte fanns varken ork eller lust för att skapa något. Men mycket möjligt att andra människor fixar detta. Det ska jag låta vara osagt. Tycker hursom att det är tråkigt att både Terje och nu Kristoffer blir "shot down in flames". Visst förtjänar de det, men det blir så himla dramatiskt. Upp som en sol, ned som en pannkaka?
Publicerat September 15, 201114 yr Bedrägeri eller inte. Ur ett annat perspektiv då. Båda nämnda personerna har haft en ansenlig fanklubb i hälarna och "kritikerna" har antingen varit tysta eller blivit tystade av massan, detta är speciellt tydligt i fallet med Terje. Någon tycker det är osannolikt och skriver kritiska inlägg, men tystas av en hetsig debatt. Kanske det är lätt att "slinta dit", tappa fotfästet, för att leverera till en hungrig skara okritiska människor som sväljer varje detalj i ens arbete. Inte direkt en ursäkt för ett handlande kanske men vi vet alla hur grupptryck kan verka på oss. Man kanske inte är så kaxig i sådana situationer och bara skuttar vidare i sitt handlande? Det är också en lärdom åt "oss" som följer en människas gärning och som inte fångar upp det eventuellt orealistiska i saken. Jag tror det kommer flera liknande fall och det är ju inte direkt ovanligt sedan tidigare heller att man redigerar nyhetsbilder över vad som är okej, att man förskönar nyhets- rapportering osv. Det är en del av samhället där det kritiska ögat skall vara en sorts filter. Inte mindre måste dessa, och liknande, fall vara personliga tragedier som lämnar stora sår i en människas förtroende, och publiken är skakad, sårad och grundlurad. Bara en stilla reflektion.
Publicerat September 15, 201114 yr Det handlar ju knappast om något de gjort av grupptryck, tvång e.d. utan helt enkelt ett sätt att hysta in grova stålar - samtidigt som iaf den ene av dem förljugit debatten i ett hjärteämne. För mig är de lågt stående varelser. -- Mats
Publicerat September 15, 201114 yr Bara hoppas att Lars Monsen (Nordkalotten 365)inte är på samma nivå som sina landsmän. Det vore trist /M
Publicerat September 15, 201114 yr Bara hoppas att Lars Monsen (Nordkalotten 365)inte är på samma nivå som sina landsmän. Det vore trist /M +1. Gillar hans "Canada på tvers" serie skarpt!
Publicerat September 15, 201114 yr http://urplay.se/164411 Brukar inte gilla statsTV men i detta fall var det både roligt o lite kul att de var ett steg före så att säga. Jag undrar stilla om det varit som så att det har funnit vissa inofficiella hemligheter, eller om man bara roar sig med att ironisera rent allmänt. /Christian
Publicerat September 15, 201114 yr Angående Terjade bilder eller Clausade filmer, så kan jag ändå inte låta bli att skratta. Tanken på hur Terje suttit framför datorn med munnen full av Jolt-cola, Kristoffer på hotell i Sverige, med fingrarna nergrävda i gåslever (säkerligen vaskat en och annan flaska bubbel). Därefter ljugit lite på sina bloggar och tagit emot fina priser. Erkänn att det finns ett uns av humor i det hela! Sen att bägge har nått ut till och påverkat många med sina "produktioner" är förbannat trist. Likaså det faktum att de ljugit för många i sin närhet. De har bägge en gemensam nämnare: De har slagit mynt av att slå an en sträng av naturromantik hos en bred folkmassa. Och där stannar skrattet halvvägs. För vi har här ett slags naturromantik som det inte skulle finnas utrymme för om den breda folkmassan de facto hade spenderat mer av sin tid ute i naturen. Och den utvecklingen är enbart tragisk och lite skrämmande. Bara mina tankar... /Skogis